F1 in het kort | Isola blij met prestaties banden: 'Vermogen veeleisende omstandigheden aan te kunnen' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Isola blij met prestaties banden: 'Vermogen veeleisende omstandigheden aan te kunnen'

F1 in het kort | Isola blij met prestaties banden: 'Vermogen veeleisende omstandigheden aan te kunnen'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Isola blij met prestaties banden: 'Vermogen veeleisende omstandigheden aan te kunnen'

Mario Isola zag dat de prestaties van de banden ondanks de hoge temperaturen alleszins meevielen, zo meldt hij in een persbericht van Pirelli. 'In deze zeer warme omstandigheden, met pieken van 57 graden op de baan, dachten we dat twee pitstops de voorkeur zouden kunnen krijgen. Maar uiteindelijk was er, zoals we aanvankelijk hadden voorspeld, slechts één stop nodig, op papier de snelste manier, dankzij het vermogen van zowel de harde als de medium compounds om deze veeleisende omstandigheden aan te kunnen.'

De Italiaanse F1-baas van Pirelli zag dat de banden het goed hielden en de prestaties ondanks de hoge vorm van degradatie niet snel afnamen. 'Er was een hoge graad van degradatie, in lijn met wat we bij deze temperaturen zouden verwachten, en wat blaren: maar niets dat de prestaties en de integriteit van de banden hier in het gedrang bracht, bij alweer een spannende en onvoorspelbare race', zo besluit Isola, die dus duidelijk heeft genoten van de Grand Prix in Frankrijk.

Marko over Pérez: 'Misschien dat hij gisteren tequila gedronken heeft'

Helmut Marko lijkt niet enorm te balen van het feit dat Sergio Pérez in de slotfase van de Franse Grand Prix van het podium tuimelde. George Russell was bij de virtuele safety car-herstart wakker, en verschalkte de Red Bull-rijder, die uiteindelijk vierde werd. 'Misschien dat hij gisteren tequila gedronken heeft', aldus de Red Bull Racing-adviseur, die er bij Süddeutsche Zeitung wel om kan lachen.

Marko vermoedt dat Ferrari niet hele GP Frankrijk op vol vermogen kan rijden

Helmut Marko denkt dat Ferrari zijn motor niet de hele Grand Prix van Frankrijk op vol vermogen kan laten rijden. Dat laat hij weten in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com: 'We hebben bij Ferrari toch wel wat motorproblemen gezien en bij deze hoge temperaturen en gezien de hoge percentage van de ronde dat er volgas gereden wordt, geloof ik dat het riskant voor ze zou zijn als ze de hele afstand op vol vermogen zouden rijden. De Honda-motor kent niet van dat soort ups en downs. Onze performance is constant goed. En qua betrouwbaarheid ziet het er bij ons goed uit, daar hoeven we ons ook geen zorgen over te maken.'

Verstappen over Tour de France-succes Jumbo: 'Echt ongelofelijk'

Max Verstappen is lovend over het succes in de Tour de France van Jumbo-Visma. Jonas Vingegaard, die officieus zeker is van de Tourzege, rijdt voor het team dat met Jumbo ook sponsor is van Verstappen. 'Ik kijk de Tour natuurlijk ook, maar zeg nooit iets tot het echt afgelopen is', legt de coureur van Red Bull Racing uit tegenover het Algemeen Dagblad. 'Het is natuurlijk supermooi om te zien allemaal. Wat Jonas laat zien is echt ongelofelijk. En ook wat Wout (van Aert, red.) laat zien is niet normaal.'

Marko tevreden over eerste seizoenshelft: 'Weer gelukt om beste auto te maken'

Helmut Marko blikt met een goed gevoel terug op de eerste seizoenshelft van 2022, zo laat de adviseur van Red Bull Racing weten in gesprek met Viaplay. Max Verstappen staat bovenaan in het kampioenschap, terwijl teamgenoot Sergio Pérez het uitstekend doet op P3. 'Het is zeer positief', vertelt Marko. 'Vergeet niet dat we vorig jaar tot de laatste race om de titel moesten strijden. We moesten upgrades brengen om Mercedes bij te blijven. Het is ons gelukt om ook dit jaar de beste auto te maken.'

Red Bull staat bovenaan in zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap. Verstappen heeft tevens een ruime voorsprong op concurrent Charles Leclerc. Dat had meer kunnen zijn, denkt Marko: 'We staan nu 38 punten voor. Dat is niet veel, maar geruststellend. Het enige minpunt is dat we in het begin van het seizoen qua betrouwbaarheid problemen hadden.'

Isola ziet banden zich staande houden op warme baan in Frankrijk

Mario Isola zag dat de baan in Frankrijk erg warm was, en was juist daarom uitermate tevreden om te zien dat de banden zich goed staande hielden, zo liet hij weten in het persbericht van Pirelli. Er werd op een paar graden na bijna het record aangetikt wat betreft baantemperatuur. 'De baantemperaturen bereikten vandaag een piek van 56 graden, wat nog steeds een paar graden verwijderd is van ons all-time record uit Maleisië in 2016, maar ondanks deze hoge temperaturen presteerden alle compounds goed.'

'Het is duidelijk dat de zachte compound alleen voor de kwalificatie zal worden gebruikt, en het was interessant om te zien dat een tweede snelle ronde mogelijk was nadat de banden waren afgekoeld, dankzij een goed niveau van grip en herstel van de prestaties. Hierdoor kunnen de coureurs morgen mogelijk minder zachte banden gebruiken in de kwalificatie, waardoor ze medium en harde sets kunnen sparen voor de race', zo besluit de Italiaan.

Binotto verwacht gelijkwaardig Red Bull: 'Fractie van een seconde tussen ons'

Mattia Binotto juicht in gesprek met Auto, Motor und Sport nog niet te hard om de grote voorsprong die zijn team leek te hebben in de tweede vrije training. Ferrari leek veel sneller over een ronde, terwijl Red Bull en met name Max Verstappen een sterke longrun reed. De Italiaan zoekt er nog niet te veel achter. 'We zijn niet veel beter op een ronde en Red Bull is op de lange termijn niet veel consistenter. Uiteindelijk zal het weer een kwestie van fracties van een seconde tussen ons zijn', zo verwacht hij. Bovendien denkt de teambaas dat beiden nog wel met aanpassingen aan de afstelling komen. 'Misschien voegt Red Bull wat downforce toe en nemen we iets weg.'

Norris moet zich melden bij stewards na VT1 Frankrijk

Lando Norris moet zich melden bij de stewards na een overtreding tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk. F1Maximaal.nl heeft vanaf het circuit vernomen dat hij de aanwijzingen van de wedstrijdleiding niet op wist te volgen tijdens de eerste sessie van het weekend. Zodoende is hij op het matje geroepen. Waar het precies over gaat, is niet duidelijk.

NASCAR-kampioen verslaat Verstappen als beste coureur bij ESPY-awards

NASCAR-kampioen Kyle Larson heeft de ESPY-award voor beste coureur van 2021 gewonnen ten koste van Max Verstappen. Larson won vorig jaar voor het eerst in het Amerikaanse kampioenschap en deed dat met tien overwinningen. Verstappen won vorig jaar eveneens zijn eerste titel met tien overwinningen, maar dan in de Formule 1. De twee laten Steve Torrence, NHRA-kampioen (drag-racing) en IndyCar-kampioen Alex Palou achter zich.

Toeschouwers die spullen meenemen strenger aangepakt vanaf GP Frankrijk

Formule 1-fans die spullen meenemen van een circuit, zullen vanaf heden strenger worden aangepakt. Dat melden bronnen rondom de sport tegenover De Telegraaf. In Oostenrijk en Groot-Brittannië namen toeschouwers onder meer reclameborden mee naar huis, maar dit kende geen gevolgen, voor wat bekend is. Vanaf de Grand Prix van Frankrijk aankomend weekend zal er gebruik gemaakt worden van cameratoezicht om rovende bezoekers te kunnen pakken. Mocht een fan zich schuldig maken aan het stelen van spullen, dan wordt deze vervolgens vervolgd door de lokale autoriteiten.

Marko: 'Als Hadjar zo blijft presteren, rijdt hij in 2024 in F1'

Isack Hadjar maakt momenteel furore in de Formule 3. De jonge coureur staat momenteel op de tweede plek in het kampioenschap, met maar één punt achterstand op nummer één Victor Martins. Helmut Marko heeft dan ook goed nieuws voor Hadjar als hij deze vorm door weet te zetten. 'Als hij ook goed weet te presteren in de Formule 2, dan is de kans groot dat Hadjar in 2024 in de Formule 1 rijdt', zegt Marko bij AutoHebdo.

Kubica vervangt Bottas tijdens VT1 in Frankrijk

Niet alleen Nyck de Vries mag één sessie de stoel overnemen van een Formule 1-coureur, ook Robert Kubica gaat rijden tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard. De Pool kwam eerder al in actie tijdens de eerste training in Barcelona, toen hij Zhou Guanyu verving. Nu gaat de reserverijder van Alfa Romeo Valtteri Bottas vervangen, en zal hij een uur lang achter het stuur te vinden zijn.

FIA komt met film over F1-coureurs; film donderdag in première

De FIA, het bestuursorgaan van de Formule 1, heeft een film geproduceerd genaamd 'When We Were Young'. De Formule 1-coureurs zijn de hoofdrolspelers in deze film, waarin ze vertellen hoe hun pad naar de koningsklasse van de autosport verliep. De film komt al snel uit, namelijk op 21 juli.

Verstappen over kwijtraken van Spa: 'Zou ontzettend zonde zijn'

De F1-kalender gaat op de schop, wat kan betekenen dat Spa-Francorchamps zijn plek verliest. Met Las Vegas en een Grand Prix in Zuid-Afrika op komst dreigt Spa eruit geduwd te worden, terwijl het Belgische circuit veel geld en moeite in het verbouwen van de baan heeft gestopt. Max Verstappen, geboren in Belgie, geeft aan dat hij dit ontzettend zonde zou vinden.

'Het zou erg zonde zijn, het is mijn favoriete baan. Het is fantastisch om daar te rijden met een F1-auto', zei Verstappen bij Motorsport.com. De organisatoren van Spa zijn nu druk bezig om een nieuwe deal te sluiten met de FOM (Formula One Managament) zodat de historische Grand Prix kan blijven bestaan. Het lijkt erop dat ze er niet voor wegkomen om een kalenderplek te delen met Paul Ricard, als beide races behouden willen worden. Ook andere coureurs uitten dat het zonde is als Spa van de kalender verdwijnt.

Pourchaire snapt moeilijkheden omtrent VT1-test met Alfa Romeo

Théo Pourchaire werd een test beloofd in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk. De Formule 2-rijder moet echter wachten, aangezien de kalender van de juniorenklasse overhoop is gegooid door de afgelaste Grand Prix van Rusland, waardoor hij ook een race moet rijden op Circuit Paul Ricard voor de Formule 2. Pourchaire snapt de moeilijkheden bij Alfa Romeo, en hij geeft aan zelf te willen focussen op het Formule 2-kampioenschap.

'Er zijn maar twee of drie circuits waar het mogelijk is', stelt de coureur bij Autosport.com. De coureur wil dan ook niet twee series in één weekend rijden. 'Behalve als ik de kampioen ben in de Formule 2 met nog een aantal races te gaan, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik concentreer me liever op de Formule 1 of de Formule 2 gedurende een weekend.'

Grosjean overtuigd dat Mercedes-test er nog gaat komen

Romain Grosjean is ervan overtuigd dat zijn testsessie bij Mercedes nog plaats gaat vinden. Dat meldt hij volgens Speedweek. De Fransman werd na zijn crash in Bahrein een testsessie beloofd, maar nog steeds is het er niet van gekomen. 'En dat ligt volledig aan mij', meldt de voormalige Haas-rijder. 'Ik kon steeds niet, ben in 2021 naar Miami verhuisd en heb het sindsdien heel erg druk.'

'Ik heb Toto Wolff echter gesproken tijdens de F1-race in Miami en hij verzekerde mij dat die test er zeker nog komt. Daar twijfel ik dan ook niet aan', concludeert hij. Mercedes heeft hem naar eigen zeggen diverse keren benaderd over het feit dat de testsessie gepland moet worden, maar de agenda van Grosjean zit vol. 'Ik kijk er naar uit!'

Wolff: 'Op papier moet Frankrijk ons goed liggen'

Toto Wolff stelt dat Circuit Paul Ricard, het circuit waarop aankomend weekend de Grand Prix van Frankrijk verreden wordt, Mercedes in principe moet liggen. 'Het is een glad circuit, een beetje zoals Silverstone, met snelle bochten. Op papier moeten we het er goed doen', aldus de kort maar krachtige analyse van de teambaas bij Sky Sports F1.

Verstappen zou terugkeer GP van Zuid-Afrika verwelkomen

Max Verstappen zou de terugkeer van de Grand Prix van Zuid-Afrika verwekomen, zo laat hij weten in gesprek met LADbible: 'Kijkend naar de continenten waar we racen, denk ik dat we absoluut moeten proberen om terug te keren naar Afrika. Op dit moment lijkt het erop dat Zuid-Afrika de meest waarschijnlijke plaats is, omdat ze al een circuit hebben en de F1 al hebben verwelkomd in het verleden', citeert Formulapassion.it de Red Bull Racing-coureur.

Russell maakt indruk op Bottas: 'Tot nu toe geweldig gedaan'

George Russell laat vooralsnog een positieve indruk achter op Valtteri Bottas tijdens zijne eerste seizoen bij Mercedes. Dat laat de huidig Alfa Romeo-coureur weten tegenover onder meer Mirror. Bottas werd voor dit seizoen vervangen door Russell, maar is positief over hoe de Engelsman stand houdt tegenover Lewis Hamilton: 'Ik vind dat George het tot nu toe geweldig heeft gedaan. Vooral omdat ik zelf weet hoe lastig het is om Lewis te verslaan, dus ja, hij heeft het goed gedaan.'

Verstappen komt niet in Nederlandse steden: 'Ik geloof dat dat beter is'

In september is Max Verstappen weer in Zandvoort te bewonderen vanwege de Grand Prix aldaar. Maar wie Verstappen denkt te kunnen spotten op straat in steden als Amsterdam of Rotterdam, zal van een koude kermis thuiskomen. 'Daar ben ik al lang niet meer geweest', lacht Verstappen in een interview met ORF. 'Ik geloof ook dat dat beter is. Het is voor mij niet meer mogelijk om daar vrij te bewegen, maar dat wil ik zelf toch niet meer', aldus de Red Bull-coureur.

Oud-werknemer maakt melding van racisme en homofobie bij Aston Martin

Een oud-werknemer van Aston Martin stelt dat hij in zijn tijd bij het team te maken kreeg met racisme en homofobie. Aidan Louw, de ex-werknemer, werkte aan de auto van Aston Martin, en meldt bij Sky Sports dat hij direct te maken kreeg met racistische bejegeningen. Toen het eenmaal ter sprake kwam dat Louw een vriend had toen hij jonger was, kwam daar ook nog homofobie bij. Aston Martin heeft al gereageerd om de claims van Louw. 'We nemen deze aantijgingen heel serieus, en we gaan het zeer grondig onderzoeken.'

F1 verscherpt roll hoop-tests na crash Zhou in Silverstone

De Formule 1 gaat de tests rondom de roll hoop versterken naar aanleiding van de crash van Zhou Guanyu in Silverstone. De Chinees schoot te Groot-Brittannië op de kop van het circuit, en toen zijn auto eenmaal uit de barrières gevist was, werd duidelijk dat zijn roll hoop (het driehoekige deel dat boven de helm van de coureur uitsteekt, red.) totaal weggesleten was.

'De teams hebben bevestigd dat ze bereid zijn zwaardere tests te introduceren voor de roll hoop in 2023, en de FIA heeft relevante analyses uitgevoerd en gecommuniceerd met de teams betreffende de nieuwe noodzakelijkheden voor de roll hoop', aldus de verklaring van de FIA bij Motorsport.com. Het onderdeel moet vanaf volgend jaar een zwaardere lading kunnen verwerken.

Mercedes: 'Auto Hamilton in drie-en-een-half uur hersteld in Oostenrijk'

Mike Elliott heeft zich lovend uitgelaten over hoe de Mercedes-garage van Lewis Hamilton hem op zaterdag binnen de kortste keren het circuit op wist te krijgen na zijn kwalificatiecrash. De bolide van de Engelsman liep tijdens de kwalificatie hevige schade op en daarmee zette hij zijn renstal aan het werk. 'Die auto moest totaal opnieuw opgebouwd worden, de motor, de versnellingsbak, alle ophangingen en alle zaken rondom het chassis moesten weer hersteld worden', herinnert de technische topman zich.

'De monteurs wisten dit in drie-en-een-half uur te doen op zaterdagochtend. Dat is een geweldige prestatie, en alle lof voor deze werknemers, die hem tijdens de tweede vrije training het circuit weer op kregen', aldus de Engelsman volgens Daily Mail. Het was belangrijk dat de zevenvoudig wereldkampioen die sessie nog in actie kwam, want volgens Mercedes stelde dat hem in staat om te controleren of de afstelling naar wens was voor de sprintrace.

Norris vindt sprintraces 'niet enorm spannend' door uniforme strategieën

Lando Norris denkt niet dat sprintraces de mate van spektakel bieden die ze zouden kunnen bieden. In de dertig minuten durende zaterdagsessie starten de coureurs veelal op dezelfde bandencompound, waardoor de verhouding nagenoeg gelijk is aan die in de hoofdraces. 'Over het algemeen doen wij het tijdens dit soort races wel goed, hoor', aldus Norris bij RaceFans.

'Maar de enige coureurs die in kunnen halen zijn de coureurs die om wat voor reden dan ook niet op hun gebruikelijke startplek beginnen. De helft van de races zijn spannend, maar in de andere helft is het dan weer niet enorm spannend. Het is weer wat anders dan wat we doorgaans doen, dus ik heb er geen problemen mee verder', concludeert hij.

Alpine wil topteams aanvallen met personeelsuitbreiding

Alpine wil de aanval op de topteams van de Formule 1 openen en is dat van plan middels een personeelsuitbreiding. Dat laat teambaas Otmar Szafnauer weten tegenover The Race. Momenteel bestaat het personeelsbestand van de Franse renstal uit 850 man, maar Szafnauer wil nog een extra 75 man erbij halen. Daardoor stijgt het aantal werknemers uit boven de 900 man, wat soortgelijk is aan de 950 man die werkzaam zijn namens Mercedes.

IndyCar-coureur Power voorspelt mogelijke McLaren-overstap Palou

Will Power denkt dat regerend IndyCar-kampioen Alex Palou naar McLaren trekt met oog op een mogelijk Formule 1-zitje. Dinsdag kwam naar buiten dat Palou zijn huidige team, Chip Ganassi Racing, verlaat voor McLaren. In de aankondiging werd echter niet gemeld dat de Spanjaard ook in de IndyCar actief zal blijven. Power denkt in ieder geval te weten waarom Palou overstapt naar de renstal uit Woking.

'Ik kan met honderd procent zekerheid zeggen dat Palou naar McLaren wilde om een kans in de Formule 1 te krijgen', vertelt de Australiër tegenover onder meer Marca. Daniel Ricciardo, die de verwachtingen van McLaren niet waar kan maken, zou dan mogelijk vervangen worden door Palou, al gaf eerstgenoemde woensdag aan dat hij nergens heen gaat.

GP Oostenrijk 2023 in trek: binnen 72 uur al tienduizenden kaarten verkocht

De Grand Prix van Oostenrijk zal in 2023 opnieuw flink bezocht worden. Jeroen Huis In 't Veld van XS2Event meldt tegenover Formule1.nl dat er binnen 72 uur al tussen de 40.000 en 50.000 kaarten zijn verkocht. Sommige tribunes zijn volgens In 't Veld zelfs al helemaal uitverkocht. De kaartverkoop begon afgelopen maandag, daags na de Grand Prix van Oostenrijk van 2022.

Norris wil sausage kerbs verbannen uit de autosport

Lando Norris wil dat de zogeheten sausage kerbs worden verbannen uit de Formule 1 en andere raceklassen. 'Ik ben in het verleden al kritisch geweest op de verhoogde kerbs, maar ik vind dat het na een paar waarschuwingen tijd is om ze te verwijderen uit de sport', doelt de McLaren-coureur in zijn column in de Telegraph op de crash van Henrique Chaves in de WEC-klasse, en de crash van Dennis Hauger en Roy Nissany in de Formule 2. 'Een auto moet niet de lucht in schieten, al helemaal niet op die manier.'

Norris denkt dat het met de huidige auto's gevaarlijk is om deze kerbs te behouden. Hij denkt dat het alleen maar mis kan gaan in de toekomst. 'De Formule 1-auto's rijden zo dicht tegen de grond aan, en ze zijn stijver dan ooit. Wanneer deze auto de kerbs raken dan rijd je er niet overheen, je wordt gewoon de lucht in gelanceerd. De auto's doen wheelies en dan klap je keihard naar beneden, en dat doet veel pijn aan je rug.'

Coulthard hoopt dat Verstappen en Hamilton statement maken omtrent boegeroep in F1

David Coulthard hoopt dat Max Verstappen en Lewis Hamilton de handen ineen slaan. Tijdens de Grands Prix van Groot-Brittannië en Oostenrijk kregen allebei de coureurs te maken met hoongelach vanuit het publiek. Coulthard vindt dit niet kunnen. 'Ik zou het mooi vinden als de armen om elkaar heen slaan en een statement maken', zegt de voormalig Red Bull Racing-coureur bij Channel 4. 'Ik hoorde wat boegeroep richting Max in Silverstone, en dat zit gewoon niet lekker. Je mag fan zijn van wie je wilt, maar laten we sportief.'

Sainz vond ingreep marshals 'traag' bij brandende Ferrari

Carlos Sainz denkt dat de marshals in Oostenrijk sneller in hadden kunnen grijpen toen hij zich uit zijn brandende Ferrari moest verlossen. 'Het was geen ideale en een ongemakkelijke situatie voor me, want ik zag in mijn spiegels dat de auto in brand stond, maar moest tegelijkertijd op de rem trappen. Ik wilde de auto niet volledig achteruit laten rollen terwijl ik eruit sprong. Ik riep de marshals om iets achter de banden te leggen, maar vind dat het proces vrij traag verliep', aldus de Spanjaard bij RaceFans.

Megabod op Oostenrijk-helm Verstappen bij veiling Wings For Life

Er is een gigantische hoeveelheid geld geboden op de helm waar Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Oostenrijk mee in actie kwam. Voor Wings For Life, een goed doel van Red Bull Racing, wordt de helm geveild, en op zondagavond werd het hoogste bod gedaan van maar liefst 132.500 euro, stelt Speedweek. De veiling loopt tot 4 september, wat betekent dat de helm voor meer geld de deur uit kan gaan dan de bijna anderhalve ton die er momenteel voor geboden is.

Alonso ontloopt straf: wiel kwam los door technisch mankement

Aan het einde van de race werd een pitstop-incident van Fernando Alonso onderzocht door de stewards. De coureur werd samen met een vertegenwoordiger van het team naar de stewards geroepen, aangezien een wiel te los op de auto zat. De coureur had een straf gekregen als er een fout werd gemaakt tijdens de pitstop, waardoor Alonso zijn tiende plaats waarschijnlijk was kwijtgeraakt. Echter werd op basis van beelden bepaald dat dit niet het geval was.

De stewards concludeerden dat de wiel loskwam door een technisch probleem, waardoor Alonso dus niet werd gestraft. 'Er stond niets in de video wat wees naar een probleem bij de pitstop. De teammanager meldde ook dat alles normaal voelde tijdens de pitstop. Alles was goed tot aan bocht 3. Toen kwam het wiel een klein beetje los, en vertelde de coureur dat ze weer moesten stoppen omdat hij veel vibraties voelde', wordt een steward geciteerd door RaceFans.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws