George Russell is de vierde Grand Prix-winnaar van 2025. De Mercedes-coureur pakte nooit een grote voorsprong op Max Verstappen, maar had de race wel onder controle. Kimi Antonelli pakte zijn eerste podiumplek in de Formule 1, nadat hij de aanval van McLaren afsloeg. Lando Norris maakte aan het einde van de race nog een grote fout en raakte Oscar Piastri, waarna hij uitviel. Piastri eindigde wel nog als vierde.
Bij de start van de opwarmronde in Canada werd meteen duidelijk dat bijna alle coureurs voor de mediumbanden gekozen hadden. De uitzonderingen in de top tien waren Lando Norris en Charles Leclerc, vanaf de vierde startrij na teleurstellende kwalificaties. Russell en Verstappen stonden dus op de eerste rij met mediumbanden, net als Oscar Piastri, Kimi Antonelli, Lewis Hamilton, en Fernando Alonso. Achter Norris en Leclerc volgden weer veel coureurs met mediums, maar de zeven laatste coureurs kozen juist weer voor de harde banden.
Piastri verliest bij de start
Na een korte opwarmronde in Montréal namen de coureurs hun startplekken weer in. Russell kwam vervolgens goed weg en kon het gat voor Verstappen meteen dichtgooien. Kimi Antonelli was de grote winnaar bij de start. De Italiaan koos de buitenkant in de eerste bocht, en zat daarna bij het aanremmen van de derde bocht aan de binnenkant. Hij wist Piastri zo een plekje terug te verwijzen. De rest van de top acht bleef ongewijzigd.
Nico Hülkenberg was een andere winnaar. De Sauber-coureur profiteerde van een duel tussen Alexander Albon en Franco Colapinto en schoof twee plekken op naar P9. Alexander Albon viel juist terug van de negende plek tot de twaalfde stek, nadat hij door het gras moest rijden. Vooraan startte Verstappen sterk. De Limburger bleef binnen een seconde van Russell en kreeg in de tweede ronde dus al DRS. Een aanval kon hij nog niet plaatsen, maar hij bleef wel vlak achter Russell hangen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Banden vormen beperkende factor
Verstappen was duidelijk sneller dan Russell, maar het lastige in Canada is om bij het uitkomen van de hairpin dicht achter je voorganger te blijven. Verstappen kwam telkens tot vier tienden achter Russell, maar moest ook oppassen dat zijn banden niet oververhit zouden raken. Na vijf ronden liet Verstappen dan ook een gaatje vallen van ruim een seconde.
Dat gat groeide tot ruim twee seconden, en het leek ook meer te zijn dan alleen management. Antonelli sloot namelijk achter Verstappen aan, en kreeg nu DRS en naderde Verstappen tot drie tienden achterstand. Verstappen liet na tien ronden weten dat zijn banden fragiel aanvoelden, terwijl ook Oscar Piastri meldde dat zijn achterbanden het zwaar hadden. Mercedes leek het bandenmanagement relatief goed voor elkaar te hebben. Na twaalf ronden leek Antonelli Verstappen in te gaan halen, maar Red Bull Racing haalde de wereldkampioen binnen voor een wissel naar de harde banden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen viel terug tot de negende plek, terwijl Lando Norris op de harde banden steeds beter op gang kwam. Mercedes gebruikte het feit dat beide coureurs vooraan meereden, en reageerde met Russell op de stop van Verstappen. Antonelli volgde een ronde later, terwijl McLaren en Mercedes ervoor kozen om wat langer door te rijden. Lewis Hamilton en Oscar Piastri hielden het echter niet veel langer vol op de mediumbanden, en moesten al snel hun verlies pakken.
Norris en Leclerc met afwijkende aanpak
Russell en Verstappen kwamen daardoor op de derde en vierde plekken te rijden, aangezien Norris en Leclerc op de harde banden gestart waren, en dus veel langer door konden rijden. Verstappen en Russell liepen op nieuwe harde banden slechts twee tienden per ronde in na hun pitstops.
Later in de tweede stint begonnen Russell en Verstappen het gat langzaam te dichten. Leclerc bleef drie seconden achter Norris rijden, maar Leclerc zag zijn leeftijdsgenoten in zijn spiegels verschijnen, waarbij Verstappen de snelste coureur was. Leclerc leek voor een éénstopper te willen kiezen, maar de Ferrari-coureur bleek toch kansloos te zijn tegen Russell. Ferrari haalde Leclerc dan ook binnen, waardoor Verstappen opschoof tot P3.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Leclerc was ontevreden over die pitstop, aangezien hij een éénstopper wilde, maar Ferrari probeerde zo wel McLaren onder druk te zetten. Norris maakte een ronde later zijn eerste pitstop, waarbij McLaren voor de mediumbanden koos, terwijl Leclerc zijn tweede set van de harde banden kreeg. Norris en Leclerc reden na hun pitstops op plekken vijf en zes, nog voor Hamilton. Beide coureurs waren hierdoor wel gedwongen om een tweestopper te maken.
Verstappen moet verdedigen
Na de pitstops van Leclerc en Norris was het vooraan dus weer een rechtstreeks duel tussen Russell en Verstappen, waarbij het bandenmanagement van de Mercedes ook op de C4-banden beter leek. Russell vergrootte zijn voorsprong van twee tot drie seconden, terwijl Antonelli langzaam inliep op Verstappen. Het verschil in rondetijden werd steeds groter, en na 37 ronden maakte Verstappen zijn tweede pitstop, om een undercut te vermijden.
Antonelli volgde een ronde later, en haalde Verstappen zo bijna in. De Limburger wist Antonelli bij de derde bocht uit te remmen, en vermeed zo een overcut van Mercedes. Het Duitse team haalde Antonelli juist binnen om een undercut van Piastri te vermijden. McLaren vroeg de kampioenschapsleider nog of een éénstopper haalbaar was, maar Piastri had daar weinig vertrouwen in. Vooraan had Russell de race onder controle, en reageerde vijf ronden later, waarbij hij moeiteloos voor Verstappen en Antonelli bleef.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
McLaren zet de aanval in
McLaren haalde haar coureurs met 25 ronden te gaan binnen, waardoor Piastri en Norris een bandenvoordeel hadden ten opzichte van Mercedes en Verstappen. Leclerc reed nog langer door, en hoopte op een Safety Car. Even leek dat scenario uit te komen toen de auto van Alexander Albon stilviel, maar de Williams-coureur parkeerde de auto achter de vangrail, waardoor een neutralisatie niet nodig was.
Vooraan kwam de top vijf steeds dichter bij elkaar. Russell sloot weer achter de Ferrari-coureur aan, terwijl Verstappen, Antonelli, en Piastri ook naderden. Toen Leclerc na 53 ronden zijn tweede pitstop maakte, reden de eerste vier coureurs ook binnen vier seconden. Piastri was met zijn bandenvoordeel the man on the move. De Australiër opende de aanval in ronde 55, waarbij Antonelli sterk verdedigde. Ondertussen sloot Norris ook aan.
Waar Verstappen in de eerste twee stints moeite had met het bandenmanagement, ging het in de laatste stint beter. Hij dichtte het gat tot Russell tot anderhalve seconde met tien ronden te gaan, terwijl Piastri opeens niet meer kon aanvallen, maar moest verdedigen. Norris was duidelijk de snelste coureur in de race, en sloot na een opmars aan achter zijn teamgenoot.
McLarens crashen, Piastri overleeft!
De verschillen waren weliswaar klein in de top vijf, maar uiteindelijk kwamen er geen grote veranderingen voor de kopposities. Russell sloeg de aanval van Verstappen af, en de Nederlander hield op zijn beurt Antonelli op voldoende achterstand. Daarachter barstte de strijd tussen de McLaren-coureurs wél los. Norris opende de aanval op Piastri, maar reed op het rechte stuk tegen zijn teamgenoot aan.
Norris viel zo uit, terwijl Piastri het geluk had dat hij het incident zonder schade overleefde. De McLaren van Norris stond op het rechte stuk stil, maar de wedstrijdleiding koos ervoor om niet met de rode vlag te zwaaien, maar voor een Safety Car te kiezen. Piastri koos daarbij nog voor nieuwe banden, maar de race werd niet meer hervat. Russell won zo voor Verstappen, Antonelli, Piastri, en de Ferrari's, waar Norris een nulscore pakte. De laatste punten gingen naar Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, en Carlos Sainz.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties