Helmut Marko leeft mee met de harde klappen die Max Verstappen moest opvangen aan het einde van de race in Spanje. Dat is dan vooral mentaal bekeken. Verstappen moet nu wel oppassen, anders riskeert hij een race aan de kant te moeten blijven. Red Bull waarschuwt hem dan ook voor onbesuisd gedrag. Het zou zonde zijn als het team hem zou moeten missen in Oostenrijk.
Marko heeft na de Grand Prix van Spanje al toegegeven dat Red Bull een slechte keuze maakte door Verstappen te laten binnenkomen en hem op de harde band te zetten. 'Achteraf gezien was dat helaas de slechtste optie', herhaalt de topadviseur nog eens in zijn column voor Speedweek. 'Achteraf ben je altijd slimmer', concludeert Marko. Hij vindt dus dat het geen eenvoudige beslissing was, gezien de informatie die beschikbaar was op het moment dat de knoop moest worden doorgehakt.
Verstappen had kans gemaakt tegen Leclerc
Hij denkt erover na hoe het had kunnen aflopen, als Red Bull voor baanpositie had gekozen. 'Als we op de baan waren gebleven en niet waren gestopt, hadden de twee McLarens ons ingehaald. Ik denk wel dat we een eerlijke kans hadden tegen de Ferrari van Charles Leclerc. Omdat de Safety Car lange tijd bleef rijden, bleven er uiteindelijk relatief weinig ronden over om in te halen. We hadden meer kans gehad met de gebruikte set zachte banden dan met de nieuwe harde banden. De opwarmfase was moeilijk met de hardste band, we kregen die niet op temperatuur.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarna waren er een aantal aanrijdingen waar Verstappen bij betrokken was. Marko vraagt om naar de situatie in het geheel te kijken. 'Eerst kreeg hij de harde band, ook al wilde hij dat niet. Daarna vloog hij bijna van de baan in de eerstvolgende ronde. Vervolgens rijdt Leclerc met zo'n 300 km/u in op de zijkant van zijn auto. Die raakte zwaar beschadigd, dat was gevaarlijk.'
Verstappen kent de reglementen
Marko beseft dat dit Verstappen irriteerde, en dan moest het incident met Russell nog komen. 'Max, die de reglementen heel goed kent, zei dat hij de plek niet terug hoefde te geven. Hij kreeg te horen dat hij de positie wel moest teruggeven. Dat was een reeks bittere pillen die hij moest slikken.' Marko denkt dat ook het verleden een mogelijke invloed had op het rijdgedrag van Verstappen. 'Daarnaast is Russell niet bepaald zijn beste vriend.'
Het gevolg is natuurlijk dat Verstappen in de komende twee races geen enkel strafpunt mag krijgen. Anders moet hij een raceweekend aan de kant blijven. 'Nu kan hij zich de komende twee raceweekenden nergens schuldig aan maken, en natuurlijk zal hem worden verteld dat hij niets overhaast mag doen.' Die boodschap zal aan Verstappen duidelijk gemaakt worden. 'Het zou een catastrofe zijn als hij niet in Oostenrijk zou kunnen starten. Dat verwachten we niet, want het is echt niet zo dat Max in elke race iets verkeerd doet. Na Oostenrijk vervallen de eerste strafpunten weer', weet Marko. Hij moet hopen dat zijn beste coureur zich de komende weken rustig houdt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties