Salarisplafond geen steun van felle tegenstanders Red Bull en kamp-Verstappen Formule 1
Formule 1

Salarisplafond geen steun van felle tegenstanders Red Bull en kamp-Verstappen

Salarisplafond geen steun van felle tegenstanders Red Bull en kamp-Verstappen

Al eerder was het onderwerp van gesprek, maar in Barcelona werd het nieuw leven in geblazen. Verschillende teambazen pleitten daar voor een salarisplafond. Kamp-Verstappen is fel tegen en kan daarbij op steun rekenen van Red Bull Racing, evenals de FOM. Alle partijen zien niets in het plan om de salariskosten voor een rijdersduo aan banden te moeten leggen. De manager van Max Verstappen, Raymond Vermeulen, legt uit waarom.

'Totale idioterie.' Dat zijn de eerste woorden van Vermeulen wanneer hij door De Telegraaf in Monaco wordt gevraagd naar de opnieuw naar voren geschoven plannen. 'Coureurs verhogen de waarde van een team. Dat mag door het desbetreffende team tot het oneindige worden geëxploiteerd. Maar dan zou je degene waarvan je die waarde inkoopt, de coureur, een allowance of een cap geven. Dat is de wereld op zijn kop', aldus Vermeulen, die daarmee aangeeft dat een coureur niet meer beloond kan worden voor wat hij op commercieel gebied oplevert voor het team en de F1.

Verstappen en co kunnen op steun rekenen van het eigen team, Red Bull Racing. 'Die zijn ook heel stellig, die gaan het nooit steunen. Ik denk zelf ook dat het onwettig is. Kijk even naar de feiten: er is een Grand Prix naar Nederland gekomen, dankzij Max. Om de race te organiseren betaalt Zandvoort jaarlijks een bedrag aan de FOM, en dat bedrag wordt voor een groot deel verdeeld onder de teams. Die profiteren daar dus van', zo stelt de Nederlandse manager. 'Dan zou het vreemd zijn als je het verdienmodel van een coureur wel gaat beperken.'

Salarisplafond gaat de hele sport raken

Maar niet alleen op het moment dat de coureur op commercieel gebied interessant is wanneer hij in de F1 rijdt, ook in zijn weg er naartoe is het van belang dat er geen salarisplafond komt. Vaak investeert een sponsor in een talent door de kosten te dekken als junior, en deze kosten terug te verdienen uit een deel van het salaris wanneer de coureur het gemaakt heeft. 'Daarom vind ik dat dit een slecht idee is voor de sport. Je hebt investeerders en sponsors nodig, die investeren in talent en langdurig aan die coureur verbonden willen zijn. Een salarisplafond gaat de hele sport raken.'

FIA terughoudend

Eerder gaf de FOM al aan een dergelijk initiatief nooit te zullen steunen, en ook de FIA is er vooralsnog niet erg happig op om daadwerkelijk een salarisplafond in te voeren in de koningsklasse van de autosport. 'We zijn door meerdere stakeholders benaderd over dit onderwerp. Er zijn discussies gaande, maar het is nog erg prematuur. We gaan evalueren of het heilzaam is en of het iets is voor de toekomst. Het wordt niet gepusht vanuit ons', aldus een woordvoerder van de FIA, die daarmee dus laat doorschemeren dat het ook geen prioriteit heeft bij de organisatie.

Verstappen moet Leclerc voor zich dulden als favoriet in Monaco Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws