Filosofie Mercedes W11 bekend: ontwerpers optimaliseren koeling Formule 1
Formule 1

Filosofie Mercedes W11 bekend: ontwerpers optimaliseren koeling

Filosofie Mercedes W11 bekend: ontwerpers optimaliseren koeling

Het seizoen 2020 staat in het teken van evolutie, geen revolutie. Mercedes had in 2019 een voorsprong in constantheid op Ferrari. Terwijl de Italianen zichzelf meer dan eens in de voet schoten, kon Mercedes stilletjes zijn aandacht verleggen van de W10 naar de W11. Daarbij heeft de Brits-Duitse equipe ook gekeken naar de technische oplossingen van Ferrari.

Technisch journalist Giorgio Piola heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om zijn schetsen en theorie op orde te krijgen. Hij meent te weten dat, om alle wereldtitels in het eerste hybride-tijdperk te pakken te krijgen, Mercedes zich gaat richten op koeling. De benodigde hoeveelheid koeling wil men verminderen om zo de luchtweerstand omlaag te krijgen, waardoor topsnelheden omhoog kunnen, zo redeneert hij voor Motorsport Italië.

Mercedes verlaagt onderdelen voor minder koeling

In 2019 liep Mercedes in Oostenrijk tegen enorme koelingsproblemen aan, waardoor het team geen vuist kon maken tegen de concurrentie. Met deze kritische situaties in hun achterhoofd, plaatsen de ontwerpers in Brackley voor hun nieuwe ontwerp de antipenetratiepanelen aan de zijkanten van de auto zo laag mogelijk. Deze kegels houden bij ongelukken brokstukken buiten.

De radiatoringang zal dan over deze kegels vallen, waardoor de koellucht zijn weg vindt over deze panelen. Dit concept hanteert Ferrari al jaren volgens Piola, maar het kostte Mercedes moeite om het te integreren. Nog lager of er langs, in plaats van er boven, zou er ruimte ontstaan voor hitteschilden van de nieuwe power unit, zodat deze langer harder kan werken. Boven komt er bovendien ruimte om de hoeveelheid luchtweerstand te verminderen.

Lees meer | Mercedes zet aanval in: volgens motorsimulaties sterker dan Ferrari

Tevens neemt Mercedes de 'baai' achter de coureur op de schop om deze compacter te krijgen. Hiervoor kwamen de ontwerpers met een nieuwe brandstoftank op de proppen, die naar beneden meer taps toeloopt dan het ontwerp in de W10 aan de zijkant van het chassis. Daardoor kan de benzine meer rond het centrum van de auto zitten, wat beter is voor zowel het zwaartepunt van de auto als de bandenslijtage.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws