Geen Kvyat in 2021, de belofte die het niet wist waar te maken Formule 1
Formule 1

Geen Kvyat in 2021, de belofte die het niet wist waar te maken

Geen Kvyat in 2021, de belofte die het niet wist waar te maken

Na de laatste race van 2020 kwam er zekerheid bij AlphaTauri: Daniil Kvyat zal volgend seizoen plaats maken voor het Japanse talent Yuki Tsunoda. De 26-jarige Rus neemt hiermee ook afscheid van de Formule 1. Het is overigens niet de eerste keer dat de coureur geen stoeltje heeft weten te bemachtigen in de koningsklasse.

Kvyat was, toen hij in 2014 een stoeltje kreeg bij Toro Rosso, al langer verbonden aan het opleidingsprogramma van Red Bull. Het was dan ook weinig verrassend dat hij de gepromoveerde Daniël Ricciardo zou opvolgen bij het zusterteam van Red Bull. Naast teamgenoot Jean-Eric Vergne begon de Rus zijn Formule 1-carrière, waarin hij in zijn eerste race al punten wist te scoren met een P9 in Australië.

Al na een jaar mocht de jonge Rus instappen bij het grote Red Bull, omdat de toenmalig regerend wereldkampioen Sebastian Vettel de overstap maakte naar Ferrari. Dit was het begin van het beste seizoen van Kvyat. Met een tweede plek in Hongarije pakte hij zijn eerste podium. Met vier andere top-5 finishes legde hij met 95 punten beslag op P7 in het kampioenschap. Dit was hoger dan zijn teamgenoot Ricciardo, die achtste werd met 92 punten.

Aftocht is ingezet

De P7 in het kampioenschap was een zeldzame uitschieter van Kvyat. Daarna ging het vooral bergafwaarts met de Rus. Hoewel Kvyat in China het eerste podium voor Red Bull Racing in 2016 haalde, was het niet genoeg om zijn plek vast te houden in het topteam. Twee aanrijdingen met Vettel in Rusland was voor de teamleiding, na een aantal tegenvallende races, de druppel om Kvyat terug te plaatsen naar het zusterteam Toro Rosso.

Bij de Italiaanse tak van Red Bull Racing was er namelijk een ambitieuze jonge coureur die de tegenvallende Rus kon vervangen. Al in de week na de Russische Grand Prix kwam naar buiten dat Max Verstappen de plek van Kvyat bij Red Bull zal overnemen. Deze degradatie was het begin van een neerwaartse spiraal voor de Rus. Hij had flink ingeleverd op zelfvertrouwen en moest bij Toro Rosso zijn vorm hervinden.

Toch wist de Rus zijn stoeltje te behouden bij de Italiaanse renstal. Na een goede start van het seizoen 2017 kon hij zijn vorm echter niet vasthouden. Voor de tweede keer op rij zou de Rus zijn stoeltje gedurende het seizoen moeten afstaan. Dit keer aan de jonge Fransman Pierre Gasly.

Het bleek echter nog niet de definitieve breuk met Red Bull en Toro Rosso. Kvyat mocht nog één keer aantreden, in de GP van de Verenigde staten, omdat Carlos Sainz vertrok naar Renault. Ondanks dat hij toen wel punten wist te verdienen voor het team, kreeg hij geen vaste plek meer bij Toro Rosso.

Kort daarop kwam dan wel de definitieve breuk, toen adviseur Helmut Marko meldde dat Kvyat geen onderdeel meer was van het opleidingsprogramma van Red Bull. De Rus heeft twee kansen gehad bij Toro Rosso en heeft in zijn anderhalf jaar bij het topteam Red Bull niet zijn potentie laten zien.

Pauze in 2018

Na zijn afgebroken seizoen in 2017 en verbroken samenwerking met de Red Bull-teams was het Kvyat niet gelukt om een plek te bemachtigen op de grid van 2018. Hij mocht aan de slag als testrijder en reservecoureur bij Ferrari, hoewel hij weinig tijd spendeerde in de rode bolides en zijn taken zich vooral afspeelden op de simulator in Maranello.

Geen Kvyat in 2021, de belofte die het niet wist waar te maken

Derde kans bij Toro Rosso

Lang duurde de pauze van de Rus niet. Er kwam weer een stoeltje vrij bij Toro Rosso, omdat Gasly de stap naar Red Bull mocht maken. Naast het jonge talent Alexander Albon mocht Kvyat beginnen aan zijn derde periode bij Toro Rosso. Toen Gasly in de zomerstop weer teruggeplaatst werd naar Toro Rosso, zoals ook al gebeurde bij Kvyat, werd niet de ervaren Rus, maar de jonge Thai naar voren geschoven.

Ondanks de wisselende teamgenoten kende Kvyat zelf een stabiel seizoen in de Toro Rosso, met als hoogtepunt zijn derde podiumplek die hij veroverde door derde te worden in de regenachtige race op de Hockenheim. Met een sterke strategie schakelde hij eerder dan het gros van de andere coureurs over naar de slicks, waardoor hij het eerste Toro Rosso-podium sinds de Grand Prix van Italië van 2008 kon pakken.

Zijn stabiele vorm en de afwezigheid van jong talent bij het opleidingsprogramma zorgde dat Kvyat nog een jaar bij Toro Rosso mocht blijven, vanaf nu AlphaTauri genoemd. Al speelde hij enkel een bijrol naast teamgenoot Gasly. De Rus noteerde uiteindelijk de veertiende plek in het wereldkampioenschap, dit staat in schril contrast met Gasly die tiende is geworden.

Gedurende het seizoen ontstonden er al geruchten over verjonging bij het zusterteam van Red Bull. Hier werd al gauw gekeken naar het Japanse talent Tsunoda, die daarmee de belangen van de Japanse motorleverancier behartigt. Hoewel al lang duidelijk was dat hiermee de plek van Kvyat op de tocht stond, kwam er pas na afloop van het seizoen duidelijkheid voor de Rus.

Er mag met recht gezegd worden dat Daniil Kvyat een man van de comeback is, die telkens terugkeerde naar zijn beginpunt, het vroegere Toro Rosso. De talentvolle Rus die in de juniorklasses potentie toonde in de opleiding van Red Bull, heeft deze verwachtingen nooit helemaal waar kunnen maken.

Na drie kansen in het opleidingsteam en een kans bij Red Bull heeft hij niet kunnen bewijzen aan Marko dat hij thuishoort in de Formule 1. Hij was altijd een acceptabel alternatief al opvulling voor de teams van de Red Bull-opleiding, maar met een nieuwe generatie die zich aandraagt is de veldvulling van Kvyat niet meer nodig. In de luwte tussen twee seizoenen en als een nachtkaars komt dan nu een einde aan de carrière van Kvyat, of heeft de veerkrachtige Rus nog een laatste comeback in petto?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws