Afgelopen weekend in Austin stond de druk vol op de ketel voor McLaren en Red Bull Racing. De strijd om de wereldtitel bij de coureurs is namelijk weer volledig tot leven geroepen door een comeback van Max Verstappen, en het lijkt erop dat McLaren deze druk voelt. Lando Norris en Oscar Piastri crashten namelijk in de sprintrace, en daarmee wordt duidelijk dat de interne oorlog bij McLaren nu letterlijk en figuurlijk kostbaar is.
De eerste vrije training is altijd cruciaal in een sprintweekend, omdat de rijders dus maar kort de tijd hebben om de juiste afstelling te vinden voor de sprintrace. Coureurs waren dan ook relatief voorzichtig tijdens deze sessie, want alleen Lance Stroll liep wat schade op met zijn Aston Martin. De Canadees beschadigde zijn vloer, maar zijn team kon het tijdig herstellen voor de sprintkwalificatie.
Chaos kwam pas in de sprintrace
In de sprintkwalificatie hielden alle rijders dan ook de neus schoon. Verstappen pakte de poleposition in deze sessie, terwijl Norris en Piastri de tweede en derde plek in de wacht sleepten. Uiteindelijk bleek dit het begin te zijn van een dramatische sprintrace. Nico Hülkenberg klokte de vierde tijd met de Sauber, een verrassend resultaat, maar ook hij zou een rol gaan spelen in de chaos die plaatsvond tijdens de sprint.
Norris startte dus als tweede, maar het was Piastri die de betere start had. De Brit probeerde te compenseren bij de eerste bocht door diep in te remmen, waardoor Piastri probeerde om achterlangs te kruisen. Dit bleek echter een inschattingsfout, want hierdoor konden Hülkenberg en Fernando Alonso geen kant meer op. De Duitser raakte de achterkant van Piastri, waardoor hij met zijn McLaren met flinke snelheid omhoog vloog, hij schoot naar rechts, vol tegen het achterwiel van zijn teamgenoot aan. Tot Verstappens plezier haalden beide McLarens de finish niet in de sprint.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het is natuurlijk vooral vervelend voor McLaren dat ze kostbare punten mislopen in de strijd om de wereldtitel, maar ook voor de portemonnee was de klapper niet lekker. Het team uit Woking kon een bedrag van €240.000 aftikken. Daarmee bezorgt de actie van Piastri extra kopzorgen, naast het feit dat de Australiër momenteel niet in goede vorm verkeert. Hij ziet zijn leiding in het kampioenschap snel slinken op het moment. Norris nadert hem rap, maar Verstappen nog sneller.
Ook Hülkenberg en Alonso hielden dus flink wat schade over aan het incident, maar later in de sessie was er nog een klapper waarbij een andere Aston Martin betrokken was. Lance Stroll deed een wanhoopspoging om Esteban Ocon in te halen bij het ingaan van bocht één. Al snel werd duidelijk dat de Canadees het niet ging redden. Stroll brak zijn wielophanging af, evenals Ocon. Aston Martin moest in totaal €330.000 aftikken voor Stroll, de schade voor Haas bleef steken op €93.000.
Hadjar maakte de grootste klapper
De grootste klapper van het weekend kwam echter tijdens de kwalificatie voor de race op zondag. Isack Hadjar maakte een onnodige fout in het eerste gedeelte van de kwalificatie. In de razendsnelle eerste sector verloor hij de controle over zijn Racing Bull, waardoor hij met hoge snelheid de muur in ging. De Fransman was zichtbaar gefrustreerd met zichzelf, maar zijn team zal ook niet blij zijn geweest. De reparatiekosten voor de bolide, in combinatie met dingen die gewijzigd werden in parc fermé, waren namelijk bijna een miljoen euro: €933.300. Een pijnlijke sessie dus voor het talent.

In de race bleef het relatief rustig voor de coureurs. Alleen Carlos Sainz beschadigde zijn bolide na een ambitieuze inhaalactie op Kimi Antonelli. De jonge Italiaan gooide de deur dicht, waardoor Sainz de Mercedes van Antonelli hard toucheerde. De Italiaan kon zijn strijd vervolgen, maar Sainz moest zijn auto parkeren. Hij had namelijk schade aan zijn ophanging. Daarmee kwam een einde aan een verder goed weekend voor de Spanjaard.
Alpine heeft nog altijd de leiding in het constructeurskampioenschap, maar McLaren heeft Ferrari gepasseerd in het kampioenschap, dus dat zal het team uit Woking niet tevreden stellen. Charles Leclerc is nog altijd de koploper bij de rijders, maar Yuki Tsunoda zit hem nog altijd in de nek.
Coureursstand Brokkenpiloten

Constructeursstand Brokkenpiloten

Door Bastiaan Jongman en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties