'Leclerc benadeeld door voordeel van Ferrari; levensduur banden Verstappen verrast Red Bull' Formule 1
Formule 1

'Leclerc benadeeld door voordeel van Ferrari; levensduur banden Verstappen verrast Red Bull'

'Leclerc benadeeld door voordeel van Ferrari; levensduur banden Verstappen verrast Red Bull'

Mark Hughes denkt te weten waar de oorzaak ligt dat Charles Leclerc crashte tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Uitkomend van bocht 11 verloor de Monegask de controle over zijn Ferrari-bolide en spinde hierdoor de muur in. In die bocht had Ferrari echter een significant voordeel ten opzichte van de concurrentie.

'De snelheid van de F1-75 was in die bocht 15 kilometer per uur sneller dan ieder ander', zo schrijft Hughes in zijn column voor The Race. 'Dat gaf Leclerc en Sainz de mogelijkheid om superlaat de bocht te pakken, waardoor ze wel een wijdere lijn namen. Dat maakte de auto daar ook gevoelig. Als je een overstuurmoment zou krijgen, zou het een grote zijn. En dat was het ook voor Leclerc.'

Voor de crash van Leclerc lag hij aan de leiding, maar wel onder grote druk van Max Verstappen. 'Tussen ronden 13 en 16 leek het even erop dat Verstappens aanval op de controle van Leclerc was afgeslagen', schrijft Hughes, die zag dat de hoge downforce-afstelling van Ferrari niet nadelig uitpakte voor de bandenslijtage. 'De angst daarvoor was duidelijk misplaatst.'

Verstappen langer door op hards na korte medium-stint

Verstappen ging in ronde 16 naar binnen voor zijn, wat leek, eerste pitstop van de race. Hughes; 'Dat liet lijken dat Red Bull Racing voor een twee-stop ging, terwijl Ferrari voor de snellere één-stop koos. Dan had Leclerc comfortabel gewonnen, maar dat gebeurde bepaald niet. Verstappen ging alsnog voor een één-stop. Red Bull werd zeer verrast door hoe lang de banden een baantemperatuur van 57 graden volhielden gedurende al die ronden in de hete lucht van de Ferrari.'

Ferrari reageerde niet op de vroege bandenwissel bij Red Bull. De Italianen hadden een heel ander plan voor ogen met hun strategie: 'Leclerc had nog zo'n vijf à zes ronden door moeten rijden. Hij zou achter Verstappen terug de baan op zijn gekomen, maar wel met een significant bandenvoordeel en ook nog genoeg ronden te rijden.' Zo ver kwam het alleen nooit door de crash van Leclerc twee ronden na de pitstop van Verstappen, die de race uiteindelijk won.

Sainz ziet podiumkansen in rook opgaan door strategie Ferrari

Hughes is ook kritisch op de bandenstrategie van Carlos Sainz. De Spanjaard was in gevecht met Sergio Pérez en George Russell om de derde plaats, maar moest plotseling naar binnen komen in ronde 43 van de wedstrijd. Ferrari was bang dat hij het niet tot het einde zou redden op de mediums. 'Hij werd geforceerd richting een strategisch niemandsland op de mediums.'

'Als die banden het niet vol hadden gehouden, had hij in ronde 35 moeten pitten om zichzelf genoeg tijd te geven om de verloren tijd van zijn pitstop goed te maken', zo beschrijft Hughes het ideale scenario voor Sainz. 'Maar gezien dat punt al voorbij was, had hij gewoon buiten moeten blijven en moeten proberen om vijf seconden weg te rijden van Pérez en Russell.'

Registreer hier om mee te discussiëren!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws