McLaren hoopt nieuwe F1-windtunnel al over enkele maanden te kunnen gebruiken Formule 1
Formule 1

McLaren hoopt nieuwe F1-windtunnel al over enkele maanden te kunnen gebruiken

McLaren hoopt nieuwe F1-windtunnel al over enkele maanden te kunnen gebruiken

McLaren hoopt de nieuwe windtunnel van het team over enkele maanden al te kunnen gebruiken, vertelt teambaas Andrea Stella. De bouw van de gloednieuwe tunnel is inmiddels afgerond en de Britse renstal heeft juni als eerste maand waarin het kan worden gebruikt als doel voor ogen.

De bouw van de nieuwe windtunnel werd de afgelopen jaren meermaals geraakt door uitstel wegens de coronapandemie. De deadline voor de afronding ervan werd opgeschoven naar zomer 2023 en dat doel lijkt nu te worden gehaald. Wel moet er eerst het één en ander gedaan worden aan kalibratie om te zien of alles naar verwachting werkt. Daarna begint het ontwikkelingswerk van de auto.

Stella bevestigt bij Motorsport.com dat dat inderdaad het plan is. 'De windtunnel is al in gebruik genomen, maar er is een proces van kalibratie en installatie van methodologieën, zoals degene die je gebruikt om de druk te meten, om het snelheidsveld te meten, om de krachten te meten. Dit duurt allemaal enkele weken.' De hardware is in ieder geval helemaal gereed.

Nieuwe McLaren-auto nog niet aan de beurt voor windtunneltests

De teambaas van McLaren weet overigens maar al te goed dat de tunnel klaar is. 'Het is echt leuk voor mijn kantoor, want ik kan het horen. Maar dat is geruststellend, omdat we vooruitgang boeken.' De 2024-auto kan alleen nog niet worden getest. 'Bij een nieuwe windtunnel moet je een referentiemodel gebruiken in de ene tunnel en in een andere om de correlatie en herhaalbaarheid te zien. We zijn niet van plan om het met het nieuwe automodel te doen, we willen het doen met het oude automodel om meer te weten te komen.'

Momenteel huurt McLaren de windtunnel van Toyota in Keulen. Daarvoor worden onderdelen telkens over en weer verstuurd vanuit Woking en de Duitse stad en dat kost tijd. De nieuwe windtunnel moet de processen dus ook versnellen, legt Stella uit. 'De Formule 1 is zo'n snelle business, je kunt deze manier van werken niet hebben. Ik wil de windtunnel niet te vaak als excuus gebruiken, maar het is absoluut een tekort in de kwaliteit en in de snelheid van onze ontwikkeling.' De nieuwe tunnel moet daar verandering in brengen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws