FIA geeft in komende dagen statement over voorval Grand Prix van Abu Dhabi Formule 1
Formule 1

FIA geeft in komende dagen statement over voorval Grand Prix van Abu Dhabi

FIA geeft in komende dagen statement over voorval Grand Prix van Abu Dhabi

De FIA geeft maandag 14 februari nog geen duidelijk statement over het voorval tijdens de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi van vorig jaar. Dat meldt De Telegraaf-journalist Erik van Haren via zijn Twitter-account. In plaats daarvan zal er in de komende dagen duidelijkheid worden gegeven over de bevindingen van het overleg tussen het autosportorgaan en de Formule 1-teams.

FIA-president Mohammed Ben Sulayem zal zich gaan beraden over de inbreng van de betrokken partijen tijdens het overleg. Later deze week zal hij met een plan van aanpak aankomen. De bedoeling is om daarmee enkele structurele veranderingen door te voeren in de Formule 1. De toekomst van wedstrijdleider Michael Masi, die tijdens de safety car-fase van de Grand Prix van Abu Dhabi een discutabele rol vertolkte, lijkt hierdoor nog minder zeker dan voorheen.

Drie sprintraces in 2021, uitslag zoals GP België niet meer mogelijk

Er zijn nog wel enkele andere punten die zijn besproken en definitief zullen worden doorgevoerd. Zo zullen er in het 2022-seizoen in totaal drie sprintraces worden georganiseerd. Dat is hetzelfde aantal als vorig jaar, toen er tijdens de Grands Prix van Groot-Brittannië, Italië en Brazilië een sprintrace werd gehouden. In eerste instantie leken er minstens zes sprintraces georganiseerd te worden in 2022, maar er kon geen akkoord worden gesloten over compensatie voor het budgetplafond.

Daardoor blijft het aantal sprintraces hetzelfde als vorig jaar. Daarnaast veranderen ook enkele locaties van de sprintraces. Zo zullen Imola en Oostenrijk de nieuwe locaties zijn. Daarmee vervangen zij Groot-Brittannië en Italië. Brazilië behoudt echter haar sprintrace. Ook het puntensysteem gaat op de schop. Vorig jaar kreeg de topdrie nog drie punten tot en met één punt. Nu zal de winnaar liefst acht punten krijgen, wat afloopt tot en met één punt voor degene die als achtste eindigt tijdens een sprintrace.

Daarnaast is er door de FIA ook besloten dat een raceuitslag zoals de Formule 1 die had tijdens de Grand Prix van België niet meer mogelijk moet kunnen zijn. Er werden toen in totaal maar drie ronden achter de safety car verreden en halve punten uitgedeeld. Er komt een reglementswijziging die stelt dat een race minstens twee ronden heeft moeten duren zonder dat er achter de safety car is gereden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws