Tien coureurs rijden nog voor dezelfde werkgever als aan het begin van 2024. Met zes debutanten zijn er dus ook vier coureurs, die van team wisselden. Een van die teamwissels lijkt nog niet uit te draaien op een succes, weet Jack Plooij te melden, die in Bahrein aanwezig was bij de wintertests, en daar volop gebruik maakte van zijn opgebouwde connecties.
Plooij wordt bij het Race Café van Ziggo Sport gevraagd om het 2025-seizoen te voorspellen. De pitreporter wordt onder meer gevraagd naar de beste debutant van het aankomende seizoen, waarbij de naam van Kimi Antonelli op zijn lijstje prijkt. Plooij legt uit dat die keuze ook deels met het materiaal te maken had, aangezien Antonelli en Liam Lawson voor topteams uitkomen, terwijl de andere vier nieuwelingen in het middenveld en de achterhoede moeten plaatsnemen.
Opvallend genoeg beschikken de zwakste twee teams van 2024 in 2025 over een behoorlijk sterk rijdersduo. Williams koppelt Alexander Albon aan Carlos Sainz, terwijl hekkensluiter Kick Sauber Nico Hülkenberg van Haas overhevelde, en het tweede stoeltje aan Formule 2-kampioen Gabriel Bortoleto gaf. 'Ik heb lang moeten nadenken over de beste rookie', geeft Plooij toe. 'Qua rijder vind ik namelijk Bortoleto de snelste coureur is, maar in die auto wordt het helemaal niks.'
Hülkenberg ziet het somber in
Sauber begon in 2024 ook al kansloos aan het seizoen, maar krabbelde steeds verder op, en greep in Qatar met Zhou Guanyu nog vier punten. Toch lijkt die positieve trend vooralsnog geen vervolg te krijgen. Ik heb Nico Hülkenberg namelijk gesproken', licht Plooij toe, die samen met Robert Doornbos bij de testdagen aanwezig was. 'Hülkenberg zei tegen mij: ik weet niet wat ik volgend jaar ga doen hier, maar ik kan net zo goed thuisblijven. Dit hok komt niet vooruit', zo blijven de woorden van de Duitser dus niet privé.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hülkenberg koos voor Sauber, met het oog op de overname door Audi in 2026, maar het lijkt erop dat de Duitser eerst een jaar zal moeten afzien. 'Ik heb een hele goede band met Nico. We hadden vroeger met hem ook altijd een voorspelling in het programma. Hij was echt zó eerlijk. Hij zei tegen mij: ik ga naar huis. Ik heb niks te zoeken daar.' Volgens Plooij heeft de Duitser al spijt dat hij het contract getekend heeft bij het toekomstige Audi. 'Ik had een aantal voorwaarden, maar daar komt nu al niks van terecht', zo citeert hij Hülkenberg.
Plooij beseft dat Hülkenberg uiteindelijk geen keuze heeft. 'Hij zal toch salaris moeten krijgen, dus hij zal moeten blijven zitten.' Het Audi-project brengt ook de nodige onzekerheden met zich mee richting 2026, als het team gebruik zal maken van de eigen power units. In het verleden had Honda het als teruggekeerde fabrikant heel zwaar met de ontwikkeling van de power unit, en Audi heeft ook al aangegeven dat ze voor 2027 vermoedelijk nog niet al te competitief zullen zijn.
Focus op 2026
Hülkenberg vertelde Plooij ook dat de focus bij Sauber al volledig op de nieuwe reglementen ligt. 'Omdat ze laatste werden, hebben ze de meeste windtunneltijd. Die gaan ze dus gebruiken voor de auto van volgend jaar', zegt Plooij over de reglementswijzigingen. Renger van der Zande haakt op die uitspraak in: 'Dan moet Nico ook niet zeuren, want dat is een hele goede investering. Hij heeft ook een meerjarig contract', vindt de specialist in de langeafstandsraces.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties