Longrun analyse | Bomvol Monaco vertroebelt snelheidsachterstand Verstappen Formule 1
Formule 1

Longrun analyse | Bomvol Monaco vertroebelt snelheidsachterstand Verstappen

Longrun analyse | Bomvol Monaco vertroebelt snelheidsachterstand Verstappen

De Formule 1-coureurs zijn aanbeland in Monaco, en dat is een van de lastigste circuits van het jaar. Niet alleen vanwege de nauwe straten en barrières, maar ook vanwege het feit dat de rijders elkaar nauwelijks kunnen ontwijken. Dat vertroebelt de longrun analyse voor de aankomende Grand Prix, terwijl enkele rode vlaggen eveneens roet in het eten gooiden. Toch kijken we aan de hand van informatie van Auto, Motor und Sport naar de racepace van de teams in de dwergstaat.

Te beginnen met de zachte band, waarop Lance Stroll met een 1:16.493 de laagste gemiddelde rondetijd klokte, hoewel hij dit deed over een stint van 3 ronden. De eerstvolgende coureur, Charles Leclerc, zit met een 1:16.721 zo'n twee tienden achter de Canadees, maar zette deze gemiddelde tijd wel neer over zes ronden. De tijd van Stroll over eenzelfde periode zal dus iets hoger liggen. Teamgenoot Sainz reed een stint van vier ronden op de zachte band, en eindigde op een gemiddelde 1:16.929.

Max Verstappen reed een stint van een vergelijkbare lengte als die van Leclerc, maar streek in die zes ronden een gemiddelde rondetijd van 1:17.038 op, drie tienden trager dan zijn Monegaskische titelrivaal dus. Op de zachte bandencompounds lijkt het Ferrari te zijn dat meer snelheid heeft. De enige andere coureur die nog in de één-zeventienen kwam, was George Russell, die met een 1:17.292 zo'n twee tienden miste ten opzichte van de Red Bull.

Dat Stroll in de Aston Martin, beslist niet de snelste auto van de grid, de laagste gemiddelde tijd heeft weten te klokken geeft aan dat veel longruns beïnvloed zijn door verkeer en andere externe factoren. Wanneer één van de zes rondjes van Verstappen en Leclerc bijvoorbeeld uitgeweken moest worden voor een andere coureur die een kwalificatierun verreed, kost dat tijd. Als we aannemen dat alle coureurs daar ongeveer in even grote mate last van hebben, lijkt het uiteindelijk wel Ferrari dat aan het langste eind trekt op de softs.

Verstappen snel op mediums, Leclerc laat zich niet zien

Op de mediums was het Verstappen die de laagste gemiddelde rondetijd eruit wist te persen. Dit deed hij middels een 1:16.932, wat opvallend genoeg dus zelfs iets sneller is dan zijn gemiddelde rondetijd op de softs. Zijn stint was van dezelfde lengte als op de softs, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. De eerstvolgende najager op het geel omrande rubber is teamgenoot Sergio Pérez, die over tien ronden een gemiddelde van 1:16.994 neerzette.

Daarmee is Red Bull op de mediumband de dominante partij, maar dat heeft zonder twijfel in zekere mate te maken met het feit dat Ferrari geen longruns neergezet heeft op de middelharde band, en Mercedes ook niet. Wel was Helmut Marko na afloop te spreken over de pace op de mediumband, wat betekent dat binnen het Red Bull-kamp vertrouwen geput wordt uit de vertoonde pace van beide heren.

Verstappen was op de mediumbanden de snelste coureur betreffende de longruns, maar was dat enkel vanwege het feit dat Ferrari geen longruns neerzette op die band?
Verstappen was op de mediumbanden de snelste coureur betreffende de longruns, maar was dat enkel vanwege het feit dat Ferrari geen longruns neerzette op die band?

De eerstvolgende collega's die op de mediumband een longrunanalyse reden, zijn Alexander Albon en Lando Norris. Albon reed slechts drie ronden en kwam in die drie ronden tot een 1:17.982. Wat al nauwelijks een longrun te noemen was, eindigde dus ook nog eens in een tijd die een volle seconde boven die van Red Bull lag. Norris reed met acht ronden een aardige stint, maar ook hij bleef haken op 1:18.020, meer dan een seconde verwijderd van de Red Bulls.

Alleen Sainz op harde banden

Alleen Carlos Sainz heeft een longrun op de harde banden verreden, en het betrof wederom een minilongrun van drie ronden. In deze drie ronden wist hij echter wel een gemiddelde tijd van 1:16.298 neer te zetten, de snelste stint van de vrijdag. Best een saillant detail, gezien de gemiddelde rondetijden doorgaans juist toenemen naarmate er hardere bandensets gebruikt worden.

De longrun op de harde band impliceert dat de prestatieverschillen tussen de zachte, medium en harde bandencompounds relatief klein zijn. Dit wordt door het Duitse autosportmedium ook vermoed. Sterker nog, het heeft er alle schijn van dat de harde band nauwelijks gebruikt gaat worden, gezien de mate van slijtage in de straten van Monte Carlo relatief laag ligt. Dat extra bandenleven waar de teams met de witte banden naar op zoek gaan, lijkt men dus niet nodig te hebben.

Wel liet Pérez vanaf Monaco nog even weten waarom de longruns in Monaco lastig te interpreteren zijn, en zeker minder waarde hebben dan in een 'normaal' raceweekend: 'Ik heb niet meer dan twee fatsoenlijke ronden achter elkaar kunnen rijden.' Wel verbaasde het hem hoeveel snelheid Red Bull miste ten opzichte van de Ferrari's. Al met al lijkt het er dus op dat de Italiaanse concurrenten het te kloppen team zijn dit weekend, ondanks dat Verstappens sterke tijd op de mediums dat niet per se doet vermoeden.

Verstappen moet Leclerc voor zich dulden als favoriet in Monaco Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws