Intreding Volkswagen Group vergemakkelijkt: FIA schrapt MGU-H vanaf 2026 Formule 1
Formule 1

Intreding Volkswagen Group vergemakkelijkt: FIA schrapt MGU-H vanaf 2026

Intreding Volkswagen Group vergemakkelijkt: FIA schrapt MGU-H vanaf 2026

De krachtbronnen in de Formule 1 zullen vanaf het seizoen van 2026 geen MGU-H meer hebben. Vanaf 2026 krijgt de sport te maken met nieuwe reglementen omtrent de krachtbronnen. Naast het feit dat de motoren een andere opmaak zullen kennen, krijgen de teams in de Formule 1 ook te maken met een budgetlimiet voor het ontwikkelen van de krachtbron. Op deze manier probeert de sport de mogelijke instroming van andere motorfabrikanten te vergemakkelijken.

De MGU-H is al jaren een struikelblok binnen de Formule 1. De technologie van het motoronderdeel is gecompliceerd en daarnaast ook heel erg duur. De MGU-H genereert elektrische kracht aan de hand van de warmte die van de uitlaat komt. Deze technologie werd geïntroduceerd in 2014 als onderdeel van de overstap naar het hybride tijdperk in de Formule 1.

Nu heeft de World Motor Sport Council, onderdeel van de FIA, gezegd dat de MGU-H geschrapt zal worden, weet Motorsport.com. De huidige V6-motoren zullen blijven, waarbij de elektrische kracht wordt opgeschroefd naar 350kW. Bovendien hoopt de Formule 1 tegen die tijd om op honderd procent duurzame brandstof te rijden. Daarbij probeert de FIA de krachtbronnen ook aantrekkelijk te maken voor de fans. 'We willen krachtige motoren die een mooi geluid produceren. Daarnaast moeten de prestaties van de verschillende krachtbronnen dichterbij elkaar komen te liggen', aldus de FIA.

Intreden Volkswagen Group

Tijdens het seizoen heeft de Volkwagen Group, met onder andere Audi en Porsche, kenbaar gemaakt dat zij een intreden in de Formule 1 wel zien zitten. De vorm waarin zij een mogelijke intreding gaan doen is nog niet bekend. Wel werd het duidelijk dat er enkele struikelblokken waren voor de Volkswagen Group. Met de afschaffing van de MGU-H is één probleem al van tafel. Nu ook een budgetlimiet zal worden ingesteld, lijkt niks meer in de weg te staan van een intreding van de Volkswagen Group.

In het begin van de geruchten waren een aantal teams er fel op tegen dat de Volkswagen Group een onderdeel zou worden van de sport. Toch liet Mercedes-teambaas Toto Wolff in de zomer weten dat zijn team bereid was de MGU-H te laten vallen. 'Het is een compromis. Wij bij Mercedes zijn bereid om een intreding van de Volkswagen Group te vergemakkelijken', aldus Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws