Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Dit is totaal shit bij het terugschakelen..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Dit is totaal shit bij het terugschakelen..'

Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Dit is totaal shit bij het terugschakelen..'

De eerste vrije training voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco verliep voor sommige Formule 1-coureurs verre van perfect. Zo moest Charles Leclerc de eerste sessie voorafgaand aan zijn thuisrace al vroeg zijn Ferrari de pitstraat in rijden, terwijl het ook voor Carlos Sainz even zweten was. Tenslotte hoorden we een ontevreden Max Verstappen over de boordradio naar Red Bull Racing-ingenieur Gianpiero Lambiase.

'Wat gebeurt er? Wat gebeurt er?', vroeg de Monegask zich af toen zijn bolide halverwege Circuit de Monaco begon te haperen. Zijn ingenieur begreep hem verkeerd en begon over zijn sectortijden: 'Je hebt net de beste eerste sector neergezet van het veld.' Ondanks dat de Ferrari-coureur dus goed nieuws kreeg, bleek dat Leclerc niet gediend was van het misverstand.

'Nee, wat is er met de motor aan de hand? Hij lijkt wel kapot, ik heb een probleem', riep Leclerc zijn ingenieur toe. 'Ik kom bij je terug', luidde het aan de Ferrari-pitmuur, waar men niet op de hoogte was van wat er gebeurde in de cockpit. 'Box now, box', vervolgde de ingenieur terwijl hij hem op de hoogte bracht van wie hij op het relatief korte circuit niet in de weg moest rijden terwijl hij vertraagde. 'Ik geloof dat de vierde versnelling kapot is', suggereerde Leclerc. Later kreeg hij gelijk: de Ferrari-versnellingsbak begaf het en Leclerc zat de rest van de sessie langs het asfalt.

Leclerc praat met zijn team na versnellingsbakfout

Sainz raakt de muur

Ook de andere Ferrari-coureur liep tegen de muur, maar dan letterlijk. Bij het uitkomen van de Piscine-bocht in de derde sector van Circuit de Monaco verloor Sainz de achterkant van zijn bolide en schampte hij de muur. De rechterkant van zijn bolide raakte beschadigd en vrijwel meteen was de Spanjaard te horen: 'Ik heb de muur geraakt', riep hij zijn ingenieur bezorgd toe. Hij zat al aan het einde van de ronde dus het ritje naar de pitstraat was relatief kort.

'Ik kom nu binnen zodat jullie de boel kunnen checken', vervolgde Sainz. Een bocht later dook hij de pitstraat in en kon Ferrari bij de tweede bolide aan de slag in de pitbox. Sainz hield zijn auto echter redelijk heel. Niet veel later mocht hij weer naar buiten en zette hij op de mediumband de op één na snelste tijd van de sessie neer, enkele honderdsten voor Max Verstappen, maar achter Sergio Pérez, die op de zachtste bandenset reed.

Alonso beschadigt voorvleugel

De andere Spanjaard die vindbaar is op de huidige Formule 1-grid wist ook zijn bolide niet uit de vangrails te houden. Bij het aansnijden van de laatste bocht leek de tweevoudig wereldkampioen simpelweg geen grip meer te hebben op de hardste bandenset. Zodoende raakte hij de muur, waarna hij zijn voorvleugel een volledige ronde over het asfalt moest slepen. 'Ik heb de muur geraakt in de laatste bocht', zei hij tegen zijn Alpine-ingenieur.

Fernando Alonso licht zijn team in over zijn schade in Monaco

'Ik moet naar binnen', voegde hij daaraan toe. Zijn ingenieur zag dat hij de voorkant van de auto beschadigd had en waarschuwde hem: 'Pas op voor je voorvleugel, die sleept over de grond. Rijd rustig, dat is de boodschap van de wedstrijdleiding. Virtuele safety car, houd je aan het snelheidslimiet.' Alonso kwam binnen en kon niet veel later de sessie wel gewoon vervolgen. Het mocht niet baten: P13 was het beste eindresultaat mogelijk in de A521.

Verstappen niet blij met de RB16B

Tenslotte hoorden we ook Verstappen via de boordradio. De Nederlander was duidelijk niet blij met aanpassingen die Red Bull deed aan zijn bolide tijdens de eerste vrije training. 'Deze instelling is totaal shit bij het terugschakelen..', zo sprak hij Lambiase, zijn man aan de pitmuur, toe. 'Geef mij gewoon de instelling die ik eerder al had', zei hij vervolgens. Over de boordradio klonk Verstappen niet tevreden.

De sessie van de Limburger verliep daarnaast vrij goed. In de openingsfase kwam hij op de harde bandensets goed mee. Zijn tweede stint op de mediumbanden verliep tevens naar wens. Uiteindelijk wist hij derde te worden, binnen twee tienden van Pérez, die de snelste tijd van de ochtend neerzette. Alleen Sainz wist hem op gelijk rubber te verslaan tijdens de eerste sessie.

Continu op de hoogte blijven van alles omtrent de Grand Prix van Monaco? Download onze app: IOS of Android.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws