Max Verstappen wist dat hij één kans zou hebben in de openingsronde van de sprintrace in België en greep die kans met beide handen aan. Zo haalde hij Oscar Piastri in en pakte hij de zege. Piastri moest vijftien ronden lang naar de achtervleugel van de Red Bull kijken. Hij deed pogingen om de Nederlander in te halen, maar telkens was het gat te groot.
Na afloop moet Piastri bekennen dat de pace van de Red Bull iets beter was dan verwacht. De Oostenrijkse renstal kwam gewapend met wat upgrades naar België, en ze lijken te werken. Verstappen kwam in de kwalificatie weliswaar vijf tienden tekort, maar in de race lukte het om beide McLarens achter zich te houden. Tijdens de persconferentie, waarbij F1Maximaal.nl ook aanwezig is, wordt Verstappen gevraagd naar de upgrade.
'Ik denk dat het wel goed is', zegt de Nederlander. 'We proberen de auto gewoon te optimaliseren. We proberen de performance te verbeteren, en ik denk dat we daar goed in slagen. Dus dat is zeker positief. We moeten dat gewoon blijven doen', aldus de viervoudig wereldkampioen. Piastri wordt vervolgens gevraagd wat hij ervan vond, nadat hij de achterkant van de Red Bull een lange tijd goed heeft kunnen bestuderen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik denk dat de pace wat beter was dan ik had verwacht', luidt Piastri's eerste antwoord. 'Ik had in ieder geval niet verwacht dat Max traag zou zijn. Ik wist dat het een uitdaging zou worden, misschien niet zo moeilijk als het uiteindelijk was', moet hij toegeven. 'Zoals ik al eerder zei: als je zo lang dicht achter iemand rijdt, bereiken je banden een staat waarin ze niet veel meer kunnen. Dat maakt het een beetje gelijkwaardiger. Het was geen grote verrassing voor me.'
Geen kans op het rechte stuk
Piastri stelt dat de McLaren realistisch gezien niet echt dichtbij zat. 'Er waren één of twee momenten dat ik op een autolengte zat, maar het probleem is gewoon dat ik niet genoeg (snelheid, red.) had. Bocht vijf is niet echt een plek waar je kunt aanvallen als iemand de binnenkant verdedigt', wijst hij naar Verstappens verdedigingstactieken. Piastri moest eigenlijk binnen vier tienden van Verstappen zien te komen om aan te vallen.
Dat lukte slechts twee keer. Over het algemeen zat Verstappen telkens op zes of zes tienden voor Piastri. 'Ik denk dat ik op het rechte stuk had moeten proberen om er voorbij te komen, maar daar hadden we geen enkele kans', vervolgt de 23-jarige over de rechtelijnsnelheid van de Red Bull. 'Het was een beetje frustrerend, maar we wisten dat dat een mogelijkheid was voor de sprint, en daar waren we op voorbereid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Afwachten wat het weer doet
Hij moet toegeven dat ze misschien niet voorbereid waren op het scenario waarin 'hij de hele race binnen acht tienden zou zitten en niets zou kunnen doen'. Piastri had de hoop dat hij aan kon haken toen Verstappen hem passeerde. 'Dat lukte ook wel in het eerste deel van de race, maar als je zo lang dicht achter iemand rijdt, dan oververhitten je banden ook heel snel. Zeker hier slijten ze snel. Het is niet alleen temperatuur. Dus in het tweede deel van de race verloor ik wat van het voordeel dat ik had in de middensector', legt hij uit.
Het lijkt erop dat het later in het weekend nog gaat regenen. Dat is mogelijk in het voordeel van McLaren, maar Verstappen moet je nooit afschrijven als het nat wordt. 'Ik weet het nog niet', zegt Piastri over zijn verwachtingen. 'Ik bedoel, als het nat is, wil je wat meer downforce. Als het niet nat is, dan wil ik niet dat de sprintrace herhaald wordt. We gaan het bekijken. Het wordt interessant om te zien of iemand iets verandert en welke kant we dan opgaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties