Lando Norris heeft de poleposition voor de race op zondag gepakt. In de slotfase van de kwalificatie leek niemand een foutloze ronde te hebben gereden, waarbij Norris zijn eigen tijd niet verbeterde, maar Oscar Piastri ook niet. Max Verstappen kwam niet verder dan P4 na gebrek aan grip, waardoor hij een momentje had in La Source. Charles Leclerc kon daarvan profiteren, hij voegde zich bij de top drie. Alexander Albon is de held van de kwalificatie.
Voordat de kwalificatie van start ging was het chaotisch in de pitstraat. Velen stonden al te wachten, waarbij Fernando Alonso 'bijna crashte', zoals hij aangaf op de boordradio, en zijn teamgenoot tegen de voorvleugel van Nico Hülkenberg reed. Sauber moest in de pitstraat de vleugel vervangen voordat Hülkenberg de baan op kon rijden. Eenmaal begonnen was het bewolkt op Spa-Francorchamps, en leek het alsof er regen in de lucht hing. Na de eerste ronde aan snelle runs stond Carlos Sainz even bovenaan.
Al snel doken Charles Leclerc en de McLarens onder die tijd. Verstappen zette een banker lap neer en stond daarmee een tijdje op de achtste positie. Met nog 2,5 minuut op de klok had hij met die tijd een seconde achterstand, wat aantoonde hoe snel de baan evolueerde. Een aantal coureurs moesten flink verbeteren, waaronder Russell en Antonelli. De Mercedessen hadden het opvallend lastig, met name in de middensector. Russell wist er een P10 uit te persen, maar Antonelli bleef steken op P16.
Later zakte de Mercedes-coureur zelfs naar P18. Ook een pijnlijk moment voor de twee Aston Martins, die niet door wisten te gaan naar Q2. Beide Haas-coureurs en Sauber-coureurs gingen wel mee naar Q2, inclusief de Racing Bulls. Voor Lewis Hamilton gaat het niet veel beter dan tijdens de sprintkwalificatie. Vanwege track limits verliest de recordkampioen zijn tijd. Het betekende dat Bortoleto door kon naar Q2. 'F*ck, yes', reageerde de Braziliaan over de boordradio.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tsunoda overleeft Q2
Verstappen was er in Q2 vroeg bij en betrad als eerste de baan. Esteban Ocon was echter de rijder die de snelste eerste sector van hem afpakte. In de middensector was de Nederlander vervolgens weer sneller dan de Haas-coureur. De McLarens zaten nog in hun out lap. Verstappens eerste ronde was een 1:40,951. Yuki Tsunoda voegde zich bij de top drie op drie tienden achterstand van zijn teamgenoot. Op dat moment begonnen Norris en Piastri met hun snelste rondes en doken ruim onder Verstappens tijd.
Norris kwam nipt tekort om de snelste tijd van Piastri over te nemen, hij sloot op +0,089 seconde aan. Bij Russell ging het iets beter, hij sloop naar de top vijf. Hij had weliswaar zeven tienden achterstand. Na een aantal minuten gingen de McLarens even weer de garage in, en zocht ook Verstappen zijn ingenieurs weer op. Verstappen moest ergens nog wat tijd zien te vinden, want voorlopig was het gat nog te groot. In de sprintrace liet hij al zien dat hij niet de poleposition in handen hoeft te hebben om in te halen, maar verder naar achteren starten is vanzelfsprekend niet ideaal.
Halverwege Q2 wist Leclerc zich tussen beide Red Bulls te wurmen, op 4,5 tienden achterstand van Piastri. Hij gaf aan dat hij niet verwacht dat er nog meer uit te halen viel dan die ronde die hij had gereden. Met nog iets meer dan twee minuten op de klok gingen alle coureurs weer naar buiten, al bleef Verstappen iets langer wachten in de garage. Hadjar en Lawson gingen door naar Q3. Bortoleto maakte een enorme sprong naar P7, waarmee hij Hülkenberg versloeg. Verstappen voegde zich op P3, twee tienden achter Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen laat tijd liggen in La Source
Tsunoda heeft dezelfde vloer als Verstappen onder de auto en lijkt daardoor beter overweg te kunnen met de auto. De Japanner ging ook door naar Q3 om een startplek in de top tien veilig te stellen. Verstappen ging wederom vroeg in de sessie aan de slag met zijn snelle run, waarbij hij een paarse middensector klokte. Hij stond op een gebruikte set softs om een banker neer te zetten. Piastri had een momentje in de tweede sector, waardoor hij daar wat tijd liet liggen. Norris was wel veel sneller. De Brit schoot naar 1:40,562.
Verstappen verklaarde dat de grip wat was veranderd ten opzichte van Q2. De baan bleef dus evolueren. Met nog vijf minuten te gaan gingen ze allemaal weer even naar binnen. De volgende run van Verstappen zou sowieso op een nieuwe set softs gedaan worden. Hij moest een halve seconde zien te vinden in zijn laatste run. Met nog 2,5 minuten te gaan gingen alle coureurs de baan weer op. Verstappen was als eerste op de baan en kon zijn banden opwarmen op de manier waarop hij dat wilde, want de baan was leeg voor hem.
Bij het uitkomen van La Source leek hij te veel wheel spin te hebben, waardoor hij niet lekker uit de bocht kwam. In de tweede sector was Verstappen wel sneller dan zijn eigen tijd, maar hij kwam al drie tienden boven de tijd van Norris. Het was al voor het einde van de ronde duidelijk dat de pole er niet inzat. Norris verbeterde ook niet, maar Piastri was ook niet sneller. Russell had twee paarse sectoren, maar kon niet aan de tijd van Norris komen. De Brit start op zondag op pole.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties