Fernando Alonso is het duidelijk zat om steeds te moeten praten over de Grand Prix van Monaco. Hij geeft aan dat de coureurs nu alle vragen beantwoorden, maar dat coureurs als Ayrton Senna minder beleefd hadden gereageerd. Verder mogen de auto's van Alonso wel een stuk kleiner worden, George Russell moet dan maar gewoon gaan basketballen.
De Grand Prix van Monaco brengt altijd veel rumoer met zich mee. Hoewel het een iconisch circuit is, waar de Formule 1 al decennia op racet, ontstaat er toch altijd weer de vraag of het circuit wel geschikt is voor een race. Zelfs met de twee verplichte pitstops van dit jaar werd er bijna niet ingehaald. In de persconferentie van de FIA wordt er aan Alonso nog een paar vragen gesteld over de Grand Prix van Monaco, maar de coureur heeft duidelijk geen zin in de vragen.
Eens in de tien jaar
Alonso rijdt inmiddels al meer dan twintig jaar in de Formule 1 en heeft dus al meerdere keren in Monaco gereden. 'Je hebt natuurlijk in veel verschillende Formule 1-auto's met verschillende afmetingen gereden. Je hebt alle ontwikkelingen gezien', zegt de interviewer, maar Alonso wil al snel even iets delen over zijn ervaring. 'Ik heb nog nooit een auto ingehaald!' zegt de Spanjaard.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De interviewer geeft niet op en geeft aan dat er in 2010 een aantal geweldige inhaalacties waren. Alonso lijkt niet onder de indruk. 'Nou ja, Lance (Stroll, red.) haalde Nico (Hülkenberg, red.) in tijdens de laatste ronde. Je ziet eens in de tien jaar een inhaalmanoeuvre. Geweldig, toch?' zegt Alonso. Monaco is nou eenmaal een lastig circuit om op in te halen.
Senna en Prost
'Het is nou eenmaal de aard van Monaco. Ik denk dat Max (Verstappen, red.) hier ook al over sprak omdat je hem naar Monaco vroeg, want het enige waar Max nu aan denkt is de race in Monaco', luidt de sarcastische opmerking van Alonso. De Spanjaard denkt dat Verstappen zich al helemaal niet meer bezighoudt met Monaco, maar zijn focus heeft gelegd op de volgende Grand Prix en het kampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat de coureurs antwoord blijven geven op de vragen, komt volgens Alonso door alle aandacht die er voor de coureurs is. 'Er moet nu veel content worden gecreëerd en coureurs, we zijn te aardig, dus we beantwoorden elke vraag', legt Alonso uit. Hij denkt dat de interviewer deze vraag 40 jaar geleden niet had hoeven stellen. 'Als je aan Senna of (Alain, red.) Prost, die op dat moment strijden om het kampioenschap of wat dan ook, zou vragen wat ze een week later van Monaco vinden, zouden ze wat minder beleefd zijn.'
Alonso zelf denkt dat er niets veranderd hoeft te worden aan de Grand Prix van Monaco. 'Er wordt voortdurend gesproken over hoe slecht iets is in plaats van hoe goed het is. En dit is Monaco. Misschien zijn er een paar ideeën die we kunnen bedenken voor Monaco, maar ik denk niet dat het nodig is om iets te bedenken.'
Russell kan gaan basketballen
De interviewer stelt uiteindelijk toch nog een vraag en wil graag weten hoe groot de Formule 1-auto's volgens Alonso moeten zijn. 'Groot genoeg voor Yuki (Tsunoda, red.) en mijzelf', grapt Alonso. Tsunoda zit naast hem op de bank bij de persconferentie, net als George Russell, die toch wel een stuk langer is. 'Daarna is het een probleem van George. Ik bedoel, er zijn andere sporten, zoals basketbal, en andere dingen die je kunt proberen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Als serieus antwoord geeft Alonso aan dat hij wel echt liever in de kleinere auto's zit. 'Ik heb altijd gezegd dat de auto's uit het begin van de jaren 2000 voor mij de beste waren', vertelt de Spanjaard, die ook toegeeft dat hij daar misschien iets te romantisch aan terugdenkt omdat hij in die tijd zijn eerste succes wist te behalen. 'Ik denk de kleine auto's. Ik heb geweldige herinneringen aan die tijd. De auto's waren fijn en leuk om in te rijden. Maar toch... geen inhaalacties in Monaco.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties