Het 2021 van Alfa Romeo | 'Gaat het goed bij Haas, dan durven zij die gok ook te wagen'

Het 2021 van Alfa Romeo | 'Gaat het goed bij Haas, dan durven zij die gok ook te wagen'

Het is inmiddels minder dan twee maanden tot de seizoenstart van de Formule 1 in 2021. Bij de Formule 1-teams is sinds de kerst het vizier al op aankomend jaar gericht, evenals op 2022, en ook Alfa Romeo heeft zich inmiddels gewend tot de toekomst. Hoewel er angstvallig weinig nieuws uit Hinswil komt, zijn er tekenen die een aardige indruk geven van hoe het aankomende jaar het team zal vergaan. In 'Het 2021 van' neemt F1Maximaal polshoogte van alle Formule 1-teams, met deze week de nadruk op Alfa Romeo.

Zoals eerder vermeld is er weinig nieuws afkomstig van Alfa Romeo zelf. Teambaas Frederic Vasseur gaf de gebruikelijke signalen van vertrouwen af naar zijn rijdersduo en over de ontwikkeling van de C41, die eind februari gepresenteerd zal worden in Warschau, horen we eigenlijk niets. Maar dat betekent niet dat er bij het team niets speelt. Zo werd vorige week melding gemaakt van een mogelijke overstap van Ferrari naar het opkomende Alpine (voorheen Renault, red.). Voor post-2021 vooral een interessante deal, maar ook volgend jaar zouden we hier al gevolgen van kunnen zien als ze besluiten voor de Fransen te gaan.

Alpine is namelijk bezig aan een zware opmars binnen de sport, met een totaal vernieuwde technische top en het vertrek van teambaas Cyril Abiteboul. Het Franse concern wil groeien. Net zoals Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari wil het een team waar het junioren kwijt kan. Alfa Romeo, dat momenteel vaart onder de Italiaanse vlag, zou het perfecte doelwit zijn om de titelstrijd van Luca de Meo kracht bij te zetten. Te midden van deze suggesties, die vermoedelijk op het 2021-seizoen minder invloed zullen hebben dan op de wat langere termijn, blijft men in Hinswil doorwerken.

Is de overstap het overwegen waard? Wij vroegen het F1Maximaal-redacteur Marnik Kok: 'Ik zou het voor zowel het team als voor de Formule 1 best interessant vinden als ze met Alpine in zee gaan. Iedereen bouwt een soort van juniorenteam op, Haas en Alfa Romeo zijn dit nu allebei voor Ferrari. Ik denk dat het leuk zou zijn om te zien hoe dat er bij Alpine uitziet, voor de sport absoluut een interessante optie. Maar er komt wel een Ferrari-motor aan waar men veelbelovend over praat. Het is dus riskant om naar Alpine te gaan, je moet compleet acclimatiseren bij een nieuwe leverancier en je zit met de reglementswijzigingen na 2021 in een compleet nieuw scenario. Ik denk dat een verlengde samenwerking met Ferrari daarom verstandiger en veiliger is.'

Ferrari op zoek naar vermogenswinst

En zo is meteen het tweede grote agendapunt van Alfa Romeo aangehaald. Het team zal in 2021 namelijk sowieso nog met Ferrari-materiaal rijden en kan rekenen op een significant verbeterde motor. In de meest recente vermoedens komen cijfers naar boven waarin tot wel 50 pk extra vermogen beloofd wordt, een enorme stap die ook Alfa Romeo kracht bij zal zetten. Zeker iets om op de korte termijn dus al naar uit te kijken en een mooie mogelijkheid om zich te distantiëren van Williams en Haas, de twee teams die vorig jaar verloren van het Zwitserse team.

Marnik: 'Ze zullen er ongetwijfeld op vooruit gaan, daar kan je Ferrari nu wel op vertrouwen. Ferrari heeft in 2019 natuurlijk die blunder gemaakt met een (vermoedelijk, red.) illegale motor en zullen nu dan ook alles op alles zetten om dat weer recht te trekken. Die vermogenstoename komt er naar mijn idee dan ook zeker wel. Alfa Romeo blijft echter wel een kleiner team, enorme stappen kan je van een team dat met een relatief klein budget werkt gewoon niet verwachten. Die Ferrari-kracht gaat meehelpen, maar ik weet niet of we wonderen moeten verwachten. Andere teams zitten immers ook niet stil, waardoor een hogere eindklassering dan vorig jaar lastig zal worden.'

Onderliggende problemen bij Alfa Romeo

Niet alleen op motorvermogen kwam Alfa Romeo in 2020 tekort. Kimi Raikkonen moest begin dit jaar nog toegeven dat hij eigenlijk meer had verwacht van de 2020-strijd en dat het team motorvermogen én neerwaartse druk tekort kwamen. Tijdens de wintertests in Barcelona werd al duidelijk dat ze simpelweg snelheid misten, achteraf dus wegens een combinatie van deze twee factoren. Ook in Hinswil moet er dus aan getrokken worden, willen ze het gat dichten naar AlphaTauri, de nummer zes van vorig jaar, die bijna honderd punten meer scoorde dan Alfa Romeo.

Marnik: 'Zoals Raikkonen al beaamt, denk ik dat Alfa Romeo net zoals Haas in 2020 problemen gehad heeft met de afstelling van de auto. Je moet maar net die switch vinden om daar snel bovenop te komen. Voor teams met expertise en budget, zoals Mercedes, is dit makkelijk te overkomen. Zitten de problemen dieper en kan je niet plaatsen waar ze door komen, dan blijf je achter. Ik denk dat dit Alfa Romeo afgelopen seizoen genekt heeft. Het tekort op motorvermogen was al een probleem en als je dan ook nog eens downforce moet zien te vinden, loop je overal achter de feiten aan en blijf je over met een ondermaats presterende bolide.'

Weet het team van Raikkonen en Antonio Giovinazzi op aerodynamisch gebied veel tijd te winnen, dan kan dat ze in combinatie met de verbeterde krachtbron richting het middenveld katapulteren. Vorig jaar was Alfa Romeo samen met Haas en Williams eigenlijk het team dat altijd aan het strijden was om de kruimels van het overbezette middenveld. Williams wist niet één keer punten te stelen van dit middenveld, bij Haas werden er drie gescoord en Alfa Romeo houden we eigenlijk over als first of the last, met een totaal van acht punten over het hele jaar. Een bevestiging dat Alfa Romeo toch nog heel ver van de prestaties van de teams af zit die geregeld punten scoren.

Alfa Romeo ploetert door

Hoewel Alfa Romeo dus een flinke boost te wachten staat qua motorvermogen is het geen gegeven dat ze AlphaTauri bij kunnen halen. Het gat in punten is zó groot dat optimisme niet echt op zijn plaats is. Om een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van hoe het verwachtingspatroon voor Alfa Romeo ligt het komende jaar, hebben we een panel opgesteld, bestaande uit de redacteuren en leidinggevenden van F1Maximaal. Aan de hand van dit tienkoppige panel proberen wij een verwachtingspatroon te scheppen voor de eindklassering van Alfa Romeo. Acht van de tien panelleden verwachten dat ook volgend jaar de achtste plaats het hoogst haalbare is, terwijl twee panelleden verwachten dat Haas of Williams ze in 2021 te slim af zal zijn.

Het 2021 van Alfa Romeo | 'Gaat het goed bij Haas, dan durven zij die gok ook te wagen'

De verwachtingen van het F1Maximaal-panel voor 2021. (Foto's: Alfa Romeo Racing)

Marnik: 'Haas en Alfa Romeo krijgen een verbeterde Ferrari-motor en lagen al dicht bij elkaar. Ik denk dat zij dan ook ongeveer een vergelijkbaar voordeel daaruit gaan halen. Met twee jonge coureurs achter de stuurtjes bij Haas denk ik dat ze er bij Alfa Romeo niet langs gaan komen, maar Alfa Romeo hoeft ook zeker niet naar voren te kijken. De nummer zes scoorde bijna honderd punten meer. Zo'n inhaalslag maak je niet zomaar, met name als je geen enorme ontwikkelingsslag verwacht op aerodynamisch gebied. Kortom, ik verwacht verbetering, maar nog steeds P8.'

Raikkonen vs. Giovinazzi

Er staat ons volgend jaar bij Alfa Romeo een onderlinge strijd te wachten die we al enkele jaren hebben mogen aanschouwen. De ervaren Raikkonen neemt het wederom op tegen Giovinazzi, die lang bekritiseerd werd, maar vorig jaar wel net zoveel punten scoorde als zijn Finse collega. Aan het einde van het jaar namen ze beiden vier punten mee naar huis, waardoor ze op dat gebied weinig van elkaar onderdeden. Volgens het F1Maximaal-panel is het de enkelvoudig wereldkampioen die in 2021 aan het langste eind zal trekken, al is niet iedereen het er mee eens. Zes man verwacht dat Raikkonen overtuigend gaat winnen, twee panelleden gaan voor Giovinazzi in deze onderlinge strijd en er werd twee keer gekozen voor een scenario waarin vrijwel niets ze onderscheidt.

Het 2021 van Alfa Romeo | 'Gaat het goed bij Haas, dan durven zij die gok ook te wagen'

De verwachtingen van het F1Maximaal-panel voor 2021. (Foto's: Alfa Romeo Racing)

Marnik: 'Giovinazzi doet het niet per se slecht, maar als je als team zo weinig punten haalt, kan je niet zeggen: ze hebben een gelijk aantal punten, dus ze zijn even goed. Als ze in de top rijden, ze staan één en twee en aan het einde van het seizoen komt het op twintig punten aan, dan kan je stellen dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Bij Alfa Romeo worden de snoeppuntjes verdiend door geluk en uitvalbeurten in de voorhoede. Die vergelijking kan je wat mij betreft dus niet zomaar maken. Tussen Raikkonen en Giovinazzi ga ik dan ook voor Raikkonen. Dat is nou eenmaal de betere coureur, met meer ervaring en een wereldtitel op zijn naam. Dat hij volgend jaar korte metten maakt met Giovinazzi, spreekt voor zich.'

Vasseur vestigt hoop op Giovinazzi

Er is veel te doen geweest rondom Giovinazzi bij Alfa Romeo. Niet iedereen is het er mee eens dat hij verkozen is boven de Ferrari-junioren die op de deur kloppen (lees: Callum Ilott en Robert Shwartzman). De Italiaan, die zelf ook onder de Ferrari-vlag rijdt, is in december 27 geworden en heeft niet laten zien dat hij een bodemloze bron van potentie heeft om nog uit te putten. Veel kan hij in de vaak matige Alfa Romeo's niet uithalen, maar in 2020 liet hij soms opvallend knappe dingen zien, terwijl hij vaak goed wegkomt in de eerste ronde van de races. Dit is teambaas Vasseur niet ontgaan en hij zou dan ook graag willen dat Giovinazzi meer verantwoordelijkheid neemt, wellicht met het oog op een Raikkonen-exit na 2021.

Marnik: 'Op dit moment denk ik niet dat zo'n rol (als eerste coureur) voor hem weggelegd is, ik heb het van hem in ieder geval nog niet gezien. Hij is gewoon niet consistent genoeg en maakt af en toe nog enkele onhandige fouten, zoals op Spa-Francorchamps vorig jaar. Hij mist daarnaast het verantwoordelijkheidsgevoel dat een coureur krijgt wanneer hij consistent zijn team verder weet te helpen. Ik ben er wel van overtuigd dat hij het kan, maar hij moet zich zeker ontwikkelen om ooit echt een serieuze toevoeging aan het team te zijn.'

'Ik denk dat een beetje in de trant van de connectie met Ferrari, en omdat hij Italiaans is, dat hij bij Alfa Romeo positief beoordeeld wordt, al gaat het met Giovinazzi op het circuit nou eenmaal niet altijd even lekker. Ik denk dat Alfa Romeo op termijn aan het denken is en bij een vertrek van Raikkonen graag een ervaren man naast een jongeling plaatst. Maar de toekomst van Giovinazzi hangt heel erg af van hoe het er bij Haas aan toe gaat volgend jaar. Mocht blijken dat twee rookies achter het stuur werkt, dan zal ook Alfa Romeo geneigd zijn om veel sneller die stap te zetten naar een jong coureursduo. Gaat het bij Haas goed, dan durft Alfa Romeo die gok ook wel te wagen.'

'Begrijp me niet verkeerd, Giovinazzi is is geen prutser en hij heeft vorig jaar zeker laten zien wat hij waard is. Hij kan beter en hij kan het aan, maar hij heeft wel de tijd nodig om consistenter te worden. Tuurlijk heeft hij uitblink-momenten, maar het nadeel van de F1 is dat je geprezen wordt voor je sterke momenten, maar als je één keer te vaak crasht gedurende een seizoen dan weegt dat simpelweg zwaarder. Giovinazzi moet zorgen dat hij geen fouten maakt en groeien. Hij is al 27 en dit jaar zal dan ook doorslaggevend zijn. Als Haas presteert met twee rookies en hij laat het niet zien, dan wordt hij gewoon te oud geacht. Het is een keer afgelopen.'

Door: Christian Moerman, in samenwerking met Marnik Kok



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Formule E schrikt van raketaanval op Riyadh, geen gewonden gevallen

De Formule E is zaterdagavond met de schrik vrijgekomen in Saoedi-Arabië. Boven de stad Riyadh, waar dit weekend de ePrix wer...

Waarom een 'engine-freeze' niet altijd de juiste oplossing is

Het hoge woord is al een tijd eruit: Red Bull gaat de Honda-krachtbronnen in eigen beheer produceren en we krijgen een ‘engin...

FIA werkt aan 'spectaculaire en zichtbare' overtake-knop voor nieuwe F1-motoren

Vanaf 2025 breekt er een nieuw 'motortijdperk' aan in de Formule 1, waarbij de nadruk komt te liggen op zuinigheid en een bet...

Verstappen zoekt nog altijd verbeterpunten: 'Je hoort ook wat de andere teams zeggen'

Max Verstappen is klaar voor het 2021-seizoen, het jaar waarin Red Bull Racing en Honda een gooi moeten doen naar de wereldti...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Arabische organisaties sturen brief aan Hamilton: 'Boycot GP Saoedi-Arabië'

Meer dan 45 Arabische verenigingen die mensenrechten beschermen hebben gezamenlijk een brief gestuurd aan Lewis Hamilton. Hie...

Verstappen wint met Team Redline virtuele 12 uur van Bathurst

Max Verstappen heeft de twaalf uur durende iRacing-simrace van Bathurst gewonnen. Samen met teamgenoot Enzo Bonito wist de Ne...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Winters Weekoverzicht | RB16B gepresenteerd, De Vries wint in Formule E

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->