Met nog zes races te gaan tot het 2024-seizoen tot een einde komt, staat er nog heel wat op het spel voor het team van Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal is door concurrent McLaren van de troon gestoten in het constructeurskampioenschap en staat momenteel op een achterstand van 41 punten. Waar er op de baan veel misgaat bij het team, gaat het volgens teamadviseur Helmut Marko ook niet helemaal vlekkeloos binnen de fabriek.
Het team van Red Bull mag de leiding in de strijd om het constructeurskampioenschap dan zijn verloren, coureur Max Verstappen maakt nog altijd kans op de wereldtitel. De Nederlander ging er in Singapore dan wel niet vandoor met de overwinning, een podiumplaats wist hij wel te behalen. Zijn voorsprong op McLaren-coureur Lando Norris bedraagt momenteel 52 punten. Om het gat niet nog verder te laten krimpen, wil het team met een update richting Austin in de Verenigde Staten gaan.
Problemen in de fabriek
De Oostenrijkse renstal heeft in 2024 al heel wat voor de kiezen gekregen. Nog voor het seizoen was begonnen raakte teambaas Christian Horner in opspraak vanwege vermeend grensoverschrijdend gedrag. De commotie rondom Horner was maar amper achter de rug toen in mei werd bevestigd dat topontwerper Adrian Newey Red Bull per 2025 zal verlaten. Inmiddels is bekend dat de Brit vertrekt naar het team van Aston Martin. Ook Sporting Director Jonathan Wheatley kondigde aan het team te verlaten en naar Audi te vertrekken.
Alsof dat nog niet genoeg was, bleek ook de RB20 niet zo'n werkpaard te zijn als van te voren werd verwacht. Langzaam maar zeker komt het team steeds dichter bij de kern van de problemen, maar of er op tijd een oplossing zal kunnen worden gevonden, blijft de vraag. Wil het team met een grote update richting Austin komen, zal het afhankelijk zijn van wat er in de fabriek gebeurt. Volgens Marko zit juist daar ook een probleem.
De 81-jarige Oostenrijker laat namelijk aan Motorsport-Total weten dat de windtunnel een blok aan het been van het team vormt. 'Een moderne windtunnel zou ons helpen. Onze windtunnel stamt van net na de Tweede Wereldoorlog. Dat heeft natuurlijk zijn nadelen', vertelt hij. Zo is het moeilijk om buitentemperaturen na te bootsen. 'Het duurt heel lang om de temperatuur erin te verhogen. De tunnel is gewoon niet meer van deze tijd.'
De windtunnel van Red Bull is de oudste windtunnel die er te vinden is binnen de Formule 1-teams. Het team is er al mee bezig om de tunnel te moderniseren, maar vooralsnog zal het team het nog met dit naoorlogse model moeten doen. Marko durft al wel een inschatting te maken van wanneer de gemoderniseerde windtunnel zijn intrede zal doen. 'We zijn nog lang niet up-to-date met de laatste technieken. De tunnel is niet meer van deze tijd dus ik hoop dat in ‘26 onze nieuwe windtunnel in gebruik genomen kan worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties