Boordradio's GP Singapore | 'Geef mij die positie terug, nu!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Singapore | 'Geef mij die positie terug, nu!'

Boordradio's GP Singapore | 'Geef mij die positie terug, nu!'

Carlos Sainz schreef in Singapore voor de tweede keer een Grand Prix op zijn naam. De Spanjaard van Ferrari racete met het hoofd vandaag en zijn slimme aanpak bezorgde hem dan ook heel wat lof. Zijn boordradio's en die van de concurrentie maakten meer dan duidelijk hoe zijn zege tot stand is gekomen. Daarnaast lieten ook beide Red Bulls van zich spreken, terwijl Hamilton klachten kreeg over zijn rijgedrag. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.

De meeste boordradio's van de avond gingen logischerwijs over het gevecht vooraan. Carlos Sainz en George Russell communiceerden voortdurend met hun race-ingenieur en wilden weten wat de andere van plan was. Hun radioboodschappen gaven dan ook een perfect beeld van hoe de race vorderde. Tijdens de eerste stint controleerden beide Ferrari's. Charles Leclerc moest vanop de tweede positie voldoende vertragen om zijn teamgenoot te beschermen en kreeg regelmatig de boodschap om het wat rustiger aan te doen. Sainz zat daardoor in een zetel. 'Ik kan eeuwig blijven rijden aan dit tempo', zei de Spanjaard dan ook. Bij Mercedes interpreteerden ze de strategie van de Scuderia om Leclerc te laten vertragen iets radicaler dan ze uiteindelijk was. 'Het lijkt erop dat ze Leclerc gaan opofferen', kreeg Russell te horen.

De Mercedes-coureur zag hoe leider Sainz hem makkelijk voorbleef en begreep het plan van de Spanjaard meteen. 'Hij is voortdurend aan het managen. Hij gaat traag en probeert iedereen bij elkaar te houden.' Russell kreeg het verzoek van zijn ingenieur om de banden van de Ferrari voor hem in het oog te houden, maar dat had niet veel zin volgens hem. 'Zijn banden gaan zonder problemen mee tot het einde, zeker hoe hij momenteel rijdt. Hij is gewoon bezig om zijn rondetijden stabiel te houden.'

De jacht op Sainz

Russell zijn doel was duidelijk. Hij wilde maar al te graag zijn tweede Grand Prix overwinning uit zijn carrière pakken. 'Ik wil deze race winnen', zei hij vastberaden. 'Dat begrijpen we. We hebben dezelfde ambitie vriend', antwoordde zijn race-ingenieur. Toch begrepen ze bij Mercedes dat het moeilijk zou worden. Sainz berichtte ondertussen dat hij 'een seconde sneller zou kunnen gaan' en Russell... die was verrast dat het er geen twee waren.

Uiteindelijk namen de Silver Arrows een gok door beide coureurs bij de virtuele safety car op mediums te zetten. Daardoor verloren Russell en Hamilton tijd op de kopgroep, maar zaten ze wel op snellere en nieuwere banden. Vooraan kregen ze het warm. Beide Mercedes-bolides waren namelijk een pak sneller. Enkele rondjes voor het einde moesten enkel Lando Norris en Sainz nog voor de bijl. Leclerc was al opgegeten. 'Je mag sneller gaan als je kan', kreeg de leider te horen, die vanaf nu elk rondje gebriefd wilde worden over de verschillen achter zich. 'Norris volgt op 0.8 seconden en heeft DRS.' Nu werd het duidelijk wat de slimme Spanjaard van plan was. 'Dat is de bedoeling', zei Sainz. Zo wilde hij ervoor zorgen dat Norris een extra wapen had om zichzelf te verweren tegen de twee aanstormende Mercedes-coureurs.

Het laatste rondje ging in en de top vier zat binnen de twee seconden van elkaar. Het zou erom spannen, maar Russell verloor meer en meer grip. Dat zag ook zijn teamgenoot. 'George moet sneller gaan', zei Hamilton over de boordradio. Niet veel later gebeurde het onverwachte. Russell, die op dat moment derde reed, zette zijn W14 volop in de muur. 'Nee, nee, nee', riep hij teleurgesteld. De Brit haalde zelfs de geblokte vlag niet meer. En Sainz? Die won op indrukwekkende manier.

Opstootjes met Hamilton

Lewis Hamilton toonde zich ijverig vandaag en was bereid om elke centimeter van het circuit daarvoor te gebruiken. Bij de start zoefde de zevenvoudig wereldkampioen Lando Norris en Russell voorbij. Het enige probleem: hij deed dat buiten de baan. En dus eisten de Britse coureurs via de boordradio dat Hamilton hen weer zou voor laten. 'Gaat hij me nog laten laten passeren of?' vroeg Russell zich af. Norris was iets duidelijker in zijn oordeel. 'Hij moet de positie teruggeven.' Hamilton zelf beweerde dan weer dat hij van de baan werd geduwd door zijn teamgenoot, maar zag al snel in dat hij fout zat en liet beide heren uiteindelijk zonder mokken voor.

Omdat Red Bull besloot hun coureurs niet naar binnen te roepen bij de safety car, kwam Hamilton op verse banden niet veel later Max Verstappen en Sergio Pérez tegen. Die laatste bood goed weerwerk en ook nu ging Hamilton op het randje. De coureur van Mercedes stak Pérez voorbij en bleef nauwelijks met zijn vier wielen binnen de witte lijnen. De Mexicaan brulde dan ook over de boordradio. 'Hamilton ging van de baan, hij ging van de baan. Kom op, geef mij die positie terug. Nu!'

'Rijden op ijs'

Pérez eindigde uiteindelijk met de nodige moeite op de achtste plaats. Ook zijn teamgenoot Max Verstappen kende, zoals verwacht, geen vlekkeloze avond op het Marina Bay Street Circuit. De Nederlander moest ook na de safety car nog verder op zijn harde band waarmee hij gestart was, maar kreeg maar geen temperatuur in zijn compound na de herstart. 'Ik rijd precies op ijs', zei Verstappen over de boordradio. Hij was alvast niet de enige tweevoudig wereldkampioen die vandaag met zijn wagen worstelde. Fernando Alonso klaagde voor het eerst dit seizoen over zijn Aston Martin. 'De wagen is onbestuurbaar', zei de Spanjaard gefrustreerd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws