F1Maximaal voorspelt: 'Devies voor Verstappen is schade beperken en verlies accepteren' Formule 1
Formule 1

F1Maximaal voorspelt: 'Devies voor Verstappen is schade beperken en verlies accepteren'

F1Maximaal voorspelt: 'Devies voor Verstappen is schade beperken en verlies accepteren'

Aankomend weekend staat de eerste Grand Prix van Qatar op de planning in een enerverend Formule 1-seizoen. Met zijn overwinning in Brazilië snoepte Lewis Hamilton zeven punten af van de voorsprong van Max Verstappen, maar wie van de twee komt als winnaar uit de bus in Doha? In F1Maximaal voorspelt bespreken hoofdredacteur Maurits Kappetijn en redacteuren Terrence Riepma en Gino Haverkamp het aankomende Grand Prix-weekend.

Wordt het puntenverschil tussen Verstappen en Hamilton na Qatar groter of kleiner?

Maurits: 'Ik denk dat de grote vraag in Qatar zal worden: hoe snel is de motor van Hamilton's motor in de tweede race? Persoonlijk denk ik dat er nog heel veel over zal zijn van de krachtbron die we afgelopen weekend in Brazilië hebben gezien. Er wordt hier en daar gerept over een afname van 20 pk per raceweekend, maar dat lijkt mij wel heel erg rigoureus. Ik heb in de Formule 1 nog nooit gezien dat een motor zo van het ene op het andere weekend een ander gezicht heeft. In de wetenschap dat de Mercedes-motor bijna net zo goed is als die in Brazilië, zal het verschil tussen Verstappen en Hamilton in Doha kleiner worden.'

Terrence: 'Kleiner. Ik denk dat Hamilton hier gaat winnen. Het momentum swingt constant heen en weer tussen Red Bull Racing en Mercedes. Het momentum zal dit weekend echter nog even aan de kant van het Duitse team blijven hangen, want de baan lijkt me simpelweg gunstiger voor de W12 dan voor de RB16B. Het devies voor Verstappen is simpel: schade beperken en je verlies accepteren.'

Gino: 'Dit valt zeker in het geval van Qatar niet met zekerheid te zeggen. Ik zou zeggen dat het gat groter wordt. Verstappen finisht voor Hamilton. Waarom? Dat probeer ik hieronder uit te leggen.'

Is het Losail International Circuit meer een Red Bull- of Mercedes-baan?

Maurits: 'Het is nog een beetje gissen naar de exacte rondetijden en plus- en minpunten van het Losail International Circuit, wat mij betreft. De baan is een beetje een mix tussen het circuit in Bahrein en Portimão, met ontzettend veel ‘medium speed’ bochten en een lang recht stuk. Zelf twijfel ik over de vraag bij wie de baan het beste past. Aan de ene kant doet Red Bull het dit jaar goed in de medium speed bochten, maar een hoop bochten, met name in sector 3, zullen haast vol gas zijn en er zijn redelijk veel rechte stukken, waar Mercedes weer veel tijd kan winnen.'

Terrence: 'Ik geef voor nu het voordeel van de twijfel aan Mercedes. Die motor draait als een trein en de baan doet me denken aan Bahrein: topsnelheid is cruciaal, maar er moet een balans worden gevonden in verband met de bochtige gedeeltes. Die zijn er genoeg op Losail en dat kan in het voordeel spreken van Red Bull. Verstappen zal het hier gegarandeerd wel goed doen, want dat deed hij ook in Sakhir, maar ik denk dat de W12 op dit moment net iets te goed is voor de RB16B. Het verschil in topsnelheid en het momentum, dat nu weer bij Mercedes lijkt te liggen, zal het verschil maken tussen de eerste en tweede plaats voor Verstappen. Aan zijn stuurkunsten zal het immers niet liggen.'

Gino: 'Ik denk dat het meer een Red Bull-baan is dan een Mercedes-baan. Check de lay-out en tel de inhaalmogelijkheden. Mercedes heeft natuurlijk enorm de overhand op motorisch gebied, maar het vol gas-gedeelte tussen bocht 13 en start-finish op Interlagos is ongelofelijk lang. Op het rechte stuk daarna weer een recht stuk, dus als je een goede motor hebt, is Interlagos de ideale baan. Het rechte stuk op Qatar is een kilometer lang, wat nagenoeg gelijk is aan het rechte stuk in Barcelona. En los daarvan zie ik enorm weinig inhaalmogelijkheden. Vooral middellange bochten en daar is de Red Bull erg goed. Daarom denk ik dat deze baan Red Bull meer gezind is. Niet zonder reden ook dat dit circuit tijdelijk gebruikt wordt, want vanaf 2023 moet de GP van Qatar elders plaatsvinden. Dit is gewoon een MotoGP-baan.'

Wat wordt de top drie van de race en waarom?

Maurits: 'Op basis van het vermoeden dat Hamiltons motor nog altijd snel zal zijn en het feit dat Hamilton ook won op de vergelijkbare circuits van Bahrein en Portimão, denk ik dat hij de grote favoriet is in Qatar. Verstappen zal tweede worden, dat lijkt mij een zekerheidje, vooral omdat de Red Bull-coureur zal móéten om nog in de race te blijven. Ik dicht Valtteri Bottas een derde plek toe, omdat ik denk dat het circuit toch redelijk intensief is voor de motoren en dus een voordeel kan bieden als je meer pk’s ter beschikking hebt.'

Terrence: 'Hamilton, Verstappen en Bottas zullen op het podium staan, Zoals ik al zei, is Mercedes voor mij de favoriet in Doha en kan Hamilton maakt die favorietenrol waar. Verstappen beperkt de schade door tweede te eindigen, terwijl Bottas de "titanenstrijd tussen de tweede coureurs" wint van Sergio Pérez. Overigens verwacht ik een sterk McLaren, omdat de lay-out de MCL35M wel lijkt te liggen. Het mag ook wel weer eens dat McLaren het goed doet, want ze hebben een lastige periode achter de rug met tegenvallende resultaten. Een podium lijkt er voor mij overigens niet in te zitten.'

Gino: 'Verstappen, Hamilton, Bottas. Die eerste twee lijken me duidelijk. Buiten dat denk ik dat Bottas aan het langste eind trekt ten opzichte van Pérez. Hoe je het ook went of keert, maar Bottas doet het niet slecht de laatste races.'

Hamilton favoriet voor GP van Qatar, goede quote voor zege Verstappen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws