Mike Elliott, de technisch directeur bij Mercedes, denkt het lek boven te hebben over waar het fout ging bij de ontwikkeling van de W13. De prestaties van de wagen vallen dit seizoen na jaren dominantie tot ieders verbazing enorm tegen. Elliott geeft nu aan dat het team weet waardoor dat komt.
'Als je kijkt naar hoe we de auto hebben ontwikkeld, kan ik vorig jaar een moment in de tijd aanwijzen waarop we iets deden waarvan ik denk dat we een fout hebben gemaakt', vertelt Elliott bij de Beyond The Grid Podcast. 'Het gevolg zijn de zichtbare prestaties en de onregelmatigheid per circuit. De fout is iets waarvan we al een tijdje weten, en iets dat we corrigeren. Daarom zijn onze prestaties langzaamaan beter geworden.'
Toch zit het probleem dieper dan een simpele oplossing. 'Het is niet iets dat we snel volledig kunnen corrigeren, dus dat zullen we in de winter gaan doen', verklaart Elliott. Er wordt aangenomen dat de fout verband heeft met het ontwerp van de vloer, maar ook het zero sidepod-concept speelt een rol. Het team heeft mogelijk iets te veel gezocht achter een 'maas in de wet' wat betreft dat tweede onderdeel.
'Het is gewoon een andere oplossing'
'Met een maas in de wet ga je de winter door en kijk en denk je over of iemand ander het heeft gezien, of ermee komt opdagen', legt de technisch directeur uit. 'Hoewel het er visueel heel anders uitziet, gaat het om het openen van kleine aerodynamische voordelen.'
Volgens Elliott is het moeilijk inschatten of zo'n aanpassing de moeite waard zal zijn zonder ontwikkeling op een ander concept. Nu is dat toch aardig duidelijk. 'Het was geen enorme game changer, in de kennis die we dit jaar hebben gevonden, gaat het minder om de vorm van de auto, het gaat meer om de manier waarop we de ontwikkeling van de auto benaderen, daar ligt het verschil', weet de Brit nu.
Elliott vertelt dat hij veel hoorde dat mensen naar de sidepod keken en zeiden: 'Het moet heel anders werken dan de rest van de auto's'. Toch is dat niet het geval volgens de technisch directeur. 'Het is gewoon een iets andere oplossing', vertelt hij. 'Aerodynamisch gezien denk ik niet dat het een enorm verschil is met de andere auto's, het is gewoon iets dat een beetje prestatie toevoegt voor ons.'
'Zij kijken of ze het idee kunnen neerhalen'
De FIA was volgens Elliott wel erg verbaasd over het concept van Mercedes, maar concludeerde al snel dat het concept legaal was. 'Voor de test hadden we ons concept aan de FIA laten zien en we bespraken het met hen. Hun eerste reactie was: dat is niet wat we van plan waren. Ze inspecteerden het goed om te zien of ze het konden neerhalen', legt Elliott uit. Dat is duidelijk niet gelukt.
Volgens hem heeft de Duitse renstal namelijk een speciale manier om te onderzoeken of wat ze bedenken legaal is. 'De aerodynamici komen met het idee en dat geven we mee aam een andere groep mensen, meestal gerund door onze hoofdontwerper. Zij gaan op zoek en kijken of ze het idee kunnen neerhalen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties