Analisten tevreden met nieuwe regels flexi-wings: 'Het is ook best moeilijk te bewijzen' Formule 1
Formule 1

Analisten tevreden met nieuwe regels flexi-wings: 'Het is ook best moeilijk te bewijzen'

Analisten tevreden met nieuwe regels flexi-wings: 'Het is ook best moeilijk te bewijzen'

De FIA komt met strengere controles voor de buigzame vleugels van de Formule 1-auto. Bij de podcast F1 Aan Tafel worden deze nieuwe regels besproken. De analisten vinden het goed dat deze regels er komen en vindt dat de FIA het probleem goed heeft aangepakt.

Vorig jaar had McLaren iets verzonnen voor de achtervleugel. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan ging de achtervleugel een stukje open, waardoor er een mini-DRS ontstond. Daarnaast was de voorvleugel van vele teams wat verdacht. Hoewel alle teams de test van de FIA doorkwamen, bleek de voorvleugel toch flink door te kunnen buigen op hoge snelheid. De FIA komt nu met strengere regels, een goede stap volgens de analisten.

Moeilijk te bewijzen

De presentator vraagt waarom deze strengere controles er nu pas komen. 'Ze moeten het op alle manieren ook hard kunnen maken. Ze moeten het juridisch kunnen dekken', legt autosportcommentator Rick Winkelman uit. Voormalig teambaas Frans Verschuur voegt nog toe: 'Het is ook best moeilijk te bewijzen. Je kunt moeilijk iemand met 300 kilometer per uur op de achtervleugel zetten die gaat meten hoever de vleugel doorbuigt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren azerbeidzjan bakoe mcl38 lando norris 121
McLaren had in Azerbeidzjan een mini-DRS.

Wel zijn er camerabeelden. De FIA kwam zelfs met extra cameraposities om het buigen beter in beeld te brengen. Toch was dat niet genoeg. 'Je kunt wel beelden hebben, maar dan zegt de ander ja, die beelden zijn vertekend', legt Verschuur uit. 'Daar kun je natuurlijk omheen praten, dus juridisch moeten ze het echt onderbouwen. Dat is niet makkelijk.' Gelukkig is het de FIA wel gelukt.

Zorgen voor duidelijkheid

Winkelman vindt deze oplossing dan ook uitstekend gevonden door de FIA. 'Blijkbaar hadden ze vorig jaar geen goed gevoel om te gaan straffen bij wat we zagen. Nu zeggen ze het ruim voor het seizoen, zodat teams nog wat dingen kunnen aanpassen. Ik vind het op zich wel uitstekend wat de FIA hier doet, om gewoon nu voor duidelijkheid te zorgen.'

De FIA heeft het probleem op deze manier goed opgelost, aldus Winkelman. 'Ze wisten zelf ook niet precies hoe ze het nou het beste konden verbieden of konden controleren. Doe even een stapje naar achteren, ga dan in de wintermaanden ermee aan de slag en geeft tijdig aan de teams door wat je vanaf het nieuwe seizoen wilt gaan doen. Zo moet het eigenlijk zijn, denk ik', zegt de commentator tevreden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia logo formule 1 2023
De FIA greep vorig jaar niet in, maar komt nu wel met strengere controles voor de vleugels.

Verschuur denkt dat de FIA het in twee fases aanpakt omdat de voorvleugel waarschijnlijk niet zo heel veel snelheid oplevert voor de teams. 'De voorvleugels zijn misschien niet zo heel spannend. Daar zie je dat ze allemaal doorbuigen. Dat zie je gewoon.' De achtervleugels zullen vanaf de eerste race van het seizoen al strenger gecontroleerd worden, de voorvleugels pas vanaf de Grand Prix van Spanje.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws