max-verstappen-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zaterdag-persconferentie-george-russell-mercedes Formule 1
Formule 1

F1Maximaal.nl voorspelt: 'Russell gaat het tempo bewust drukken, Verstappen moet voordeel uitbuiten'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zaterdag-persconferentie-george-russell-mercedes

Max Verstappen krijgt vanaf de tweede startplek een nieuwe kans om verder in te lopen op de McLaren-coureurs in Singapore. F1Maximaal.nl voorspelt dat de snelheid in het begin van de race gedrukt wordt om een éénstopper af te kunnen dwingen. Daardoor kan Verstappen als éénling in een lastige situatie terechtkomen. De beste oplossing? Toeslaan bij de start. In de voorbeschouwing van F1Maximaal.nl wordt de frustratie van Verstappen als voordeel gezien.

Na twee polepositions veroverde Verstappen in Singapore opnieuw een plek op de eerste startrij. Bij F1Maximaal.nl voorspelt kun je de afloop van de race voorspellen. Deel nu ook jouw voorspelling hier en win mooie prijzen! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro.

- Wat voor race mogen we verwachten?

Dat ligt uiteraard ook eraan wat er bij de start gebeurt. Als we aannemen dat George Russell de leiding bij de start behoudt, dan is de kans groot dat het tempo gedrukt wordt in een klassiek Singapore-scenario. Dat heeft deels te maken met de verhoogde maximumsnelheid in de pitstraat. Een pitstop kost daardoor zo'n zes seconden minder, en in combinatie met de hitte komen de éénstopper en de tweestopper zo dicht bij elkaar te liggen.

Het gevolg op circuits waar je moeilijk kunt inhalen is dat de mannen vooraan de rest van het veld bewust proberen op te houden, zeker als ze niet vol vertrouwen zijn dat ze de snelste auto hebben. Mercedes presteert doorgaans niet al te sterk qua bandenmanagement en heeft vaak last van oververhitting van het Pirelli-rubber. Daarom is het ook cruciaal voor Russell dat hij vooraan rijdt, want dat is de beste manier om oververhit rubber tegen te gaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-mercedes-george-russell-gp-singapore-2025-zaterdag-2
Russell maakte alleen vanaf poleposition kans op de zege.

Russell bereikt er niks mee door zo snel mogelijk te starten. Hij maakt het dan moeilijker voor zichzelf om het einde van de race met maar één stop te halen. Daarnaast worden de gaten in de rest van het veld zo groter, waardoor hij zijn concurrenten de kans geeft om een undercut te plaatsen. Als hij de rest ophoudt, kan hij zijn banden in leven houden, en zelf regisseren hoe de rest van de race zich ontvouwt.

- Wie beschikt over de snelste auto?

Ik zou dan inzetten op Max Verstappen, op basis van de racesimulaties en de kwalificatie. Russell was weliswaar sneller over één ronde, maar de Brit maakte vooral in de eerste sector het verschil. Verstappen was in de laatste twee sectoren sneller. Dat is al een indicatie dat Red Bull Racing het bandenmanagement beter op orde heeft. In de korte racesimulaties op vrijdag maakte Verstappen ook indruk.

In een rechtstreekse krachtmeting tussen Oscar Piastri en Max Verstappen trok de wereldkampioen aan het langste eind. Daarbij was Verstappen vooral snel aan het einde van die long run. Ook in het vergelijk met de Mercedes-coureurs maakte Verstappen een sterke indruk op vrijdag in de racesimulaties. Sterker nog, het verschil was zelfs aanzienlijk te noemen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zaterdag
Verstappen was in de racesimulaties ijzersterk.

Achter Verstappen zullen McLaren, Ferrari, en Mercedes aan elkaar gewaagd zijn. Het is wel de verwachting dat Ferrari en McLaren het bandenmanagement beter voor elkaar hebben dan Mercedes, waar Russell dus gered kan worden door de vrije lucht. Het is nog onduidelijk wat belangrijker is: baanpositie of bandenmanagement. Als de inhaalmogelijkheden beperkt blijven, kan Russell makkelijker standhouden tegen de mannen achter hem, mogelijk ook tegen Verstappen.

- Waar kan Verstappen toeslaan?

Het eerste moment komt bij de start, al vreest Verstappen zelf voor die start. De eerste en laatste bocht zijn allebei linkerbochten, waardoor de coureurs op het rechte stuk aan de rechterkant blijven rijden. Op een stratencircuit zorgt dat voor een flink verschil in grip tussen de schone en de vuile kant. In theorie is Verstappen dus in het nadeel.

Daar staan twee factoren tegenover: ten eerste staat Verstappen aan de binnenkant. Als hij dus iets beter wegkomt dan Russell, zit hij meteen aan de goede kant ernaast voor de eerste bocht om de leiding over te nemen. Daarnaast neemt de Limburger de frustratie mee uit de kwalificatie na het incident met Lando Norris. Bij deze woede kun je de zege van Verstappen vaak al met potlood invullen. Kijk maar naar Qatar 2024 als voorbeeld. Vol frustratie na zijn gridstaf greep Verstappen meteen de leiding bij de start, in soortgelijke omstandigheden: vanaf een zeer vuile binnenkant van de grid met Russell als polesitter.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen start lando norris george russell rb20 red bull racing gp qatar 12 12
Verstappen verschalkt Russell in Qatar.

Daarnaast is Verstappen dus vermoedelijk in het voordeel qua racesnelheid en bandenmanagement. De rijstijl van Russell vraagt meer van de Pirelli-banden en het is de vraag of die banden het dertig ronden gaan volhouden, want de race in Singapore wordt vaak in twee delen opgesplitst.

Inhaalacties van Verstappen moeten later in de race echt van een bandenvoordeel komen. Hij moet dat voordeel zoveel mogelijk uitbuiten. Helmut Marko stelde namelijk vast dat Verstappen de helft van zijn achterstand op de rechte stukken opliep. Op pure snelheid wordt inhalen dus lastig. Pas als Russell grip begint te verliezen in de bochten kan Verstappen profiteren. De beste inhaalkans is daarbij op weg naar bocht 16. Goed nieuws voor Verstappen: dit is de bocht waar Russell op vrijdag crashte en waarover hij meerder malen aangaf dat hij niet veel vertrouwen voelde.

- Is er strategisch gezien nog wat mogelijk?

In Bakoe zagen we Verstappen natuurlijk een onorthodoxe keuze maken door op de harde banden aan de race te beginnen. In theorie zou dat nu weer een goede optie zijn, omdat de kans groot is dat de eerste stint opgerekt wordt door het lage tempo van Russell. Verstappen vreest echter al voor de start vanaf de vuile kant, en de harde banden zouden hem alleen maar kwetsbaarder maken. Ik reken er dus op dat Russell en Verstappen gewoon op de mediumbanden aan de race beginnen.

Als Mercedes slim is, gebruikt het Kimi Antonelli wel voor de alternatieve strategie. De Italiaan kan zijn plek in de kopgroep in de eerste helft van de race vasthouden en dan in de slotfase aanvallen met een zachtere band. Een Safety Car op het juiste moment kan daarbij helpen. McLaren en Ferrari zouden hetzelfde moeten doen en de strategieën moeten splitsen.

Daar komt ook meteen het nadeel van Verstappen boven water. De wereldkampioen is weer de enige vertegenwoordiger van Red Bull in de kopgroep, en kan dus niet overal op reageren als de andere teams de strategieën onderling gaan verdelen. Dit is alleen maar meer reden voor de andere topteams om vooral niet beide coureurs met hetzelfde plan op pad te sturen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-gp-nederland-2025-zondag-pitstop-2
De pitstops kunnen cruciaal worden bij een Safety Car.

Mercedes heeft wel ook een klein nadeel. Ferrari, Red Bull, en McLaren hebben allemaal nog twee sets van de mediumbanden en een harde set, terwijl Mercedes van beide compounds nog maar één set heeft. Bij een late Safety Car kunnen ze dus wel nog wisselen naar de zachte banden, maar verder wil Mercedes er alles aan doen dat de race geen tweestopper wordt. Alleen maar meer bevestiging dus dat Russell het tempo gaat drukken om het veld bij elkaar te houden.

Verstappen heeft daarnaast bij een eventuele Safety Car een voordeel op Mercedes. Het Duitse team is het zwakste topteam bij de pitstops, en ook het enige topteam dat achter Red Bull staat in de pitstraat. Als de coureurs dus in een trein naar binnen rijden bij de Safety Car wordt Verstappen eerder weggestuurd dan Russell. Als de pitstop van Verstappen twee tienden sneller is, kan hij Mercedes al in een unsafe release dwingen. Het is in deze situatie gunstiger om verder naar achteren te staan. McLaren staat wel voor Red Bull, maar heeft de laatste races ook zwakke pitstops.

- Wie tip je achter de topteams?

Absoluut Isack Hadjar. De Fransman had veel hoger kunnen eindigen met een goede ronde en heeft in Zandvoort al bewezen dat hij met de top mee kan komen op een bochtig circuit. Ik zie het dan ook niet als een kopgroep van zeven, maar van acht coureurs. De jongeling is mogelijk nog sneller dan de coureurs van Ferrari en beschikt over uitstekend bandenmanagement. Verstappen, Russell, en Piastri zijn de favorieten voor het podium, voor Norris en Antonelli. Daarachter volgt Hadjar met de Ferrari-coureurs.

Zonder incidenten blijven er dan twee plekken over in de top tien. Gezien het gebrek aan inhaalmogelijkheden zou ik niet in de achterhoede gaan zoeken. Tweevoudig winnaar Fernando Alonso is een goede kanshebber, net als Oliver Bearman en Nico Hülkenberg. Liam Lawson beschikt in theorie ook over een snelle auto, maar zal weinig vertrouwen hebben na twee crashes in de vrije trainingen.

Speel mee en win prijzen ter waarde van € 4.000! Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Nog geen account? Registreer je dan hier.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws