Dit vinden de teams na GP Groot-Brittannië | 'Benieuwd naar reacties van de fans' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Groot-Brittannië | 'Benieuwd naar reacties van de fans'

Dit vinden de teams na GP Groot-Brittannië | 'Benieuwd naar reacties van de fans'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine F1 Team

Voor Alpine was het geen slechte dag. Na zijn goede prestaties in de sprintrace wist Fernando Alonso zijn goede positie te behouden, terwijl ook teamgenoot Esteban Ocon punten wist te pakken. Voor het eerst sinds Portimao wist Alpine met beide coureurs in de punten te finishen. 'Het was geen makkelijke race met de dubbele start. We waren competitief en hebben echt het maximale uit de auto weten te halen', aldus Ocon op de officiële website van de Formule 1. 'Als team willen we natuurlijk altijd meer, maar na drie lastige races is dit een goede stap. Hopelijk kunnen we onze snelheid vasthouden voor Hongarije, daar zullen we hard voor moeten werken. Gelukkig gaat het goed met Max (Verstappen, red.) en ik wens hem een goed herstel.'

Teamgenoot Alonso kwam als zevende over de streep. 'Een mooi resultaat vandaag en ik ben blij om nog meer punten te scoren voor het team.' De bandenslijtage speelde een grote rol tijdens de race. Dankzij een goede strategie wist de Spanjaard Lance Stroll nog achter zich te houden. 'We hebben de banden goed weten te managen en de temperatuur niet te veel op laten lopen. Dankzij onze strategie hebben we onze positie weten te behouden.' De nieuwe opzet pakte voor Alonso goed uit. 'Het was een beetje wennen dit weekend. We zullen moeten kijken of de fans enthousiast waren over de sprintrace. Over twee weken mogen we weer en hopelijk zitten we er dan weer goed bij.'

Aston Martin

Voor Sebastian Vettel begon de race veelbelovend na een goede start, maar bij de herstart ging het mis en spinde hij, waardoor een plek achterin het veld restte. Nadat hij de twee Haas-bolides in wist te halen, kon hij geen potten breken en besloot het team hem uit de race te halen. 'Ik had in de punten moeten finishen. We zagen er sterk uit dit weekend en dat maakt het nog zuurder dat ik zo een fout maakte in duel met Alonso. Wat er misging weet ik niet precies. Het was een inschattingsfout en daardoor spinde ik.' De Duitser kon zijn goede start dus geen vervolg geven en haalde de finish niet. 'We hebben de race niet af kunnen maken dankzij een probleem met de koeling', zo legt de viervoudig wereldkampioen zijn uitvalbeurt uit.

Zijn teammaat Stroll wist wel in de punten te finishen. Een knappe prestatie, aangezien hij vanaf de veertiende plek moest starten. 'Ik ben heel erg tevreden met mijn race, omdat we ons goed hebben hersteld na een slechte start van het weekend en vier punten hebben gepakt. Het team heeft hard gewerkt om de goede balans te vinden en dat is gelukt. Mijn complimenten daarom aan iedereen die zo hard heeft gewerkt.' Dankzij twee goede starts kon Stroll een aantal posities goedmaken. 'Omdat iedereen op dezelfde strategie zat min of meer was het lastig inhalen. Daarom maakten de starts echt het verschil.' Over het nieuwe format is hij gematigd positief. 'Het is voor iedereen een uitdaging geweest dit weekend. Er zijn een aantal goede dingen die we kunnen meenemen voor de volgende keren.'

Alfa Romeo

Het weekend liep voor Alfa Romeo misschien niet zoals gehoopt. Beide coureurs eindigden buiten de punten. Kimi Raikkonen was nog dichtbij een punt, maar dankzij contact met Sergio Perez aan het einde van de race zakte hij terug naar de vijftiende plek. 'Het ging niet slecht, totdat we Perez raakten. Van tevoren was al duidelijk dat het geen makkelijke middag zou worden. Dankzij een goede start konden we een tijd lang in de top tien rijden. Het was een leuk gevecht met Perez. Een aantal bochten lang reden we wiel aan wiel, maar uiteindelijk raakten we elkaar en spinde ik.' De snelheid ontbrak bij Alfa Romeo net om in de top tien te eindigen. 'Hopelijk kunnen we de volgende races competitiever zijn.'

Antonio Giovinazzi kende een minder spannende race en kwam als dertiende over de streep. De snelheid ontbrak gewoon om de top tien aan te vallen. 'Voor mij was het een lange en saaie race. We zaten er goed bij, maar op de beslissende momenten misten we net iets om er wat van te maken.' De Italiaan reed voor de pitstops nog voor Yuki Tsnunoda, maar raakte deze positie na de bandenwissel kwijt en kwam klem te zitten achter George Russel. 'Op dit circuit is inhalen lastig. Het is teleurstellend om Tsunoda in de punten te zien eindigen omdat wij nog voor hem zaten. We zullen hiervan moeten leren en met volle focus door naar Hongarije. Daar zijn was minder rechte stukken, dus dat zou ons beter moeten liggen.'

Williams

Wederom zag het er hoopvol uit voor George Russell, maar het mocht niet baten. Na een slechte start zakte hij terug, maar bij de herstart wist hij weer een aantal plaatsen terug te winnen. De Brit werd als twaalfde afgevlagd en miste dus weer net de punten. 'P12 was het maximaal haalbare voor ons vandaag. Bij de eerste start kwam ik heel slecht weg en bij de tweede juist heel goed. Op racesnelheid zijn we gewoon nog net iets trager dan Alpha Tauri, Alpine en Aston Martin op het moment.' De afgelopen vier races hikt Russell tegen de top tien aan, wat duidt op progressie bij het team van Williams. 'We zitten dicht tegen de punten aan. Er mist nog net wat snelheid om de andere teams van ons af te houden, maar er zit zeker vooruitgang in.'

Nicholas Latifi kon zijn teamgenoot niet bijhouden en finishte als veertiende. 'Het was heet vandaag, waardoor de race fysiek uitdagend was. Banden sparen bleek cruciaal vandaag. Na twee slechte starts wisten we terug te knokken, dat is positief. De auto voelde op zich wel goed aan, maar het is gewoon heel lastig om andere auto's te volgen in de vuile lucht.' De progressie is dus zeker merkbaar bij het team van Williams, zo ziet ook Latifi. 'Over het hele weekend gezien ben ik heel tevreden. Het was een degelijke race gezien ons pakket. We hebben wel een aantal positieven die we kunnen meenemen naar het volgende weekend. Ik kijk ernaar uit', zo besluit Latifi.

Haas F1

Na het onderlinge contact in de sprintrace hielden de Haas-coureurs het wel netjes in de hoofdrace. De rest van het veld was niet in zicht voor beide coureurs, dus restte een onderling gevecht. Hierbij kwam Nikita Mazepin als winnaar uit de bus, voor de tweede keer dit seizoen. 'Een pittige race, vooral dankzij de hitte. Op zich was het een goed weekend. De afstelling was goed, waardoor ik het maximale uit de auto kon halen. Toch missen we nog steeds de snelheid om de andere teams bij te houden', zo luidt de pijnlijke conclusie van Mazepin. 'Onze afstelling werkte vooral goed in de race. Aan het begin moest ik hard pushen om plekken te winnen, daarbij heb ik mijn banden opgebruikt. Toch wist ik mijn mooiste inhaalactie in de afgelopen drie jaar te maken', aldus een blije Mazepin.

Na een spannend duel moest Mick Schumacher zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot. 'Het was geen makkelijke dag. We hadden veel moeite met de banden en strategie. In de eerste ronden wilde ik de banden niet oververhitten, maar Nikita (Mazepin, red.) leek wat harder te pushen en toch zijn banden goed te houden. Ik zal moeten analyseren hoe dat kan omdat er veel marge was om nog sneller te zijn', aldus een kritische Schumacher. 'We moeten hiervan leren en sterker terugkomen in Budapest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws