Budgetplafond zorgt voor vertraging in inhaalslag van Mercedes Formule 1
Formule 1

Budgetplafond zorgt voor vertraging in inhaalslag van Mercedes

Budgetplafond zorgt voor vertraging in inhaalslag van Mercedes

James Allison, technisch directeur van Mercedes, ziet het budgetplafond als één van de redenen dat de achterstand die de Duitse renstal heeft opgelopen niet makkelijk te dichten is. Nieuwe onderdelen lopen veel meer vertraging op, omdat ze niet direct op de auto kunnen worden gezet nadat ze in de windtunnel zijn geweest. Vroeger konden teams naar hartenlust blijven doorontwikkelen, maar nu moeten de renstallen daar veel beter over nadenken.

Teams zijn in de windtunnel hard op zoek naar verbeteringen om snel Red Bull Racing uit te dagen. Door de huidige reglementen duurt dat allemaal wat langer dan voorheen. 'Vroeger, toen er geen kostenplafond was, kon je vrijwel elke dag dingen uit de windtunnel halen, en mensen zouden alles heel snel ontwerpen en vervolgens heel snel bouwen, wat betekende dat de vertraging tussen waar de tunnel was en waar het circuit was altijd maar een paar weken was', zegt Allison bij Motorsport.com. 'Tegenwoordig kun je misschien twee of drie grote upgrades in een seizoen veroorloven.'

Een achterstand kan met de huidige reglementen dan ook voor aanzienlijke problemen zorgen. Mercedes is zelf al anderhalf jaar bezig om de achterstand op Red Bull te verkleinen. Door het budgetplafond en de vertraging die updates daardoor oplopen, wordt dat het team van Mercedes een stuk moeilijker gemaakt. 'Het verandert de winstpercentages in de windtunnel niet. Dat blijft altijd hetzelfde. Maar de auto haalt de windtunnel minder vaak in en loopt zo meer vertraging op. Op die manier beïnvloedt het jou.'

Kapitaaluitgaven ook een horde voor Mercedes

Naast het feit dat updates geld kosten, is het ook een stuk moeilijker om de systemen binnen het team aan te passen. Er zit ook een limiet op de kapitaaluitgaven die teams mogen doen. 'Het is heel gemakkelijk om vast te zitten in dezelfde manier van werken, omdat het verbeteren van de manier van werken geld en tijd kost. De machines die de auto maken, het tekenkantoor dat de auto tekent, en de methodologie in de fabriek, het is veel moeilijker om daarin te investeren dan vroeger het geval was.' Er zijn gesprekken geweest over het verhogen van de kapitaaluitgaven voor het team van Williams, maar aan dat verzoek is voorlopig geen gehoor gegeven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws