AMuS omschrijft herziene kalender met ruimte voor Zandvoort

AMuS omschrijft herziene kalender met ruimte voor Zandvoort

Auto Motor und Sport heeft een overzicht gegeven van hoe de Formule 1-kalender er waarschijnlijk uit zal gaan zien in 2020. Hoewel Ross Brawn het vorige week nog had over negentien races, merken de Duitsers op 'dat het realistischer is om na te denken over vijftien races'.

Waarom precies vijftien? De rechtenhouders (van de televisierechten, red.) hebben contractueel gezien recht op minimaal vijftien races. Wanneer de hoeveelheid evenementen hieronder duikt zal de Formule 1 dus weer om tafel moeten gaan met de rechtenhouders.

Seizoensstart in Europa in juli

Het Duitse medium meldt dat een seizoensstart in Europa eigenlijk al een gegeven is. Het houden van de seizoensopener op Circuit Paul Ricard (in Frankrijk, red.) zit er echter niet in: 'Het is waarschijnlijker dat het seizoen in juli begint.'

'Voor logistieke redenen moeten we in Europa starten. Met trucks kan het materiaal makkelijk verplaatst worden, zo lopen de werknemers het minste risico', zo wordt de analyse vervolgt. Waar er gestart wordt blijft een raadsel.

Voorlopig staan er drie Formule 1-circuits op pole position voor de maand juli: 'De keuze zal op twee van de volgende drie races vallen: Oostenrijk, Frankrijk of Groot-Brittannië.' Er wordt dus wel verwacht dat in juli gewoon geracet gaat worden.

Zandvoort in augustus?

In augustus zullen er drie races verreden moeten worden om aan de vijftien te komen. 'Hongarije, Nederland, België en Italië zijn allen beschikbaar. Ook kan er gekeken worden naar een van de races die al geannuleerd is in Europa.'

De Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort blijft dus een reële optie, hoewel men twijfels heeft bij de uitspraken van Jan Lammers dat een Grand Prix achter gesloten deuren uitgesloten is. De sportief directeur zal voor een gecompliceerd vraagstuk staan, mocht de organisatie van de F1 aan komen kloppen.

Vervolg in Azië

Nadat men in Europa vijf races verreden heeft wordt er gekeken naar Azië. 'In september zou er ruimte zijn voor twee races. De drie opties voor deze twee slots zijn Singapore, Rusland en Azerbeidzjan.' Hier zit wel de voorwaarde aan vast dat Singapore verreden móét worden op de geplande datum, een wijziging zou voor het straatcircuit logistiek niet haalbaar zijn.

'Oktober zou bestaan uit drie races. De voornaamste namen die genoemd worden zijn Japan, Vietnam en China', Japan en China lijken het coronavirus momenteel namelijk redelijk onder controle te hebben en het blijft blijkbaar gewenst om de eerste Grand Prix van Vietnam ooit alsnog te verrijden in 2020.

Naar het westen en afsluiten in het Midden-Oosten

Dan vliegt het circus in november naar het westen. De Verenigde Staten, Mexico en Brazilië zijn allen relatief dicht bij elkaar en dit zou prima in één maand passen. De pandemie, die momenteel in Noord- en Zuid-Amerika flink huishoudt, zou dan wel in november al getemd moeten zijn.

Ten slotte vliegt men naar het Midden-Oosten om de Grand Prix van Bahrein in te halen en de hekkensluiter van het seizoen te verrijden. Na de Grand Prix van Abu Dhabi zal men zich willen richten op het rijden van een volledig seizoen in 2021.

Geen races in 2021

Jean Todt heeft aangegeven dat de kalender in principe eind 2020 ophoudt. De reden hiervoor is dat de rechtenhouders een wettelijk contract tot het einde van dit jaar hebben lopen: 'De FIA heeft met races in 2021 geen probleem, de rechtenhouders waarschijnlijk wel.'

'Ik zou het wereldkampioenschap graag voor kerst besloten zien worden', concludeert de FIA-voorzitter. Met deze kalender zouden de Grands Prix van Monaco, Canada, Australië, Spanje en nog drie onbekende races wegvallen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Ondertussen in de F1 | James Bond wenst Aston Martin succes

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Foto's: dit is de spiksplinternieuwe Aston Martin AMR21

Aston Martin heeft inmiddels haar bolide onthuld. De Britse renstal, die voortgevloeid is uit Racing Point, is voor een donke...

F1 in het kort | Haas kondigt komst van nieuwe sponsor aan

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

'Renault gooit motorconcept drastisch om en kruipt naar Mercedes'

Renault overweegt haar motorconcept voor 2022 om te gooien. De Franse fabrikant wil meer richting het concept dat Mercedes aa...

Perez: 'In mijn contract staat niets anders dan wat Horner benoemd heeft'

Sergio Perez is diep onder de indruk van zijn nieuwe Formule 1-team. De Mexicaan kwam afgelopen winter over van Racing Point...

Exclusief: Günther Steiner, de goudeerlijke leider van Haas

Sinds het eerste seizoen van de Netflix-serie Drive To Survive online verscheen, is Haas-teambaas Günther Steiner een veelbes...

Het 2021 van McLaren | 'De wissel naar Mercedes-motoren komt niet zonder risico's'

McLaren heeft sinds 2019 de weg omhoog ingezet in de Formule 1. De illustere Britse renstal wist eind 2020 als derde te eindi...

Aston Martin AMR21 krijgt ophanging en versnellingsbak cadeau van Mercedes

Andrew Green heeft na de lancering van de AMR21 aangegeven dat de gloednieuwe bolide van Aston Martin gebruik maakt van 2020-...

Green: 'Verreweg de grootste verandering die ik ooit heb meegemaakt'

Technisch directeur van Aston Martin, Andrew Green, vertelt tijdens de presentatie van de nieuwe Aston Martin AMR 21 dat de v...

Lees meer

Net binnen

Wolff beargumenteert keuze voor Mercedes-routiniers in 2021

Toto Wolff is tevreden met het duo Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Voorafgaand aan de lancering van de Mercedes W12 liet d...

Ook Alpine geheimzinnig over besteden ontwikkelingstokens: 'Het is een principekwestie'

Pat Fry, technisch directeur voor Alpine, is zeer te spreken over hoe zijn team de eerste shakedown van de Alpine A521 doorge...

Haas en Steiner reageren na onthulling kleurstelling van VF-21

Het Haas Formule 1-team heeft vanochtend het doek gehaald van de kleurstelling van de nieuwe VF-21, de auto waarmee debutante...

Vettel wijst naar Mercedes en Red Bull: 'De rollen zijn al verdeeld'

Sebastian Vettel is van mening dat zijn seizoen bij Aston Martin geslaagd is als ze kunnen aanhaken bij de top. De Heppenheim...

F1 in het kort | Haas kondigt komst van nieuwe sponsor aan

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->