'Ferrari kreeg potentie uit F1-75 door expres frequentie van porpoising te verhogen' Formule 1
Formule 1

'Ferrari kreeg potentie uit F1-75 door expres frequentie van porpoising te verhogen'

'Ferrari kreeg potentie uit F1-75 door expres frequentie van porpoising te verhogen'

Voor aanvang van de Grand Prix van Australie leek Red Bull Racing de favoriet voor de overwinning. Het circuit van Albert Park had enkele veranderingen doorgemaakt, waardoor het circuit nu een stuk sneller was dan voorgaande jaren. In de twee races voorafgaand aan de Grand Prix in Melbourne bleek de RB18 vooral sterk in de high speed-sectoren. Uiteindelijk ging Ferrari met Charles Leclerc er met de overwinning vandoor, terwijl Red Bull eigenlijk niks te vertellen had.

De F1-75 van Ferrari heeft in de eerste Grands Prix laten zien dat hij heel veel grip en balans heeft. Hierdoor is het voor Leclerc en Carlos Sainz makkelijker om in te sturen in low speed-bochten. In de kwalificatie werd dat ook duidelijk, aangezien Max Verstappen in de laatste sector ruim drie tienden verloor ten opzichte van Leclerc. 'Behoudens de eerste vrije training was de dominantie van Ferrari heel duidelijk op Albert Park', concludeert Paolo Filisetti in Autosprint.

De Italiaanse kenner zag dat Ferrari veel moeite had tijdens de eerste vrije training. Het team nam dezelfde achtervleugel van Jeddah mee naar Australië, maar uiteindelijk zorgde dit wel voor veel data die het team goed kon gebruiken. 'De auto produceerde een hoge belasting voor de bodem, maar de auto was wel goed uitgebalanceerd. In de tweede vrije training is alles verder verbeterd, mede dankzij de snelle analyse van de gegevens die verzameld werden door de sensoren die de hoogten vanaf de grond detecteerden.'

'Ferrari verhoogde expres frequentie van porpoising'

De rijhoogte van de F1-75 werd in Melbourne extra verlaagd, om op deze manier meer belasting te creëren voor de Venturi-kanalen. De mate van porpoising werd vooral meer wanneer de rijsnelheid boven een bepaalde grens kwam. 'Het stuiteren van de F1-75 werd in Australië expres sterker geaccentueerd dan in Jeddah. Deze keuze werd mede mogelijk gemaakt door het ontbreken van drempels in het vernieuwde wegdek. Het was een strategische zet om het verschil in topsnelheid met Red Bull te verkleinen', aldus Filisetti.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws