Horner: 'We gaan proberen het onmogelijke te doen en dat is typisch Red Bull' Formule 1
Formule 1

Horner: 'We gaan proberen het onmogelijke te doen en dat is typisch Red Bull'

Horner: 'We gaan proberen het onmogelijke te doen en dat is typisch Red Bull'

Christian Horner vindt de keuze voor een eigen motorafdeling passen bij het DNA van het team van Red Bull Racing. Met Red Bull Powertrains hoopt de Oostenrijkse renstal het gevecht aan te kunnen gaan met de andere motorfabrikanten in de Formule 1. Horner zag dat een samenwerking met een andere fabrikant geen logische stap zou zijn, aangezien Red Bull geen compromissen meer wilde sluiten. Momenteel kijkt de teambaas vol positiviteit naar het eigen project.

Red Bull was de afgelopen jaren bij meerdere motorfabrikanten een klantenteam. Pas met Honda was de samenwerking perfect volgens Horner. 'We waren zeker een veeleisend klantenteam, want we willen gewoon het beste van het beste', geeft de Red Bull-teambaas toe bij de Beyond the Grid-podcast. 'In Honda hadden we voor het eerste een partner die hetzelfde dacht als wij.'

'Toen Honda besloot zich terug te trekken, werden we geconfronteerd met een belangrijke keuze. Blijven we een klantenteam of nemen we de controle over onze eigen toekomst?', vervolgt Horner. Red Bull besloot uiteindelijk haar eigen motorproject op te richten. Red Bull Powertrains heeft haar eerste prototype al klaarliggen en hoopt vanaf 2026 het gevecht aan te gaan met Mercedes, Ferrari en Renault. 'We gaan nu proberen het onmogelijke te doen en dat is typisch Red Bull.'

Red Bull gaat haar krachtbron nu dus zelf ontwikkelen in Milton Keynes. Het team heeft driehonderd mensen aangenomen, waaronder een aantal mensen die voorheen bij Mercedes zaten. 'We hebben nu alles onder één dak. Motoringenieurs zitten nu naast de chassisingenieurs hier in Milton Keynes. Dat moet ons een voordeel geven voor de lange termijn. We hebben daarnaast ook de juiste mensen op de juiste plek en we proberen deze mensen te steunen. Ik zie niet in waarom we geen competitieve krachtbron kunnen produceren.'

Horner: 'Als klantenteam moet je altijd compromissen sluiten'

In de afgelopen jaren werkte Red Bull onder andere samen met Renault. Die samenwerking liep op een onprettige manier stuk. Horner snapt echter wel waarom Renault niet altijd het beste kon leveren. 'Je moet als klantenteam altijd compromissen sluiten. Als Ferrari een motor produceert dan zullen ze de koeling afstemmen op hun eigen auto. Datzelfde geldt voor Mercedes en Renault. Met Honda hadden we dat bijvoorbeeld niet, omdat ze alleen op ons gefocust waren.'

Na de samenwerking met Renault stapte Honda in. Op dat moment dacht de Oostenrijkse renstal nog niet aan een eigen motorafdeling. 'We hadden het toen niet kunnen doen, omdat de technologieën al zo geavanceerd waren. Er is geen organisatie die een dergelijke uitdaging wel was aangegaan. Nu komen er nieuwe reglementen, dus we hebben de tijd om Red Bull Powertrains op te bouwen. De budgetlimiet is ook van cruciaal belang, anders hadden we nooit kunnen vechten met andere motorfabrikanten', aldus Horner.

3 claps
3 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws