De beste starter van 2020 | Giovinazzi meester in de chaos, Verstappen bijzonder constant Formule 1
Formule 1

De beste starter van 2020 | Giovinazzi meester in de chaos, Verstappen bijzonder constant

De beste starter van 2020 | Giovinazzi meester in de chaos, Verstappen bijzonder constant

Inmiddels is het stof na het Formule 1-seizoen van 2020 weer gaan liggen en kunnen we terugkijken op een bijzonder jaar in de sport. Dit jaar typeerde zich met chaotische races, maar ook met fenomenale starts van verschillende coureurs op het circuit. Maar wie voerde de startprocedure nu eigenlijk het beste uit? F1Maximaal dook in de data en zag dat Antonio Giovinazzi het beste uit de bus kwam.

Om een goed beeld te krijgen van wie nu eigenlijk de beste start had, hebben we van iedere race de eerste ronde teruggekeken en alle gewonnen en verloren posities als eindresultaat bij elkaar opgeteld. In het algemeen klassement van de starters zien we dan vervolgens de volgende top tien ontstaan:

Totaal gewonnen plaatsen dit seizoen Reële positiewinst (gewonnen posities - verloren posities)
1. Antonio Giovinazzi 54 plaatsen gewonnen 52 posities
2. Kevin Magnussen 50 plaatsen gewonnen  36 posities
3. Nicolas Latifi 29 plaatsen gewonnen 26 posities
4. Kimi Raikkonen 28 plaatsen gewonnen 21 posities
5. Carlos Sainz  24 plaatsen gewonnen 18 posities
6. Lando Norris 22 plaatsen gewonnen 3 posities
7. Daniel Ricciardo 18 plaatsen gewonnen 12 posities
8. Lance Stroll (o.b.v. behaalde wk-punten) 16 posities gewonnen 8 posities
9. Romain Grosjean 16 posities gewonnen 8 posities
10. Pierre Gasly 16 posities gewonnen 7 posities

Het is doorgaans een goede graadmeter voor de rijvaardigheid van de coureurs. Dit seizoen blijkt de beste starter echter niet eens zo’n goed seizoen in het wereldkampioenschap te hebben gehad. Een kleine nuance is daarom wel dat de mensen die van achteren kunnen starten bij een Grand Prix natuurlijk doorgaans meer kans hebben om posities te winnen ten opzichte van bijvoorbeeld Lewis Hamilton, die dit seizoen nauwelijks een plek won omdat hij steeds op poleposition stond.

Giovinazzi meester in chaos

Antonio Giovinazzi is het best in het vermijden van de chaos in de eerste ronde en lijkt daarmee steeds weer de goede keuzes te maken om uit de problemen te blijven. Dat is overigens ook goed te zien, bij veel inhaalacties lijkt hij het risico steeds goed af te wegen. Dat was ook gezien door de Formule 1 zelf, zij maakten een compilatie van de vijf beste startprocedures van de Italiaan.

Een coureur waar maar weinig aandacht voor is geweest bij de start dit seizoen is de afzwaaiende Deen, Kevin Magnussen. De coureur wist met name indruk te maken bij de chaotische start tijdens de Grand Prix van Rusland. Carlos Sainz kwam daar in aanraking met de muur waardoor het gros van het middenveld moest uitwijken, waar Magnussen op zijn beurt optimaal van kon profiteren. Even later zou de safety car op het circuit komen en bleek dat de Haas-coureur ruim negen plaatsen gewonnen had.

Daarnaast is er een vreemde eend in de bijt. Nicolas Latifi scoort ook erg hoog in het klassement. Nu kan dat wel met een flinke korrel zout genomen worden. De Canadees reed doorgaans achter de feiten aan, en maakte van alle coureurs het meeste kans op de winst in dit klassement. Hij startte bij nagenoeg iedere Grand Prix op de laatste plek. Toch valt er iets voor te zeggen, Latifi maakte net als Giovinazzi steeds de goede keuzes in de eerste ronde. Ook dat is een kunst.

Russell en Verstappen bijzonder constant

Een ander opvallend detail is dat Max Verstappen en George Russell per saldo helemaal geen plek hebben verloren aan het einde van het seizoen. Voor Verstappen is het minder bijzonder, hij kon vanaf zijn ‘steady’ derde positie natuurlijk maar weinig plekken winnen en verder meer posities verliezen.

Uit die data blijkt wel dat Verstappen goed is in het behouden van zijn positie in de eerste ronde. Hij gaf weinig toe op zijn directe concurrenten. Iets dat we ook vaak terugzagen in de race, Verstappen moest zijn meerdere erkennen in de Mercedessen, terwijl hij zelf geen kind had aan Albon en de rest van het middenveld.

Hetzelfde geldt voor George Russell. De Williams-coureur had met zijn geplaagde bolide in eerste instantie veel moeite tijdens de race, omdat de pace van de Williams gewoonweg niet sterk genoeg was om het middenveld strijd te bieden. Toch is het dan opvallend dat de coureur maar weinig weggeeft aan coureurs zoals bijvoorbeeld Kimi Raikkonen of Giovinazzi, die relatief gezien een veel betere startprocedure hebben gehad.

Maar wie is dan de schlemiel in de startprocedure? We kunnen naar aanleiding van de eindscore stellen dat Sergio Perez, Valtteri Bottas, Alexander Albon en Sebastian Vettel als coureurs toch écht het slechtst weg kwamen bij de start. Zij moesten de meeste posities inleveren ten opzichte van de concurrentie.

Perez blijkt flink agressief in de eerste ronde

Opvallend in dit lijstje is ook Sergio Perez. De Mexicaan werd dit seizoen geroemd om zijn prestaties, maar hij blijkt toch sterker te worden naarmate de race vordert. Ook is in onderstaande tabel te zien dat hij in twee gevallen tijdens de race betrokken raakt bij een incident op het circuit. Eenmaal bij zijn spin op het circuit van Sakhir en eenmaal in de eerste ronde van de Grand Prix van Portugal.

Hij komt er weliswaar schadeloos vanaf, maar dit zal voor volgend seizoen bij Red Bull toch echt een aandachtspunt zijn. De nieuwbakken Red Bull-coureur zal geduldiger moeten zijn in de eerste ronde. Kanttekening daarbij is wel dat de coureur volgend jaar waarschijnlijk meer vooraan het veld te vinden zal zijn. Voor hem kan dat zomaar een voordeel hebben, gezien hij dit seizoen heeft laten zien dat hij in de eerste ronde maar weinig goed maakt op zijn directe concurrenten.

Bottas laat teveel liggen ten opzichte van de top vijf

Ook laat Bottas teveel liggen bij de starts. De Fin moest vaak zijn meerdere erkennen in Hamilton en Verstappen bij de start van verschillende Grands Prix, waar hij meer dan eens van pole position mocht vertrekken. Het resulteert in een negatieve score van 22 plaatsen, over het hele seizoen genomen. Dat houdt dus in dat hij keer op keer wordt ingehaald in de eerste ronde.

Doorgaans startten Bottas, Hamilton en Verstappen afwisselend op de eerste startrij. We zien echter dat zowel Verstappen als Hamilton het beter doen bij de start. De Nederlander laat een compleet neutraal saldo zien wanneer je de reële score bekijkt, terwijl Hamilton aan het einde van het seizoen reëel genomen slechts vier posities verliest. Bottas verliest op zijn beurt zelfs 22 posities, we kunnen dus stellen dat de Fin wat betreft de startprocedure genoeg huiswerk te doen heeft ten opzichte van de andere twee coureurs die constant aan de kop van het veld te vinden zijn.

Degene die op poleposition start heeft natuurlijk weinig kans om hoog in een klassement als dit te eindigen, terwijl degene die steeds als laatste start weer de meeste kans heeft om zo hoog mogelijk in deze lijst terug te keren. Maar wat zegt deze lijst dan wel? Het laat zien dat bepaalde coureurs meer risico’s nemen dan andere coureurs. In die zin worden de prestaties van Antonio Giovinazzi doorgaans toch wat onderschat, zijn starts laten zien dat hij het dubbel en dwars verdient om op de grid te staan. Het is voor de Italiaan te hopen dat Alfa Romeo volgend seizoen een sterkere racepace kan laten zien, zodat hij dat niveau vast kan houden. Kort gezegd, ieder nadeel heeft zo zijn voordeel.

Door Merijn Kramer
m.kramer@f1maximaal.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws