Op het circuit van Spa-Francorchamps wordt het derde sprintweekend van het seizoen afgewerkt. De sprintrace is al eerder verreden, om 12:00u. Max Verstappen wist Oscar Piastri in de eerste ronde te verschalken. Vervolgens had hij de leiding in handen tot de vlag viel. De eerste zege van het weekend is binnen. Kan Verstappen een goede startpositie bemachtigen voor een tweede zege in België?
Piastri toonde een overmacht op zaterdag van maar liefst een halve seconde. Verstappen was daardoor niet al te optimistisch na afloop van de sprintkwalificatie, want een halve seconde dichtrijden, is toch wel een karwei. Wat hij wist, was dat hij een kans had om in Piastri's slipstream te duiken en hem in te halen. Achter iemand rijden op Spa-Francorchamps is nogal zwaar voor de banden, en dat is precies wat Piastri ondervond.
Verstappen verdedigde zijn positie terwijl Piastri dichtbij kwam, maar het gat werd niet klein genoeg voor de Australiër om een aanval in te zetten. Acht punten rijker gaat de viervoudig wereldkampioen door naar de kwalificatie voor de hoofdrace. Red Bull werkt ondertussen nog aan de auto en hoopt hier en daar nog voor wat verbeteringen te zorgen. Poleposition is misschien niet haalbaar, maar hij heeft al laten zien dat dat niet nodig is.
Nieuwe kansen
Verstappen was op vrijdag een paar seconden de polesitter, tot Piastri met die monsterronde over de finish kwam. Als die finetuning helpt om de RB21 iets sneller te maken in de middensector, zal Verstappen de McLarens tegenstand kunnen bieden. Tijdens de sprintrace reed de Nederlander overigens op gebruikte mediumbanden. Volgens hem verreed hij 'vijftien kwalificatieronden', maar het managen ging wel aardig.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat is positief nieuws voor de kwalificatie, want als hij de band langer in leven kan houden, kan hij ook aan het einde van de ronde nog wat tijd winnen. Het betekent tevens dat Red Bull de nieuwe set mediums heeft gespaard voor de racedag. Door op vrijdag niet op de harde band te rijden tijdens de eerste en enige vrije training, hebben ze zondag mogelijk een strategisch voordeel met een extra set hards.
Achter Red Bull en McLaren
Ook voor Mercedes en Ferrari is er een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Op vrijdag ging het dramatisch bij Mercedes, die met George Russell en Kimi Antonelli buiten de top tien startte. Antonelli reed door het grind, waar Russell vervolgens ook last van had. Bij Ferrari ging het aan een kant van de garage goed. Lewis Hamilton spinde, Leclerc werd vierde. Tijdens de sprintrace had Hamilton veel te klagen over zijn auto.
Ook bij Leclerc ging het niet van een leien dakje. Aan het begin van de race kon hij Lando Norris nog inhalen voor P3, maar al snel zakte de Ferrari door zijn banden. Later ging het niet veel beter, en verzocht hij zijn ingenieur om geen suggesties meer door te geven, want de situatie verbeterde zich toch niet. De strijd om poleposition kan alsnog tussen deze vier teams gaan, die tijdens de sprintrace meer data hebben vergaard over de auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties