Red Bull Racing staat momenteel vierde in de strijd om het constructeurskampioenschap, en daarmee kan je concluderen dat het team tot dusver een ronduit pijnlijk seizoen heeft in de koningsklasse. Een kampioenschap lijkt een lastige opgave dit jaar, maar volgend jaar beginnen alle teams weer op nul. Topadviseur Helmut Marko ziet hoe Mercedes de favorietenrol op zich neemt voor 2026, maar de Oostenrijker denkt dat hier geen enkel bewijs voor is.
Red Bull wist na de wintertest eigenlijk al dat het een taaie kluif ging worden in 2025. De RB21 was namelijk niet snel genoeg om het op te nemen tegen de McLarens. Verstappen weet er met vlagen nog een wonderlijke race uit te persen, maar verder is het ronduit lastig om echt te vechten voor de overwinningen. De teams moeten ook ergens in het jaar de keuze gaan maken om te focussen op 2026, aangezien er dan compleet nieuwe reglementen zijn. Marko vertelt over de verwachtingen voor volgend seizoen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes had in 2014 het compleet bij het juiste eind met de reglementswijzigingen. Het Duitse team domineerde namelijk compleet, maar dat is volgens Marko geen garantie dat het ook in 2026 weer het geval is. 'Mercedes heeft zichzelf tot de favoriet uitgeroepen, maar daar is geen bewijs voor', zo vertelt de 82-jarige Oostenrijker tegenover Kleine Zeitung. Hij vertelt ook over de manier waarop Red Bull druk bezig is. 'Alleen al bij de verbrandingsmotor is de ontwikkeling ongelofelijk. De motor is kleiner dan die in mijn grasmaaier!', zo grapt de Oostenrijker.
Marko denkt dat Red Bull de zaken goed op orde heeft. Hij stipt aan wat er allemaal belangrijk is met het oog op volgend jaar. De Oostenrijker denkt namelijk dat er een combinatie aan factoren is die het verschil gaat maken in 2026. 'Er zijn drie, vier dingen die echt belangrijk zijn bij de nieuwe auto', zo begint hij. 'Om te beginnen met de verbrandingsmotor, daar zijn we mee bezig, om zo te zorgen dat er geen betrouwbaarheidsproblemen zijn. Dat zal een gamechanger worden', verklaart de Red Bull-topman.
Marko kaart aan dat alles goed verloopt
Verder is het dus een hele complexe motor in 2026, dus het is voor alle teams een flinke uitdaging om alles bij het juiste eind te hebben. 'De batterij is cruciaal, daar beginnen we met een conventionele oplossing', aldus de Oostenrijker. Volgens Marko is er dan nog één ding van groot belang. 'Tot slot is benzine een heel belangrijke factor. Die ontwikkeling loopt erg goed met onze partner Exxon', zo vertelt Marko tevreden over de gang van zaken voor de 2026-bolide van Red Bull Racing. Het is natuurlijk nog maar afwachten of het allemaal echt zo goed gaat uitpakken voor het team uit Milton Keynes.
Ook is het nog maar de vraag of Verstappen in 2026 nog in een Red Bull rijdt. Er is veel te doen over de toekomst van de viervoudig wereldkampioen, zo wordt hij veelal gelinkt aan het team van Mercedes. Zelf laat Verstappen er weinig over los, maar als we de geruchten moeten geloven, is er zeker een kans dat de Limburger de overstap gaat maken naar het kamp van Toto Wolff. Daarmee zou er een einde komen aan een elf jaar lange samenwerking met Red Bull.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties