Max Verstappen liet tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten maar weer eens zien uit welk hout hij gesneden is. Om 21:00u Nederlandse tijd is het dan ook aan de Nederlander om te zien of hij deze lijn kan doortrekken. Lando Norris start naast hem in de McLaren, maar de andere McLaren van Oscar Piastri staat op de zesde plaats. Verstappen kan dus weer punten goedmaken in het WK.
Zaterdag was sprintdag in Austin, en het was dan ook de dag van Verstappen. Hij won namelijk de sprint, om vervolgens op relatief dominante wijze de poleposition in de wacht te slepen. Hij had een marge van drie tienden ten opzichte van Norris en Leclerc. Verstappen omschreef zijn kwalificatie ouderwets als 'simply lovely', dus je kan wel stellen dat de viervoudig wereldkampioen ronduit tevreden was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Al met al zijn er dus weer kansen genoeg voor Verstappen om een inhaalslag te maken, net zoals op de zaterdag. Er zijn maar acht punten te vergeven in de sprint, maar toen beide McLarens met elkaar in aanraking kwamen, werden die punten ineens heel wat meer waard. Het gat bedraagt nu 55 punten tussen Verstappen en Piastri, en daarmee blijft hij bezig met een aanzienlijke comeback in het wereldkampioenschap. Rond de zomerstop was het gat namelijk nog bijna 100 punten.
Norris staat dus naast Verstappen, terwijl Leclerc vanaf de derde plek mag vertrekken. De Monegask was zelf een beetje verbaasd door de spontane verbetering van de Ferrari. Hij verklaarde dat zijn Ferrari beter aanvoelt in de races, dus het is even afwachten of hij het kunstje van vorig jaar kan herhalen. Toen ging hij namelijk ook vanaf de tweede startrij richting de leiding. Hij won uiteindelijk ook deze race, gevolgd door zijn toenmalige teamgenoot Carlos Sainz.
Austin zorgt vaak voor spektakel
Er staat dus weer genoeg op het spel tijdens de aankomende Grand Prix, maar hoe gaan de coureurs dit aanpakken? Er is een hoop mogelijk op het circuit in Austin, want het is relatief makkelijk om hier in te halen. Ook qua strategie is er veel mogelijk, want de undercut is altijd flink krachtig hier. Ook de hoge temperaturen spelen hierbij een grote rol, want dit zorgt ervoor dat er nog meer gevraagd wordt van de banden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Normaal gesproken zijn dit soort omstandigheden in het voordeel van McLaren, want de MCL39 is over het algemeen superieur in het managen van de banden. Echter kunnen er nu alternatieve keuzes gemaakt worden met de strategie. Pirelli heeft er namelijk voor gekozen om de C1-compound mee te nemen voor de harde banden, terwijl de mediums en softs C3 en C4 zijn. Hierdoor is het snelheidsverschil aanzienlijk groter, waardoor de strategie dus weer op meerdere manieren ingevuld kan worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De teams hebben qua gebruikte banden eigenlijk allemaal een vergelijkbaar profiel, alleen Yuki Tsunoda heeft nog twee setjes mediumbanden over van de topteams. Misschien gaat hij dus kiezen voor een alternatieve strategie, want hij heeft namelijk ook een setje verse zachte banden tot zijn beschikking. Voor de rest lijkt het erop dat de coureurs gebruik gaan maken van de harde banden, want daar hebben alle topteams nog een verse set van over.
Hoe het dus allemaal uit gaat pakken tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, dat gaan we zometeen zien op het Circuit of the Americas. Verstappen zal alles op alles zetten om weer in te lopen op beide McLaren-coureurs. Om 21:00u Nederlandse tijd gaan we zien of dit hem ook daadwerkelijk gaat lukken. Blijf van alles op de hoogte in ons liveblog.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties