Logische éénstopper verwacht in Monaco, start op zachte band geanticipeerd Formule 1
Formule 1

Logische éénstopper verwacht in Monaco, start op zachte band geanticipeerd

Logische éénstopper verwacht in Monaco, start op zachte band geanticipeerd

Logischerwijs is de meest effectieve strategie voor de Grand Prix van Monaco een éénstopper. In de nauwe straten van Monte Carlo is inhalen vrijwel onmogelijk, wat betekent dat de teams zo min mogelijk willen stoppen om zo min mogelijk posities te verliezen. Stop je twee keer en doen je concurrenten dit één keer dan kan dit je namelijk veel plekken kosten. Ook wordt bij Formula 1 belicht wat waarschijnlijk de startband zal zijn van de meeste coureurs.

De primaire verwachte pitstop-strategie is een éénstopper, beginnend op de zachte band, gevolgd door een stint op de harde band, mits het droog blijft, natuurlijk. De coureurs zouden dan tussen ronde 22 en ronde 32 naar binnen duiken en op het wit omrande rubber de wedstrijd uitrijden met één pitstop. Hierin zijn eventuele safety cars uiteraard ook niet meegenomen.

Een alternatief is om op de gele band te starten, de middelharde compound. Dit biedt iets meer bandenleven - het geschatte pitstop-moment ligt op die band tussen de 27 en 37 ronden. Een start op de gele band zou een eventuele overcut dus toestaan ten opzichte van concurrenten die wél op de zachte banden starten. De tweede stint zou dan eveneens op het harde rubber zijn.

De derde optie is voor de teams om op de harde band te beginnen, en heel lang door te rijden. Wanneer er coureurs voor je eerder naar binnen duiken, kan je op de harde compound nog even door. Mochten deze concurrenten vast komen te zitten in verkeer dan kan dat je als rijder veel posities opleveren. Een pitstop wordt met deze strategie gemaakt tussen ronde 46 en 56, om de race af te sluiten op de zachte band.

Bandenslijtage beperkt in Monaco

Wel moet gezegd worden dat de bandenslijtage in Monaco beperkt is. Na de runs van vrijdag leek het er zelfs op dat de harde band überhaupt niet gebruikt zou worden, net als gedurende het weekend in Spanje. In de verwachtingen van het officiële Formule 1-medium wordt dus wel gesteld dat die harde band gebruikt gaat worden, maar wellicht dat teams een zacht-medium-combinatie gaan proberen onder de juiste omstandigheden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws