F1 in het kort | Geen tijdstraf voor Perez na inhaalactie op Bottas Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Geen tijdstraf voor Perez na inhaalactie op Bottas

F1 in het kort | Geen tijdstraf voor Perez na inhaalactie op Bottas

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Geen tijdstraf voor Perez na inhaalactie op Bottas

Nadat Sergio Perez Valtteri Bottas inhaalde op het Franse Paul Ricard-circuit, was het nog even de vraag of hij een tijdstraf zou krijgen. De FIA-stewards bepalen na de race echter dat er geen straf nodig is, simpelweg omdat er geen overtredingen zijn gemaakt door de coureur van Red Bull Racing.

Tsunoda de start GP van Frankrijk vanuit de pitstraat

Yuki Tsunoda zal vanuit de pitstraat moeten starten in de Grand Prix van Frankrijk. De straf is opgelegd na een vloerwissel en het aanbrengen van veranderingen in de afstelling van de wielophanging. De AlphaTauri-coureur crashte in de kwalificatie en de opgedane schade noodzaakte deze componentenwissel.

Kubica terug in Formule 1-auto in Oostenrijk

Robert Kubica zal volgende week bij de Grand Prix van Stiermarken terugkeren in een Formule 1-auto. De reservecoureur van Alfa Romeo vervangt dan Kimi Raikkonen tijdens de eerste vrije training. Naar verluidt zou Kubica in zijn contract hebben opgenomen dat hij enkele vrije trainingen mag doen dit jaar, waardoor hij komend weekend baantijd krijgt.

Ook Callum Ilott zal mogen rijden in een Alfa Romeo, maar dan in het tweede weekend in Oostenrijk. De Brit krijgt de VT1 van de GP van Oostenrijk voor zijn rekening en vervangt Antonio Giovinazzi. Ilott zal gebruik kunnen maken van alle data die het weekend daarvoor verzameld zijn. 'Het betekent dat ik een solide basis zal hebben om op te bouwen', vertelt de coureur in een persbericht. 'Ik kijk er naar uit om deze kans optimaal te benutten terwijl het team steeds sterker wordt.'

Brown: 'Een double-header in de VS is nodig'

Zak Brown hoopt op een double-header weekend op het Circuit of the Americas. Zeker als er nog aanpassingen worden gedaan aan de huidige kalender, hoopt de McLaren-teambaas dat de optie voor twee races in de Verenigde Staten wordt open gehouden.

'Ik denk dat, gezien de enorme groei van de sport in de VS, een double header daar hard nodig is. Het zal een impuls geven aan de groei die er nu al gaande is in het land', legt Brown uit ten overstaan van Autosport.com.

FIA past tracklimits aan, gele 'broodjes' blijven liggen

De FIA heeft de nodige tracklimits weer aangepast. Nu hebben de stewards ervoor gekozen om de regels bij het uitgaan van bocht 6 nog wat aan te scherpen. Alle banden moeten op het circuit blijven bij deze bocht, wanneer coureurs dat niet doen resulteert het in een straf of een afgenomen rondje in de kwalificatie.

Er was daarnaast ook veel te doen om de gele 'broodjes' die aan de buitenkant van de kerbstones liggen. Nadat onder anderen ook Max Verstappen klaagde over de grote hoeveelheid schade die deze kerbs toebedienen, geeft de FIA niet thuis. De 'broodjes' blijven gewoon liggen.

Vasseur waakt: 'We willen niet te snel gaan met Pourchaire'

Frederic Vasseur wil niet dat de carrière van Théo Pourchaire gehaast wordt, zo geeft de teambaas van Alfa Romeo aan in gesprek met Autosport. De Fransman is pas 17, rijdt al in de Formule 2 en wordt gelinkt aan een zitje bij Alfa Romeo ter vervanging van Kimi Räikkönen in 2022. Vasseur ziet zijn talent, maar wil het niet verspillen door een te vroeg Formule 1-debuut. Dat zou volgens de teambaas een fout zijn vergeleken met de leeftijden van enkele kampioenen als Lewis Hamilton en Nico Rosberg, die ook niet zo vroeg debuteerden.

Meer bezoekers GP Stiermarken mogelijk door trucje van organisatie

Tijdens het Grand Prix-weekend van Stiermarken, de eerste van de twee races in Oostenrijk op de Red Bull Ring, mogen er maar liefst vijf keer meer bezoekers aanwezig zijn dan eerst de bedoeling was. Normaal gesproken mogen er maar 3.000 bezoekers aanwezig zijn bij de Oostenrijkse evenementen, maar de organisatie van de GP's van Stiermarken en Oostenrijk hebben hier een oplossing voor bedacht.

Het circuit wordt voor de eerste race namelijk opgedeeld in vijf verschillende zones die van elkaar afgezonderd zijn. Hierdoor zijn er op papier vijf verschillende evenementen, waardoor er in totaal 15.000 bezoekers aanwezig mogen zijn, zo weet de Nederlandse tak van Motorsport.

De Grand Prix van Stiermarken bezoeken? Hier koop je je kaarten!

GP-weekend op COTA in beeld voor sprintrace

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Racer is het Circuit of the Americas (COTA) in beeld voor een Formule 1-sprintrace. De koningsklasse test dit jaar het nieuwe sprintrace-concept op drie circuits, waarvan Silverstone en Monza al zijn bevestigd. Tijdens het weekend van de Amerikaanse Grand Prix wordt naar alle waarschijnlijkheid dus de laatste sprintrace van het seizoen verreden.

Red Bull krijgt bekeuring door snelheidsovertreding Perez

Red Bull Racing moet een 'kleine' bekeuring betalen aan de FIA voor een overtreding van Sergio Perez. De Mexicaan reed met een snelheid van 76.5 kilometer per uur door de pitlane, terwijl hier maar een snelheid van 60 is toegestaan. In de miljoenenbegroting van de Oostenrijkse renstal zal de boete niet heel veel pijn doen, het bedrag wat betaald moet worden is namelijk 1000 euro.

McLaren neemt kleine updates mee naar Frankrijk

McLaren heeft de afgelopen twee weken niet stilgezeten. Het team uit Woking neemt volgens teambaas Andreas Seidl lichte verbeteringen mee om de strijd met Ferrari in het constructeurskampioenschap gaande te houden. De Duitser sprak met Formel1. Naast de updates in Frankrijk zit er meer aan te komen, meldt hij: 'We plannen enkele kleinere updates voor de volgende wedstrijden om nóg meer performance uit de auto te halen.'

Marko: 'Dit is de Sebastian die we kennen!'

Helmut Marko is zeer verheugd om te zien dat Aston Martin aan pace lijkt te winnen. Voormalig Red Bull Racing-coureur Sebastian Vettel voegde zich bij de Britse renstal, die opstartproblemen kende. Dat de Heppenheimer in Baku het podium wist te bereiken, vindt de Oostenrijker mooi, zo geeft hij aan in Kronen Zeitung: 'Dit is de Sebastian die we kennen! Je kon zien hoe agressief hij met die auto over het circuit schoot. Ik hoop niet dat dit alleen op de atypische straatcircuits voor hem mogelijk is, maar dat die auto ook op normale circuits een goede pace heeft.'

Schumacher over Mazepin: 'Momenteel weet ik niet echt wat ik moet verwachten in een direct duel'

Mick Schumacher hoopt dat hij het vertrouwen in teamgenoot Nikita Mazepin kan herstellen na zijn gevaarlijke verdedigingsactie in de laatste ronde van de Grand Prix van Azerbeidzjan. Dat vertelt de Haas-coureur tijdens de persconferentie voor de Grand Prix van Frankrijk: 'Vertrouwen bouw je op, dus het kan ook opnieuw opgebouwd worden. Momenteel weet ik niet echt wat ik moet verwachten in een direct duel.'

Winkelman mogelijk opnieuw pitreporter Ziggo Sport in Frankrijk

Rick Winkelman vervangt tijdens de Grand Prix van Frankrijk mogelijk opnieuw Jack Plooij als pitreporter van Ziggo Sport. Plooij is al sinds de Grand Prix van Portugal afwezig dankzij een coronabesmetting tijdens dat weekend. Desondanks was hij ook in Monaco en Baku afwezig, al was het voor onduidelijke redenen. Winkelman verving daarom zijn collega en als we zijn Instagram-verhaal mogen geloven, zal hij dat op Paul Ricard dit weekend mogelijk weer doen. Zo is het te zien dat hij op weg is naar Zuid-Frankrijk, waar de race zal plaatsvinden.

Silverstone verwacht eind deze week duidelijkheid over GP voor volle tribunes

Circuit Silverstone verwacht en hoopt eind deze week duidelijkheid te krijgen of ze de Grand Prix van Groot-Brittannië met volle tribunes mogen organiseren, dat meldt The Daily Mail. De dag dat de lockdown in het Verenigd Koninkrijk zou worden opgeheven, stond eerst op 21 juni. Deze is nu met een maand verschoven naar 19 juli, één dag na de Grand Prix op het Britse circuit. Daarom hoopt de organisatie van de baan snel duidelijkheid te krijgen of het feest door mag gaan, zodat tickets anders nog kunnen worden geannuleerd en eventueel ook terugbetaald. Zou het wel door kunnen gaan, dan moeten toeschouwers laten zien bij binnenkomst dat ze of tweemaal gevaccineerd zijn tegen het coronavirus, of negatief getest zijn.

Grosjean moet nog langer wachten op test bij Mercedes

Romain Grosjean kreeg na zijn vertrek uit de Formule 1 nog de kans aangeboden om in een Mercedes te testen. Het moment was bijna daar, maar nu is de test nog verder uitgesteld. Vanwege de reisbeperkingen rondom het coronavirus is deze verschoven naar later deze zomer. Mercedes dringt erop aan dat Grosjean absoluut nog de kans gaat krijgen, dus de Fransman hoeft niet lang te treuren.

Red Bull trekt Frans racetalent Hadjar aan

Red Bull Racing heeft Isack Hadjar toegevoegd aan haar opleidingsprogramma, zo meldt Grand Prix Radio. Vanaf 2022 zal de 16-jarige Fransman uitkomen in de kleuren van het Oostenrijkse team en tevens onder leiding staan van Helmut Marko. Hadjar is momenteel de leider in het rookie-klassement van het Formula Regional European Championship en werd vorig jaar derde in de Franse Formule 4.

Alfa Romeo: 'Misschien verandert ons geluk binnenkort'

Alfa Romeo wacht nog op een grote score en hoopt dat het geluk binnenkort aan hun zijde zal zijn. De C41 heeft een flinke stap vooruit gemaakt ten opzichte van vorig jaar, maar volgens teambaas Frédéric Vasseur zijn de resultaten daar nog niet naar. 'In veel gevallen gebeurden er dingen buiten onze controle', vertelt hij volgens Racer. 'Het legt druk op ons om elke keer een perfecte sessie te leveren, omdat er geen ruimte is voor fouten als de marges zo krap zijn. Onze rivalen hebben allemaal één of twee races flink gescoord. Dat hebben wij nog niet gehad, maar misschien verandert ons geluk binnenkort.'

Sleutelbeenblessure voor VeeKay na fietsincident, mist mogelijk race in Road America

Rinus 'VeeKay' van Kalmthout is maandag geblesseerd geraakt aan zijn sleutelbeen, zo leest een verklaring van zijn werkgever Ed Carpenter Racing (ECR). De Nederlandse coureur, die afgelopen weekend in Detroit nog naar zijn tweede podium van het jaar reed, was betrokken bij een incident tijdens een training op de fiets, maar maakt het goed.

Navraag van F1Maximaal bij de persvoorlichter van VeeKay brengt geen verdere informatie aan het licht: het is vooralsnog onduidelijk of het om een botbreuk gaat. VeeKay wordt in de tussentijd behandeld en verzorgd door de medische staf van IndyCar terwijl zijn team onderzoekt of hij in actie kan komen bij het treffen in Road America, dat op de planning staat voor het weekend van 20 juni.

VeeKay bezet op het moment van schrijven een indrukwekkende vijfde plaats in het klassement. De rijder uit Hoofddorp heeft 243 punten verzameld en heeft daarmee nog ruim zicht op klassementsleider Patricio O'Ward, die 299 punten op zijn naam heeft. VeeKay brak eerder dit jaar zijn wijsvinger bij een crash in een trainingssessie voor de Indy 500.

Alpine: 'Nieuwe achtervleugel verandert zwaartepunt'

Alpine-technici draaien overuren om de nieuwe achtervleugel af te stemmen op het aerodynamische pakket van de A521. Het nieuwe ontwerp is nodig nu vanaf de GP van Frankrijk strengere druktesten gelden. Volgens Marcin Budkowski, uitvoerend directeur van Alpine, brengt een minder beweegbare achtervleugel de nodige problemen met zich mee. 'Het zal ons een beetje snelheid kosten, omdat bijvoorbeeld het zwaartepunt van de auto erdoor verandert', legt hij uit in gesprek met AS. 'Het zal ons gewicht kosten en aerodynamisch maakt het misschien een heel klein verschil.'

De reden hiervoor is het extra gewicht dat een versteviging met zich mee zou brengen. Gewichtsbesparing zou één van de voornaamste redenen zijn geweest om in eerste instantie met een dunne, flexibele achtervleugel te rijden. 'We werken allemaal tegen de gewichtslimiet, vooral aan de achterkant van de auto. De slechtste plaats in een auto om veel gewicht te hebben is bij de achtervleugel, want het is hoog en het zit aan de achterkant.'

Nissany vervangt Russell tijdens VT1 in Frankrijk

Roy Nissany zal in de auto van George Russell rijden tijdens de eerste vrije training in Frankrijk. De Formule 2-coureur hoeft dit weekend niet in actie te komen in de juniorklasse en daar maakt Williams direct gebruik van. 'Ik kan niet wachten om weer in de auto te stappen, het is heel verslavend', vertelt Nissany volgens motorsport.com. 'Paul Ricard is voor mij een bijzonder circuit. De laatste sector is normaal gezien heel uitdagend en ik kan niet wachten om dat te ervaren in de FW43B.' Nissany zal de opdracht krijgen om onderdelen te testen die in Azerbeidzjan voor het eerst zijn gebruikt.

Mission Winnow-logo ontbreekt op de Ferrari's in Frankrijk

Het groene Mission Winnow-logo zal tijdens de Grand Prix van Frankrijk niet zichtbaar zijn op de auto's van Ferrari. Er geldt een strenge tabaksregelgeving in het land en dat verbiedt het adverteren van tabaksfabrikanten. Mission Winnow is een project van Philip Morris International (PMI) dat zich focust op de transformatie richting tabaksvrije producten. PMI staat onder meer bekend om de sigarettenmerken Marlboro en L&M. Vanwege zijn activiteiten in de tabaksmarkt zal het bedrijf op geen enkele manier kunnen adverteren tijdens de aankomende Grand Prix.

E Prix van Mexico wordt op oval-variatie verreden

De E Prix van Mexico zal dit jaar op de road-course van Autodromo Miguel E. Abed worden verreden. Het gebruikelijke circuit van Autodromo Hermanos Rodriguez wordt gebruikt voor een noodziekenhuis en daardoor zal het dit jaar niet beschikbaar zijn. Het circuit bestaat uit een combinatie van het oval-gedeelte en het binnen-circuit. De route is vergelijkbaar met die van het WTCC tussen 2005 en 2009.

Pirelli komt met bandenkeuze GP Frankrijk

Pirelli heeft de bandenkeuze voor de Grand Prix van Frankrijk bekendgemaakt. De bandenleverancier neemt de C2, C3 en C4-compounds mee voor de softs, mediums en harde banden, de middelste qua hardheid. 'De vorige keer in Frankrijk reden we hier ook mee, toentertijd zagen we een éénstopper als snelste strategie', verklaart Pirelli-chef Mario Isola. 'Maar toen zagen we ook een aantal andere strategieën.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws