In de laatste vier races voor de zomerstop lukte het het team van Red Bull Racing niet om een overwinning te behalen. Het team had gehoopt zich bij de hervatting van het seizoen in Zandvoort te kunnen herpakken, maar een overwinning bleef uit. Daarmee is de voorsprong van Max Verstappen in het rijderskampioenschap gekrompen tot 70 punten. In het constructeurskampioenschap telt de voorsprong van het Oostenrijkse team momenteel slechts dertig punten. Teamadviseur Helmut Marko ziet de bui nu hangen.
Het seizoen begon veelbelovend voor het team van Red Bull, maar inmiddels wordt het team steeds meer in het nauw gedreven. Op het Circuit Zandvoort lukte het Verstappen niet om polepositie te halen en ook in de race zelf bleef hij haken op een tweede plaats. Ondertussen begint het team zich achter het oor te krabben. 'We hebben wellicht de fout gemaakt om Verstappen te laten rijden met teveel downforce', schrijft Marko in zijn meest recente column voor Speedweek.
Marko is het oneens met Brundle
De Nederlandse Grand Prix was de uitgelezen kans geweest voor Verstappen om zich te herpakken. Voor de start van het weekend gaf de Nederlander nog aan hoe bijzonder hij het vindt om een thuisrace te hebben. Al is de 'Orange Army', zoals de Verstappen-fans worden genoemd, overal ter wereld te vinden, is het nergens zo aanwezig als in Zandvoort. Helaas moest Verstappen zijn fans teleurstellen en kwam hij niet verder dan een tweede plaats. Teamgenoot Sergio Pérez bleef haken op een zesde plaats.
Na afloop van de race werd er al gauw gespeculeerd over wat er mis is gegaan bij het team van Red Bull. Het was de vijfde keer op rij dat Verstappen de race niet naar zijn hand wist te zetten. Het resultaat in Zandvoort deed de monden al helemaal openvallen. Verstappen was namelijk met een achterstand van 22,89 seconden op racewinnaar Lando Norris over de finishlijn gekomen. Formule 1-verslaggever Martin Brundle deelde na afloop van de race dat hij vermoedde dat Verstappen met opzet langzaam was gaan rijden. Marko slaat in zijn column hard terug na het horen van deze opmerking. 'Brundle's aanname dat Verstappen opzettelijk langzaam zou hebben gereden is incorrect. Je kan zoiets niet zeggen', schrijft de Oostenrijker.
Marko licht de race van Verstappen nader toe. 'Toen hij zag dat Norris hard op weg was, stopte hij met het nemen van risico's. Het verschil met Pérez kwam simpelweg doordat die reed met een andere afstelling. Wij dachten dat Verstappen met meer downforce minder over de baan zou glijden, maar het maakte hem alleen nog maar kwetsbaarder op topsnelheid. Ook was de bandendegradatie nog steeds hoog.'
Kampioenschap in gevaar
Zoals gezegd krimpt het gat tussen de Oostenrijkse renstal en haar Britse papayakleurige rivaal. Het team van McLaren gelooft zelf nog altijd dat het kans maakt op niet alleen het constructeurskampioenschap, maar ook het rijderskampioenschap. Ook Marko geeft aan dat hij ziet dat McLaren steeds een serieuzere concurrent wordt voor Red Bull. 'Ik hoop dat de twee teams op een gelijker speelveld komen en dat wij kunnen meevechten voor de overwinning. Je moet namelijk toegeven dat we in Zandvoort overtroefd zijn.'
Natuurlijk gelooft Marko in zijn team, maar helemaal rustig zit de Oostenrijker er niet meer bij als het gaat om het kampioenschap. Sterker nog, hij maakt zich zorgen. 'Als dit zo doorgaat, is het wereldkampioenschap in gevaar', schrijft de teamadviseur. 'Tegelijkertijd geloof ik dat Zandvoort een ideaal circuit is voor McLaren. Aan de andere kant waren de temperaturen ook laag dus stapelden de dingen zich op. Desalniettemin is het vrij duidelijk dat wij onze auto weer in balans moeten zien te krijgen en dat onze updates een effect moeten gaan hebben. Niet alleen in theorie, maar ook op de stopwatch moet het resultaat te zien zijn. We hebben een sterk team en daarom vertrouw ik erop dat we resultaat gaan zien', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties