De zwakke punten van Mercedes in 2022: 'Het is niet acceptabel' Formule 1
Formule 1

De zwakke punten van Mercedes in 2022: 'Het is niet acceptabel'

De zwakke punten van Mercedes in 2022: 'Het is niet acceptabel'

Aan het begin van het Formule 1-seizoen 2022 was de hoofdreden voor het gebrek aan prestaties van Mercedes één specifiek probleem, namelijk porpoising. Die belangrijke hindernis is overwonnen, maar de auto van Mercedes heeft nog andere beperkingen die moeten worden aangepakt als Lewis Hamilton of George Russell dit seizoen kan willen maken om races te winnen.

Na in Spanje het probleem van het stuiteren te hebben opgelost, was het een grote tegenslag voor Mercedes om in Monaco direct weer gehinderd te worden door een ander soort stuiteren. De lage snelheid en het hobbelige karakter van Monaco leggen de nadruk op verschillende belangrijke gebieden: rijkwaliteit, aërodynamische belasting en mechanische grip, zo analyseert The Race.

Nadat Mercedes zo goed presteerde in de hogesnelheidssecties op het circuit van Barcelona, was Monaco een uitstekende test van andere wagenkenmerken. En de W13 faalde en kon de hoge verwachtingen die het team van haar verbeterde auto had, niet waarmaken.

Auto Mercedes viel tegen in Monaco

De auto kwam was in Monaco niet goed in balans stuiterde enorm waardoor het team de rijhoogte moest aanpassen. Door de auto hoger te zetten zat het team met een nieuw probleem omdat de auto zo niet genoeg downforce produceerde. De rijeigenschappen zijn nog steeds slecht, wat een erfenis lijkt te zijn van de inherente stijfheid van de auto.

Dit was iets dat al tijdens de eerste test voor het seizoen in Spanje door de coureurs werd gesignaleerd. De eerste echte upgrades die Mercedes zal doorvoeren sinds het probleem van de porpoising is opgelost, zouden ook pogingen moeten omvatten om de rijkwaliteiten van de auto te verbeteren. Hoewel dit probleem geen totale verrassing was voor Mercedes in Monaco, omdat het wist dat de auto nog steeds inherente zwakheden had, was de omvang van het probleem erger dan verwacht.

Russell wil meer downforce

Mercedes heeft niet veel vooruitgang kunnen boeken bij het aanpakken van de zwakke punten, omdat alle tijd en aandacht uitging naar het genezen van de porpoising. Russell vatte de gebieden die nog verbeterd moeten worden als volgt samen: 'We moeten gewoon wat meer downforce vinden, we zijn niet echt competitief geweest in bochten met lage snelheid.'

'In Barcelona waren we het snelst in de hogesnelheidsbochten en op de rechte stukken. Het tegenovergestelde van wat Monaco biedt. We moeten wat meer tempo vinden in de kwalificatie, we kunnen het ons niet veroorloven om steeds een Alpine of een McLaren ons te laten inhalen', vervolgt Russell.

Wolff ergert zich aan gebrek aan snelheid

Het feit is dat of het nu een goed weekend is zoals in Spanje of een moeilijk weekend zoals in Monaco, Mercedes is zo ver weg van Red Bull Racing en Ferrari dat het in beide gevallen niet in staat is om een uitdaging aan te gaan.Teambaas Toto Wolff noemde de huidige achterstand van Mercedes een 'grote ergernis', wat waarschijnlijk een understatement is.

In het beste geval, schat hij dat Mercedes een halve seconde achter ligt in de kwalificatie met de huidige auto. In het slechtste geval ligt het acht tienden achter. Hoe dan ook, Wolff zegt dat het 'niet acceptabel' is. Het is dus afwachten wat Mercedes in gedachte heeft voor volgend seizoen. Gaan zij met het huidige concept verder of stappen ze over op een nieuw concept wat vergelijkbaar is met Red Bull en Ferrari.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws