Gemengde gevoelens binnen garagebox Ferrari na P7 en P13 in kwalificatie Formule 1
Formule 1

Gemengde gevoelens binnen garagebox Ferrari na P7 en P13 in kwalificatie

Gemengde gevoelens binnen garagebox Ferrari na P7 en P13 in kwalificatie

Binnen de Ferrari-garage zullen de gevoelens gemengd zijn. Waar Carlos Sainz een uitstekende prestatie neerzette door op de medium-band naar Q3 te rijden en daarin uiteindelijk als zevende te eindigen, was het teamgenoot Charles Leclerc die met vraagtekens achterblijft nadat hij ondanks de rode compound niet door Q2 heen kwam.

De Spaanse coureur toont zich tevreden met de kwalificatie in Doha. 'Ik denk dat we vandaag een sterke kwalificatie hebben neergezet. We hebben sterke rondes neergezet wanneer het nodig was. Het was wel moeilijker dan nodig vanwege de bandenkeuze. Als we op soft waren gegaan in Q2 waren we makkelijk door, op de mediums was het krap.'

'Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen en starten we met een andere strategie dan de anderen. We weten nog steeds niet hoe het precies zal gaan met de banden, dat is waarom we onszelf beschermen met de mediums morgen. Het kan een lange race worden. We gaan proberen om dit hoge niveau vast te houden', aldus een tevreden Sainz.

Leclerc had geen grip

Teamgenoot Leclerc daarentegen bleef met veel vraagtekens achter na een voor hem teleurstellende kwalificatie waarin hij niet verder kwam dan P13. 'Normaal begrijp ik altijd goed wat er aan fout is, zeker in de kwalificatie, wat een van mijn krachten is', aldus de Monegask tegenover motorsport.com. 'Maar deze was heel erg vreemd.'

'Ik had gewoon geen grip bij allevier de banden. Het was niet dat ik problemen had met de balans of zoiets. Ik had gewoon moeite met grip vinden in elke band. We moeten daar naar kijken om te ontdekken of er iets vreemds aan de hand was of niet. Als dat niet het geval is, ben ik erg benieuwd naar wat ik fout heb gedaan. We zullen zien', zo vervolgt Leclerc.

Geen verklaring voor slechte rondetijd

De coureur heeft dan ook nog genoeg vraagtekens na zijn kwalificatie. 'Tijdens VT3 had ik nergens last van, maar tijdens de kwalificatie verloor ik alleen al in de eerste sector vijf of zes tienden. Ik heb geen idee waarom. De banden voelden alsof ze aan de limiet zaten. Ik weet niet of ik de banden niet in het juiste window had bij het ingaan van mijn ronde. Ik heb voor nu geen idee, maar we moeten een verklaring vinden.'

Bij zijn eerste run in Q2 dacht hij een sterke ronde te hebben neergezet, maar bleef verbaasd achter toen hij het gat hoorde over de boordradio. 'Ik snapte het niet toen ik hoorde dat ik een gat van een seconde had. Ik ben er vrij zeker van dat er iets verkeerd is gegaan tijdens de kwalificatie. Ik zit er een seconde vanaf, dus het moet iets groots zijn en iets wat niet zomaar te zien is, want ik heb er geen verklaring voor.'

Vrije bandenkeuze kan helpen

Toch ziet de Monegask nog kansen voor de race van morgen. Het feit dat hij vrije bandenkeuze heeft zou hem kunnen helpen. 'Ik denk dat er nog alles mogelijk is. We hebben vrije bandenkeuze voor de race morgen, dus hopelijk kunnen we daar ons voordeel uit halen', zo besluit Leclerc strijdbaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws