De coureurs hebben alle trainingen achter de rug, dus het is tijd voor de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada. Kijkend naar de resultaten van de vrije trainingen valt er nog weinig te concluderen, al laten de long run data zien dat Max Verstappen er goed voor staat. De derde en laatste vrije training zal vooral belangrijk zijn voor Charles Leclerc, die tijdens de eerste training crashte en daardoor ook de middagsessie moest missen.
De McLarens waren tijdens de eerste vrije training in geen velden of wegen te bekennen. Lando Norris wist de top tien nog te halen met een zevende plaats, maar teamgenoot Oscar Piastri bleef steken op P14. Verstappen eindigde de sessie bovenaan het lijstje met een tijd van 1:13,193. Achter de Nederlander stonden Alexander Albon en Carlos Sainz, elk binnen een honderdste van een seconde. Williams hoopt dan ook op een mooi resultaat in Canada.
Tijdens de tweede vrije training zetten vooral de coureurs die een Mercedes-motor in hun bolide hebben snelle tijden neer. George Russell, Lando Norris en Andrea Kimi Antonelli vormden de top drie. Albon, Fernando Alonso, Piastri en Sainz sloten aan. Enkel Lance Stroll, die vroeg tijdens de sessie uitviel, ontbrak bij het Mercedes-clubje bovenaan. Lewis Hamilton pakte P8 en Verstappen kwam niet verder dan een negende plek, waarmee hij Liam Lawson en Isack Hadjar net voorbleef.
Verstappen kijkt optimistisch vooruit naar kwalificatie
Verstappen, teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko, zijn positief gestemd na de eerste dag op het Circuit Gilles Villeneuve. Marko heeft een verklaring voor de P9 van Verstappen in de tweede vrije training. Red Bull Racing heeft wat dingen geprobeerd met de afstelling van de auto tijdens de eerste twee vrije training, wat een negatieve invloed had op de auto. De Oostenrijkse renstal kiest daarom toch voor de afstelling die ze tijdens de eerste vrije training gebruikte, en waarmee Verstappen P1 pakte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De viervoudig wereldkampioen had het een en ander op te merken aan de auto. Tijdens de eerste vrije training voelde het stuur te zwaar aan en de auto zou tijdens de tweede vrije training nerveus zijn geweest. Desondanks sloot Verstappen de vrijdag met een positief gevoel af. Hij gaf aan tevreden te zijn geweest met hoe de auto tijdens de eerste vrije training presteerde en voorziet weinig problemen als het team dat gevoel terug kan krijgen.
Racing Bulls sterk, Tsunoda valt tegen
Yuki Tsunoda hoopte sterk terug te komen na zijn rampzalige weekend in Spanje, waar hij op P20 kwalificeerde en niet in de punten wist te rijden. De Japanner eindigde tijdens beide vrijdagsessies achter de Visa Cash App Racing Bulls-coureurs. Hadjar en Lawson pakten een nette P6 en P8 tijdens de eerste vrije training, en tijdens de middagsessie eindigden ze op P10 en P11, vlak achter Verstappen en dus voor hun oud-teamgenoot.
Tsunoda gaat niet bij de pakken neerzetten. De coureur deed er wat geheimzinnig over, maar hij benadrukte tijdens de interviews na de tweede vrije training dat er nog wat aan zat te komen voor de zaterdag. De Japanner lijkt ervan overtuigd dat het hem vooruit zal helpen en is er dan ook opgebrand Q3 te halen tijdens de kwalificatie. Dat moet, benadrukt hij.
Schade en opvallende resultaten tijdens laatste training
Piastri raakte tijdens de laatste vrije training hard de muur en reed daarmee meteen zijn band lek. Helaas voor de Australiër raakte zijn ophanging ook beschadigd, met als gevolg dat hij lang in de garage stond. Ook bij Tsunoda liep niet alles op rolletjes. De Japanner stond een groot gedeelte van de laatste vrije training in de garage en had daarom relatief weinig tijd op het circuit.
Leclerc maakte zijn gemiste tijd op het circuit meteen goed met een aantal snelle tijden. Ook de coureurs van Mercedes en McLaren stonden er weer bij, evenals Verstappen en Alonso. Afgaande op de laatste training is er dus van alles mogelijk in de strijd voor poleposition.
Wie haalt Q3 en op welke banden?
De coureurs met Mercedes-motoren doen het dus goed, evenals de mannen van Racing Bulls, Verstappen en Hamilton. Leclerc moest een gedeelte van de eerste vrije training en de volledige tweede vrije training missen, maar reed tijdens de laatste vrije training snelle tijden en is dus niet uit te sluiten als kanshebber. Naast de gebruikelijke Q3-klanten zijn er in het middenveld genoeg kanshebbers voor een plekje bij de top tien aan de start.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Russell en Norris stonden voor het oog van de media wat te dollen over de banden die gebruikt zouden worden tijdens de kwalificatie. Harde banden, opperde Norris, terwijl Russell juist aangaf dat het inters all the way moesten zijn. In realiteit zal de zachte band waarschijnlijk populair zijn, maar enkele teams denken ook na over een kwalificatie op mediums. Wie zal de gok durven wagen?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties