max-verstappen-red-bull-spa-sprintrace-11 Formule 1
Formule 1

McLaren-teambaas legt uit waarom Piastri Verstappen niet aan kon vallen

max-verstappen-red-bull-spa-sprintrace-11

McLaren moest in de sprintrace zijn meerdere erkennen in Max Verstappen, die in de eerste ronde de leiding over had genomen van Oscar Piastri. Zowel de Australiër als zijn teamgenoot Lando Norris leek het tempo van de Red Bull Racing-coureur ogenschijnlijk prima te kunnen volgen, maar een serieuze aanval op de leidende positie van Verstappen kwam er niet. Andrea Stella legt uit waardoor dat komt.

Op de vrijdag was Piastri heer en meester op het circuit van Spa-Francorchamps. De WK-leider was niet alleen in de enige oefensessie, maar ook in de sprintkwalificatie oppermachtig. In beide gevallen was hij ruim vier tienden sneller dan Verstappen, maar in de sprintrace waren de rollen omgedraaid. Dankzij een goede slipstream op Kemmel Straight wist de Nederlander zijn Australische concurrent bij het aanremmen voor Les Combes in de openingsronde te passeren.

Het bleek uiteindelijk de beslissende actie wat betreft de overwinning, ondanks het feit dat Piastri de gehele race in de DRS van de Limburger kon blijven. 'Dit was een sprintrace waarin niet zoveel gebeurde, afgezien van de situatie in de eerste ronde', blikt Stella tegenover Sky Sports terug op de sprintrace. 'Het is eigenlijk vrij typisch voor Spa. Je wilt niet per se als eerste uit bocht één komen en dan 17 seconden lang vol gas rijden. Je bent al snel kwetsbaar voor de auto achter je, iets wat we nu ook zagen gebeuren.'

Na het verlies in de eerste ronde hoopte McLaren dat Piastri in de daaropvolgende ronden terug kon slaan, maar de zevenvoudig Grand Prix-winnaar kon Verstappen slechts eenmaal in een verdedigende actie duwen. Daar bleef het bij, ondanks het feit dat de McLaren duidelijk de snellere auto was. Stella legt uit waarom Piastri niet echt aan kon dringen. 'Het was moeilijk om de positie terug te winnen, niet alleen vanwege de topsnelheid, maar omdat we in de tweede sector niet dichtbij genoeg konden blijven. Het heeft te maken met het niveau die deze auto's vanuit aerodynamisch oogpunt hebben bereikt. Ook is het slipstreameffect belangrijk', stelt de Italiaanse teambaas van McLaren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen-piastri-red-bull-mclaren-spa-sprintrace-5
Piastri zat de hele race vast achter Verstappen.

Alle lof voor Verstappen

Dat McLaren de sprintpole niet om wist te zetten in een overwinning had niet enkel te maken met bovengenoemde problemen. Het kwam ook doordat één coureur gewoon simpelweg sterker was, zegt Stella. 'Petje af voor Verstappen en Red Bull. Ze hebben een zeer goede Sprint gereden en uiteindelijk verdiend gewonnen', toont de Italiaan zich een sportieve verliezer.

De sprintrace heeft hem echter wel een beetje aan het denken gezet. 'Ik dacht soms: wat zou de beste positie zijn voor ons zijn in de kwalificatie?', grapt Stella, die daarmee verwijst naar het sterke slipstreameffect in de openingsronde. 'Nee, we willen gewoon eerste en tweede worden, maar dat zal zeker niet eenvoudig worden. We gaan het in ieder geval wel proberen.'

Volgens de 54-jarige Italiaan moet bovendien ook niet worden vergeten dat er in de langere hoofdrace veel meer opties zijn. Zo moet er zoals altijd minimaal één pitstop worden gemaakt en moeten er twee verschillende bandencompounds worden gebruikt. 'De bandenslijtage wordt vanuit strategisch oogpunt dus belangrijk. We gaan proberen om de race te winnen. Het was ook bemoedigend om te zien dat beide coureurs de snelheid lijken te hebben. Als we aan de leiding hadden gelegen, beschikten we misschien wel over de snelheid om een gat te slaan. We kijken uit naar de rest van het weekend', besluit de McLaren-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws