helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag Formule 1
Formule 1

Red Bull geeft meningsverschil met Verstappen toe na incident: 'Max vond dat de verkeerde keuze'

helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag

Helmut Marko had na de Grand Prix van Spanje genoeg om na te bespreken bij Viaplay. De eerste zestig ronden van de race waren al vermakelijk, maar de laatste zes ronden waren pure chaos. Max Verstappen raakte Charles Leclerc één keer, en had twee keer contact met George Russell. Marko geeft zijn mening over alle incidenten.

Marko wordt door Viaplay meteen gevraagd naar de slotfase van de race, maar de teamadviseur heeft daar geen boodschap aan, en probeert de controversiële momenten even te vermijden. 'We zagen dat we met een normale tweestopper niet tegen McLaren konden vechten, dus we kozen ervoor om op een driestopper over te stappen', zo begint Marko over de eerste zestig ronden van de race te praten.

Strategische miskleun

Verstappen pakte bij de start een plekje winst, maar kon Lando Norris niet op afstand houden. Red Bull Racing haalde de wereldkampioen daarna meteen binnen en wist de aanval met een afwijkende strategie alsnog te openen, maar uiteindelijk moest Verstappen zelfs nog verdedigen. 'Helaas kwam die Safety Car nog aan het einde van de race. We hadden aan het einde van de race alleen nog nieuwe, harde banden', geeft Marko aan.

Red Bull bracht Verstappen daarmee meteen in de problemen. 'Helaas presteerde die harde band niet zo goed als wij gehoopt hadden. Vooral met het opwarmen van de band ging het heel slecht. Daarna kregen we deze hele situatie', zegt hij over de controverse tussen Verstappen, Leclerc, en Russell in de laatste ronden van de race. Verstappen kwam als vijfde over de streep, maar kreeg een tijdstraf en viel zo terug tot de tiende plek.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull geeft meningsverschil met Verstappen toe na incident: 'Max vond dat de verkeerde keuze'
Verstappen krijgt nieuwe banden.

Marko wordt gevraagd of Red Bull geen zachte banden overhad. 'We gingen vooraf uit van een tweestopper, maar toen we zagen dat we niet snel genoeg waren, stapten we over op een driestopper. We zaten binnen een seconde van Lando Norris, dus die strategie werkte goed. Je moet je banden ook al in de kwalificatie en in de trainingen gebruiken. De enige zachte banden, die we nog hadden, waren zeventien ronden oud. Max had daarmee ook niet snel kunnen zijn.' Verstappen had echter ook niet kunnen stoppen, waarbij hij de leiding had overgenomen met acht ronden oude zachte banden.

Verstappen oneens met Red Bull

Viaplay vraagt vervolgens weer naar de incidenten met Leclerc en Russell. 'De gemoederen liepen bij die hele situatie hoog op. Dit is onderdeel van het racen', luidt de korte reactie van Marko, die vervolgens overgaat op de momenten met Russell. 'Als je naar George Russell en Max luistert, hoorde je dat ze totaal uiteenlopende meningen hadden. Wij zeiden dat Max de plek terug moest geven. Max vond dat zelf de verkeerde keuze, maar om geen straf te geven, deden we dit.'

Marko krijgt dan ook de vraag of Verstappen niet naar het team wilde luisteren. 'Hij leverde de plek uiteindelijk in', benadrukt Marko, 'maar hij vond dat onterecht, omdat het niet zijn fout was.' Verstappen stuurde eerst echter bewust op de Mercedes-coureur in, en werd daarvoor bestraft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws