max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag 8 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen gaat in op beschuldigingen na bewuste crash: 'Dat klopt'

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag 8

Max Verstappen heeft in Spanje even de controle over zijn emoties verloren. De Red Bull Racing-coureur stuurde bewust in op George Russell, en kreeg dan ook een tijdstraf van tien seconden. Na afloop van de race verscheen Verstappen enigszins afgekoeld voor de camera's, waar hij wel toegaf dat hij Russell ook had kunnen vermijden. Verstappen wordt door Viaplay flink aan de tand gevoeld.

Chiel van Koldenhoven kon na de race wel al invullen dat Verstappen nogal boos zou zijn. De verslaggever vroeg dan ook eerst aan de wereldkampioen waar hij het meest boos over was. 'Het is gewoon jammer van die Safety Car aan het einde', opent Verstappen, die eerst nog behoorlijk rustig overkomt in het interview. Verstappen was op weg naar een zekere podiumplek en had vijftien seconden voorsprong opgebouwd op Leclerc, tot het stilvallen van Kimi Antonelli voor een Safety Car zorgde.

Verkeerde strategie?

'Dat kwam niet goed uit voor ons', vervolgt Verstappen. 'We hadden ook niet echt meer banden over. We hadden alleen nog één set zachte banden over die vijf of zes ronden oud waren, na die rondjes naar de grid', meent Verstappen. Teamadviseur Marko vertelde echter dat die set banden van Verstappen zelfs zeventien ronden oud was. Die set banden werd door Verstappen ook uitgebreid gebruikt in de laatste vrije training.

Verstappen weet achteraf wel wat Red Bull beter had kunnen doen. 'Misschien hadden we gewoon buiten moeten blijven, dat kan ook.' In dat geval had Verstappen de leiding dus over kunnen nemen met acht ronden oude zachte banden. 'De piek was echter ook al van die banden af, maar die harde banden hadden totaal geen grip. Die zes ronden konden we gewoon niet rijden met die harde banden', baalt de 27-jarige.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen gaat in op beschuldigingen na bewuste crash: 'Dat klopt'
Een verkeerde keuze van Hannah Schmitz?

Viaplay vraagt Verstappen waarom hij niet voor de zachte banden koos op dat moment. 'Ik heb nog niet met het team gesproken. Op dat moment dachten ze blijkbaar dat dit de meest logische keuze was, maar die banden gaven echt heel weinig grip', zo voelde Verstappen al meteen aan dat hij in de problemen zat met zijn harde banden. Dat was vooral bij de herstart het geval. Later was Verstappen wel weer snel, maar toen was de schade al gedaan.

Bewuste botsing

Verstappen zoomt dan verder in op het moment van de herstart. 'Ik had nul grip, dus de auto brak helemaal uit in de laatste bocht. Daarna reed Charles op het midden van het rechte stuk opeens tegen mijn wielen aan', zegt hij over het eerste moment van frustratie. 'In de eerste bocht... Ja, je mag zelf invullen wat daar gebeurde. Ik denk dat het duidelijk was. Het is redelijk frustrerend dat je die positie dan moet teruggeven. Daar was ik het duidelijk niet mee eens. Dat kon je wel zien.'

Gianpiero Lambiase vertelde zijn coureur dat hij de plek moest inleveren bij Russell, die in de eerste bocht bij de apex naast Verstappen zat en dus recht had op de plek. Verstappen stuurde voordat hij de plek inleverde eerst op Russell in bij bocht 5. 'Uiteindelijk krijg je die straf voor dat andere moment. Dat is maar zo', zo legt hij zich bij de gevolgen neer.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen george russell qatar 121242
Russell en Verstappen zijn nog steeds geen vrienden 

Het gesprek wordt steeds minder comfortabel als Van Koldenhoven doorvraagt. De journalist vraagt Verstappen waarom het tot een aanvaring kwam. 'Ja, we reden tegen elkaar aan', zo gaat Verstappen de discussie uit de weg. Van Koldenhoven stelt dat Verstappen dat moment had kunnen voorkomen. 'Dat klopt', aldus Verstappen, die dus toegeeft dat het om een bewuste botsing ging. Waarom gebeurde het moment dan toch? 'Geen idee, Chiel. Ik weet het niet', zegt Verstappen als hem gevraagd wordt of hij niet wil antwoorden.

Van Koldenhoven probeert het gesprek positief af te ronden, en brengt het gesprek terug op de driestopper. 'We wilden gewoon de druk op McLaren houden. Ik denk niet dat we de snelheid van McLaren hadden, maar die derde plek zag tot de Safety Car wel heel zeker uit, dus dat was op zich goed. Alleen de Safety Car hielp dat dan om zeep. Dat kan', sluit Verstappen af. De Nederlander staat nu 49 punten achter Piastri in het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws