Na de Grand Prix van Spanje gaat het al twee dagen over de slotfase van de race, waarin Max Verstappen en George Russell botsten. Verstappen was onverschillig na de race, maar kwam op maandag erop terug en gaf aan dat het niet had mogen gebeuren. Helmut Marko bespreekt het incident nogmaals bij ServusTV en legt uit waar Verstappen het kookpunt bereikte.
Het is wellicht ook maar goed dat er even een week pauze zit tussen de Grands Prix van Spanje en Canada. De triple header is druk geweest, met ups en downs voor Red Bull Racing. Verstappen won in Imola, kon McLaren vervolgens niet bijbenen in Monaco, en ook in Barcelona ging het niet zoals gehoopt. De Oostenrijkse renstal had meer verwacht van de regelwijziging betreffende de flexi-wings, maar dat liep anders.
Red Bull leek echter wel de winnende strategie te hanteren tijdens de race. Het ging dan ook goed tot de safetycar in de laatste ronden nog op de baan moest komen voor de uitvalbeurt van Kimi Antonelli. 'De beslissingen worden genomen aan de pitmuur', zegt Marko in het programma Sport und Talk. 'Daar zitten zeventig mensen die alles voorbereiden.' Red Bull had niet gepland om met een driestopper bezig te gaan.
'We begonnen de race met een tweestopper in gedachten, maar zagen toen dat we McLaren niet konden volgen. Toen hebben we gewisseld en zaten we slechts een seconde achter Norris', zegt de 82-jarige. 'Tot dan toe ging alles goed.' Verstappen was op jacht naar Norris. Hij werd alleen opgehouden door Carlos Sainz en de vechtende Oliver Bearman en Liam Lawson. De safetycar kwam voor Red Bull op een ongelukkig moment.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko bekent fout
'De safetycar kwam op het slechtst mogelijke moment, ja', vervolgt Marko. 'We hadden alleen nog een harde set en een zachte set die ongeveer zeven ronden oud was. De fout was de harde band', geeft Red Bull toe. 'De twee McLarens zouden ons waarschijnlijk hebben ingehaald, maar het was beter geweest als we buiten waren gebleven of voor de zachte band hadden gekozen', weet de Oostenrijker. Hij wijst vervolgens naar het spelletje dat Oscar Piastri speelde.
'De safetycar duurde vier ronden. Piastri was ook behoorlijk sluw. Hij reed opeens heel traag, waardoor de banden afkoelden. Je kon zien dat Max de auto bijna verloor bij het uitkomen van de laatste bocht', zegt Marko. 'Max vroeg toen wat er aan de hand was en wij hebben hem de beslissing uitgelegd. Dat wordt in het team beslist. Norris was binnen ons bereik, Piastri niet. Het doel was om de twee op te splitsen', verklaart de oud-coureur uit Graz.
Meningsverschil in de auto
Op het rechte stuk zag Charles Leclerc zijn kans om Verstappen in te halen. De twee raakten elkaar ook nog eens. Daardoor meldde Russell zich bij het feestje. 'Het was allemaal zo krap. De tiensecondenstraf had daardoor drastischere gevolgen. Hij wilde de plek eerst niet teruggeven, maar toen kwam de opdracht dat hij dat toch moest doen. Russell remde te laat en Max moest uitwijken. Max zei 'nee' toen we dat vroegen, maar wij zeiden: het risico is te groot.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Omdat Verstappen voor de deur van Russell weer op de baan kwam, verwachtte Red Bull dat hij een straf zou krijgen voor leaving the track and gaining an advantage. Verstappen wist zeker dat hij goed zat, en wilde de plek dan ook niet teruggeven. Met hangen en wurgen deed hij dat toch, waarbij hij tegen Russell aanreed. 'Max ging van het gas af, dat is duidelijk te zien in de telemetrie', verdedigt Marko. 'Maar daarna gaf hij weer gas. Het was een inschattingsfout... en toen brak de hel los.'
Marko is wel van mening dat Verstappen gelijk had over het incident met Leclerc. 'Leclerc raakte hem op het rechte stuk', zegt de Oostenrijker. 'Hij reed sneller dan 300 kilometer per uur en Max riep: wat is dit? Dat was het eerste incident. Toen kwam de situatie met Russell. We moeten zeggen dat Max de regels perfect kent. Hij zei direct: hey, hij verloor de controle en daarom moest ik aan de kant.'
Acceptatie over McLaren
Intern wisten ze dat de kans fifty-fifty zou zijn betreffende de beslissing van de FIA. 'Aangezien het direct na de safetycar gebeurde, wisten we dat de impact van een penalty groter zou zijn dan als het halverwege de race gebeurt', vult Marko aan. 'Max wilde zijn positie niet opgeven, maar hij moest dat wel doen. Hij protesteerde, dus je weet hoe moeilijk het ging', geeft hij toe. 'We moeten niet vergeten dat hij al wat kleine akkefietjes heeft gehad met Russell.'
Hoe dan ook weet Marko dat ze veel punten hebben weggegooid. 'Alles was nutteloos. We hebben belangrijke punten verloren. Door al die incidenten en slechte beslissingen, kregen zijn emoties de overhand.' Marko weet zeker dat het in Canada anders zal gaan: 'Dit gaat niet opnieuw gebeuren. In Montréal hopen we dat onze auto weer competitief is. Het is een andere baan. Max is een echte vechter, we weten dat, vooral in gevechten. Hij weet ook waar zijn grenzen liggen.'
Verstappen gaf op zijn eigen Instagram-pagina toe dat het anders had gemoeten. Volgens verschillende bronnen hebben Red Bull en Verstappen op maandag met elkaar gebeld, waarin hij dat ook aan het team heeft aangegeven. Ze weten dat de auto te langzaam is, en dat hen nog heel wat werk te doen staat als ze het tij willen keren. 'We kwamen drie tienden tekort', zegt Marko. 'Alles wat wij deden, deed McLaren ook. En soms deden ze het zelfs beter. We hebben gezien: McLaren is ons mijlenver de baas.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties