Kan Red Bull met Verstappen en Pérez de magische 1000-puntengrens doorbreken? Formule 1
Formule 1

Kan Red Bull met Verstappen en Pérez de magische 1000-puntengrens doorbreken?

Kan Red Bull met Verstappen en Pérez de magische 1000-puntengrens doorbreken?

Red Bull Racing is 2023 op dominante wijze van start gegaan. Hoewel coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez op de zaterdagen nog een aantal keren tegenslag te verwerken kregen, heeft de regerend constructeurskampioen op zondag de scores bijna weten te maximaliseren. F1Maximaal zocht uit hoe de dominantie van Red Bull in 2023 zich verhoudt tot andere dominante jaren in de historie van de sport, en of de magische grens van duizend punten binnen bereik is.

Red Bull wist dit jaar voor het eerst in haar geschiedenis de eerste vijf races van het seizoen te winnen. Dit kwam slechts zes keer eerder voor in het 74-jarige bestaan van de sport. Ferrari kreeg het in 2004 voor elkaar, terwijl het Williams twee keer lukte: in 1992 en 1996. Slechts drie keer gebeurde het dat een team een langere winstreeks neerzette aan het begin van het seizoen. Mercedes won in 2014, het eerste jaar van het tijdperk met de hybride motoren, de eerste zes Grands Prix, en vijf jaar later wist het zelfs de eerste acht races van het seizoen te winnen, voordat Max Verstappen die reeks in Oostenrijk doorbrak. Het absolute record staat nog altijd op naam van het McLaren van Ayrton Senna en Alain Prost, die in 1988 alleen de zege in de twaalfde race van het seizoen, in Monza, misliepen.

Prestaties in de eerste vijf races

In Tabel 1 zijn een aantal van de beste seizoenstarts van verschillende teams uit de afgelopen veertig jaar samengevat. Hierbij is het percentage van het maximum aantal beschikbare punten het meest toonaangevend. In 1988 en 1992 kreeg de winnaar tien punten en de nummer twee zes punten, waardoor er slechts zestien punten per race te behalen waren voor een team. Sinds de introductie van het nieuwe puntensysteem in 2010 is dat aantal opgelopen tot eerst 43 punten per race, en later 44 punten door de toevoeging van een punt voor de snelste ronde. In 2023 zijn daar nog vijftien punten bijgekomen doordat er een sprintrace bij de eerste vijf Grand Prix-weekenden zat.

Hoewel McLaren in 1988 de eerste elf races van het seizoen wist te winnen, scoort het team procentueel gezien lager dan de andere teams. De reden hiervoor ligt in een diskwalificatie en een uitvalbeurt voor Ayrton Senna, waardoor McLaren twaalf punten misliep. Een uitvalbeurt was ook de oorzaak ervan dat Williams de maximale score in 1992 niet wist te pakken. Kopman Nigel Mansell wist elk van de eerste vijf races te winnen, maar Riccardo Patrese viel eenmaal uit.

De beste seizoenstart van Red Bull zelf dateerde voor dit seizoen uit 2011, toen alleen Lewis Hamilton in China de Red Bulls te snel af was. Mercedes heeft in haar dominante periode echter alle records verbroken, door in 2014, 2015 én 2019 topstarts te kennen. In 2019 begon het Duitse team zelfs met vijf keer een één-twee-finish aan het seizoen, maar miste het enkel drie punten voor de snelste ronde in een race. Red Bull kan net niet tippen aan de seizoenstart van Mercedes in 2019, maar miste ook slechts elf punten: Pérez liet met een vijfde plek in Australië acht punten liggen, Verstappen liet in de sprintrace van Bakoe een puntje liggen, en twee keer ging de snelste raceronde naar een ander team.

Tabel 1. Deze teams domineerden net als Red Bull in de eerste vijf races van het seizoen.
Tabel 1. Deze teams domineerden net als Red Bull in de eerste vijf races van het seizoen.

Sterkste seizoensprestaties

Als we naar de resultaten uit het gehele seizoen kijken, ligt Red Bull echter absoluut op schema om alle records te verbreken. In 2019 begon Mercedes weliswaar ijzersterk, maar wisten Verstappen (3), Charles Leclerc (2), en Sebastian Vettel (1) alle drie nog races te winnen in het restant van het seizoen. Het hoogste percentage aan punten in een seizoen dateert uit 2015, toen Mercedes 86,0% van de beschikbare punten scoorde. Alleen Vettel wist de hegemonie te doorbreken met overwinningen in Maleisië, Hongarije, en Singapore.

Red Bull pakte in de eerste vijf races van dit seizoen ruim 95% van het maximale puntentotaal, en heeft dus een ruime marge om de recordseizoenen van Mercedes aan te scherpen. Hierbij is het natuurlijk wel van groot belang dat de betrouwbaarheid van de RB19 het gehele seizoen goed moet zijn, en dat de coureurs niet bij al te veel incidenten betrokken raken. Puur procentueel bekeken is 2011 het beste seizoen van Red Bull. In 2022 wisten Verstappen en Pérez samen zeventien overwinningen te pakken, maar liet het team ook veel punten liggen door betrouwbaarheidsproblemen in de openingsfase van het seizoen.

Tabel 2. Kan Red Bull de seizoensrecords van Mercedes verbeteren?
Tabel 2. Kan Red Bull de seizoensrecords van Mercedes verbeteren?

Absolute puntenrecords binnen een seizoen

Als we de percentages even achterwege laten, en puur naar de absolute aantallen kijken, blijkt uit Tabel 3 dat Red Bull afgelopen jaar nipt het record van Mercedes miste. Het puntenrecord van Mercedes dateert dus al uit 2016, ondanks dat Hamilton en Nico Rosberg er in Spanje samen vanaf gingen, en ondanks dat er in dat jaar 'slechts' 903 punten te verdelen waren, tegenover 1013 punten in 2022. De lijst wordt verder uiteraard gedomineerd door de twee sterkste teams van het afgelopen decennium.

Tabel 3. Deze teams pakten de hoogste puntentotalen in een kalenderjaar.
Tabel 3. Deze teams pakten de hoogste puntentotalen in een kalenderjaar.

Wat ligt er voor Red Bull nog in het verschiet?

Gezien de dominante vorm van Red Bull in 2023 en de tot dusver neergezette resultaten lijken alle records binnen handbereik te liggen. Met maar liefst 23 Grands Prix, waar elk 44 punten te verdienen zijn, en nog eens zes sprintraces, die ieder vijftien punten aan het totaal van een team kunnen toevoegen zijn er dit jaar maar liefst 1102 punten te verdelen. Dit betekent dat Red Bull een score van slechts 69,4% hoeft te pakken om de 765 punten van Mercedes te evenaren. Gezien het feit dat Red Bull nu op een gemiddelde van 95,3% staat, lijkt dit nauwelijks een probleem te kunnen gaan vormen.

Als Red Bull ook procentueel gezien het dominantste seizoen in de historie van de sport wil neerzetten, en dus de 86,0% van Mercedes uit 2015 wil verschalken, zal het in totaal 948 punten moeten pakken. De teller staat nu al op 224, dus dat betekent dat er nog 724 punten in achttien weekenden gehaald moeten worden. Tenzij de concurrenten een indrukwekkende inhaalslag maken, zal Red Bull echter als favoriet naar elk van de resterende Grand Prix-weekenden afreizen. Enkel het weekend in Monaco lijkt een recept voor een spannendere strijd, waar de topsnelheid van de RB19 beduidend minder voordeel gaat opleveren, en waar de kwalificatie, niet het sterkste punt van de Red Bull, uitermate belangrijk gaat zijn.

Een unieke mijlpaal is echter ook niet buiten bereik: de magische 1000-puntengrens. Als Red Bull het huidige gemiddelde het hele seizoen weet vast te houden, eindigt het team van Verstappen zelfs op 1050 punten, maar veel ruimte voor tegenslagen is er niet als Red Bull de 1000 punten wil behalen. Enkele uitvalbeurten kunnen het team al veel punten kosten, en als Verstappen en Pérez dit jaar een keer samen uitvallen door een crash, dan is het nagenoeg ondenkbaar dat de 1000 punten gehaald worden. Om de 1000 punten te halen moet Red Bull in de overige achttien Grand Prix-weekend 89,5% van het maximum aantal punten binnen hengelen, net iets meer dus dan bij recordseizoen 2015 van Mercedes, maar niet onmogelijk. Om deze mijlpaal te halen zal het team wel ook moeten uitblinken in regenraces, zoals mogelijk dit weekend in Imola, of in een lastiger weekend zoals misschien in Monaco het geval zal zijn.

Door: Mark Hanselman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws