Budgetplafond voor motoren? 'Mercedes wil laag plafond, Red Bull en nieuwkomers hoog' Formule 1
Formule 1

Budgetplafond voor motoren? 'Mercedes wil laag plafond, Red Bull en nieuwkomers hoog'

Budgetplafond voor motoren? 'Mercedes wil laag plafond, Red Bull en nieuwkomers hoog'

De Formule 1 is dichtbij een motorendeal voor 2026, waarmee ze de intrede van Porsche en Audi in de sport kunnen garanderen. Door Auto, Motor und Sportwordt melding gemaakt van een doorbraak in het ontwerp van de nieuwe generatie motoren en dat de huidige fabrikanten bereid zijn om hun huidige expertise in te leveren als nieuwkomers binnen de sport zich op de lange termijn committeren aan de sport.

Wanneer de Grand Prix van Turkije plaatsvindt, willen de motorleveranciers van de huidige F1 de knoop al hebben doorgehakt. Volgens het huidige plan zal de sport een intrede van Porsche en Audi accommoderen, ondanks dat dat betekent dat afgestapt moet worden van het huidige ontwerp in de sport. Dit ontwerp zal wel nog tot 2026 gebruikt worden, tot die tijd wordt het huidige ontwerp van de motorblokken namelijk bevroren.

Details van nieuwe F1-motor

Hoe gaat het motorblok er precies uit zien? Een ruwe schets van het onderdeel is al gemaakt en de teams hebben besloten voor een V6-turbo te gaan. De MGU-H, het onderdeel dat uit hitte energie opwekt, zal verdwijnen. De ontwikkeling van de motoren vanaf 2026 zal vooral gericht zijn op de cilinderkoppen en het interne verbrandingsproces. Met de introductie van duurzame brandstoffen is dat het gebied waarop de F1 progressie wil boeken in de nabije toekomst.

Zo'n V6 zonder MGU-H kost bovendien ook een stuk minder dan de huidige generatie motoren. Dit was een van de eisen van mogelijke nieuwe fabrikanten in de sport en zodoende zakt de prijs van een aandrijfeenheid tot onder de 1 miljoen dollar. Momenteel betaal je per motor het dubbele. Dit is uiteraard nog zonder de ontwikkelingskosten van de motoren, die liggen vele malen hoger.

Ook wordt het aandeel van het elektrische systeem groter. De MGU-K levert naar de nieuwe plannen 350 kilowatt aan vermogen, momenteel is dat 120. Dit vertaalt zich op het circuit naar 476 pk, in plaats van de 163 pk die momenteel extra gegenereerd wordt door het ERS. Daar zijn wel de nodige aanpassingen voor nodig, zoals een vergroting van de batterij en de MGU-K.

Budgetplafond voor motoren?

Wel zijn er nog enkele plooien die gladgestreken dienen te worden voordat er een handtekening onder de overeenkomst gezet wordt. Zo is er nog de open vraag van een eventueel budgetplafond voor de motoren. Mercedes wil dit plafond zo laag mogelijk hebben liggen, maar krijgt tegengas van de partijen die willen intreden in de sport. Porsche en Audi, die deels afhankelijk zijn van leveranciers, willen het plafond hoog hebben liggen.

Red Bull Racing kan zich vinden in het verzoek van de nieuwkomers. Ook zij zitten vast aan leveranciers tot en met 2026 in de vorm van Honda. Dat is een stuk prijziger dan alles binnenshuis produceren, zoals Mercedes doet. Dat is dan ook de reden dat de Duitse renstal in principe tegen een hoog kostenplafond is. Hoe hoog de kostenbeperking moet liggen volgens alle betrokken partijen is tot op heden nog onduidelijk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws