fernando-alonso-aston-martin-2025-italie-monza-zaterdag Formule 1
Formule 1

Alonso weet nog niet wanneer hij uit de Formule 1 stapt: 'Ik hoef niks meer te bewijzen'

fernando-alonso-aston-martin-2025-italie-monza-zaterdag

Fernando Alonso beleeft niet zijn beste jaar in zijn rijke Formule 1-historie. De Spanjaard die rondrijdt met startnummer veertien op zijn auto staat op diezelfde plek in het kampioenschap, achter teamgenoot Lance Stroll. Alonso steekt niet onder stoelen of banken dat het niet lang duurt voordat hij de sport definitief verlaat, maar wanneer dat is, is nog altijd niet zeker.

Alonso hoort ondertussen bij het meubilair van de Formule 1. Sinds zijn debuut in 2001 bij Minardi is de Spanjaard er bijna altijd bij. In 2018 leek hij de sport definitief te verlaten, maar drie jaar later dook hij ineens weer op bij Alpine. Nu zijn we een paar jaar verder en is Alonso in juli 44 geworden, voor hemzelf genoeg reden om steeds serieuzer na te denken over zijn afscheid.

Alonso heeft een afscheidsdatum

In een interview met Aston Martin gaf Alonso recentelijk al aan dat hij in 2026 of 2027 zijn laatste race zal rijden. Als blijkt dat de auto aankomend seizoen niet goed genoeg is, lijkt hij zijn carrière nog een jaar te verlengen. Alonso wil op een hoogtepunt stoppen, dus als de auto volgend jaar goed is, zal dat zijn laatste jaar zijn. Op de mediadag in Singapore wordt hij gevraagd of hij dan echt niet nog een jaartje langer blijft zitten in een goede auto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fernando-alonso-lance-stroll-aston-martin-gp-azerbeidzjan-2025-zondag
Ook volgend jaar zal Alonso teamgenoot zijn van Lance Stroll.

'Ik heb geen glazen bol, dus ik weet niks zeker. Als het gevoel goed is en ik heb een auto waar ik plezier in heb en goede resultaten mee behaal, dan kan ik het er altijd over hebben met Lawrence Stroll en het team. Maar voor mij staat het team op één en ik zelf op twee', vertelt Alonso.

'Ik hoef niet meer te racen of mezelf te bewijzen', vervolgt de Spanjaard. 'Ik ben blij met mijn carrière en ik prijs mezelf gelukkig dat ik zo lang heb mogen racen en nu is het moment aangebroken dat ik het team wil helpen en ik een beetje plezier wil hebben. Verder ga ik het gewoon van dag tot dag bekijken.'

Alonso geeft niet veel om nieuwe reglementen

Dat er volgend jaar weer nieuwe reglementen ingevoerd worden doet Alonso niet zoveel. De coureur van Aston Martin heeft ondertussen al zoveel van die wijzigingen meegemaakt, dat hij weet wat hij kan verwachten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sebastian Vettel wordt in zijn RB6 op de hielen gezeten door Fernando Alonso van Ferrari tijdens de GP van Bahrein.
Vanaf 2010 was Red Bull dominant en niet bij te houden voor Alonso.

'Ze willen het altijd mooi verkopen. Ze zeggen elke keer dat er magische dingen gaan gebeuren volgend jaar', verklaart Alonso. 'Ik herinner me nog dat tractiecontrole werd afgeschaft en dat rijders die meer gevoel hadden voor het gaspedaal beloond zouden worden. Toen kreeg je een uitlaat (de blown diffuser, red.) die voor veel meer downforce zorgden en werd Red Bull Racing elke race eerste en tweede.'

De tweevoudig wereldkampioen voelt dus niet heel erg veel voor de nieuwe reglementen, al zijn de verwachtingen binnen het team hoog. Toch wil de Spanjaard niet te hard van stapel lopen. 'Je kan wel slimmer rijden, maar als er een andere auto een halve seconde sneller is, dan is er niets tegen te doen', besluit Alonso

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws