Maakte Ferrari een strategiefout bij Sainz? Formule 1
Formule 1

Maakte Ferrari een strategiefout bij Sainz?

Maakte Ferrari een strategiefout bij Sainz?

Eén van de grootste vragen die overblijft na de Grand Prix van Frankrijk is: maakte Ferrari een strategiefout bij Carlos Sainz? De Spanjaard begon door een gridstraf op P19 en wist er een knappe vijfde plaats uit te halen. Toch leek er meer in te zitten voor de Ferrari-coureur. Auto, Motor und Sport gaat in op deze vraag. Ook behandelt de Duitse website het uitvallen van Charles Leclerc, en waarom de meeste teams voor de éénstopstrategie kozen op Paul Ricard.

In de hitte had iedereen gewed op een race met twee stops. Zelfs Mario Isola van Pirelli twijfelde of de coureurs de afstand met één stop zouden kunnen afleggen. 'Dat kan alleen met veel bandenmanagement. De banden worden warm in de lange bochten en verliezen nauwelijks temperatuur door de grote hitte op de rechte stukken. Ze staan ​​dus constant onder spanning.'

De strategie werd nog meer een optie door het feit dat de raceleiding op korte termijn de zestig kilometer per uur-zone in de 424 meter lange pitlane uitbreidde, waardoor de toch al lange pitstop werd verlengd. De verloren tijd tijdens een bandenwissel nam toe van 28 naar 31 seconden. 'Je banden kunnen niet zo veel degraderen dat je deze tijd op de baan verliest', leggen de Mercedes-strategen uit.

Slechts vier coureurs kiezen voor een twee stops strategie

Het was dus logisch om banden te wisselen in de safety car-fase in ronde 18 en dan vol te houden tot de eindstreep. Een beetje vroeg, maar goed te doen zo bleek. Alleen Sainz, Valtteri Bottas, Mick Schumacher en Guanyu Zhou maakten tweemaal een pitstop.

De meeste teams hadden al na tien ronden besloten om voor een één stopper te gaan. De banden degradeerden minder snel dan verwacht. Max Verstappen ging in ronde 16 als één van de eerste naar binnen. 'Het was de vroegst mogelijke tijd voor een stop. Omdat Leclerc was weggereden en we een gat in het verkeer zagen, gingen we voor de undercut', legde Red Bull Racing-teambaas Christian Horner uit.

Had Leclerc Verstappen kunnen voorblijven?

'Verstappen had Leclerc na een halve ronde virtueel ingehaald. Maar Ferrari dacht er niet eens aan om zijn stercoureur naar de pits te brengen. Hij moet zo lang mogelijk op de baan blijven om Verstappen tot aanval te dwingen en de bandendelta zo groot mogelijk te maken. Het kwam niet zover. Twee ronden na de pitstop van Verstappen zeilde Leclerc de bandenmuur van de Le Beausset-bocht in'

Dit leidt automatisch tot de vraag of Leclerc de Red Bull was voorgebleven. 'Het zou een mooi duel zijn geweest', meent Verstappen. 'Red Bull gelooft dat het voordeel op topsnelheid voldoende zou zijn geweest om een ​​nog snellere Ferrari af te weren. Ferrari wijst op het voorbeeld van George Russell en Sergio Pérez. Russell wist Pérez ondanks een mindere topsnelheid in te halen.'

Ferrari verpest de race van Sainz

Ferrari maakte het zijn nummer twee moeilijk. De pitstop van de Spanjaard duurde 3,7 seconden. Vervolgens liet het team Sainz te vroeg weer gaan, waardoor Alexander Albon vol in de remmen moest om een botsing te vermijden. Dat leverde een straf van vijf seconden op voor de Ferrari-coureur. Daardoor was in één klap de podiumkansen van Sainz in rook op gegaan.

Ferrari koos in ronde 42 voor een tweede pitstop. Volgens deskundigen acht ronden te laat. Met nog elf ronden te gaan kon Sainz alleen de twee McLarens en Fernando Alonso inhalen. Opnieuw maakte Ferrari een strategische ongelukkige beslissing, waardoor ze weer niet het maximale uit de race weten te halen. De problemen bij Ferrari blijven zich zo opstapelen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws