Monza stond in teken van schadebeperking volgens Shovlin: 'De coureurs hebben het maximaal haalbare gepresteerd' Formule 1
Formule 1

Monza stond in teken van schadebeperking volgens Shovlin: 'De coureurs hebben het maximaal haalbare gepresteerd'

Monza stond in teken van schadebeperking volgens Shovlin: 'De coureurs hebben het maximaal haalbare gepresteerd'

Mercedes was ongetwijfeld niet het sterkste team van het veld tijdens de Grand Prix van Italië, en dat zag ook Trackside Engineering Director Andrew Shovlin. George Russell en Lewis Hamilton eindigden de race respectievelijk als vijfde en zesde, maar misten de snelheid om topteams Ferrari en Red Bull Racing uit te dagen. De baan paste van nature immers beter bij de auto’s van de andere teams, dus van een grote teleurstelling is gelukkig geen sprake bij Mercedes.

Eigenlijk reden de beide Mercedes-coureurs al het hele weekend enigszins kleurloos rond. Tijdens de trainingen wisten beide heren al niet te verrassen, en ook tijdens de kwalificatie konden ze niet mee met Ferrari en Red Bull. Terwijl Carlos Sainz, Charles Leclerc en Max Verstappen zich ontfermden over de strijd om poleposition, bleef Russell steken op de vierde tijd en Hamilton kwam zelfs niet verder dan de achtste plek. Ook tijdens de race kwamen ze maar weinig aan bod. Russell wist een enkele keer deel te nemen in het gevecht om de top vijf-posities en Hamilton wist nog enigszins een inhaalslag te verwezenlijken, maar kijkend naar de resultaten trokken de beide heren toch aan het kortste eind.

Monza niet de perfecte match voor Mercedes, hopen in Singapore op beter resultaat

Ook Shovlin ziet dus dat er dit weekend gewoonweg niet veel meer in zat, benadrukt hij in het persbericht van Mercedes. ‘Vandaag waren we het derde snelste team op de baan, dus beter dan plek vijf en zes hadden we het niet kunnen doen.’ De achterliggende reden is vooral het gebrek aan snelheid op circuits met een laag downforce-niveau, terwijl andere teams daar juist wél in uitblinken. ‘De auto heeft gewoon niet dezelfde snelheid als die van Ferrari op een downforce-niveau als dit. Normaal gesproken is het gevecht heel anders op de normale circuits, maar vandaag ging het dus vooral om schadebeperking.’

Ook de warme Italiaanse temperaturen maakten het moeilijker voor het team, voornamelijk omdat de banden daar erg onder leken te lijden. ‘De warme omstandigheden maakten het lastig voor de banden, voornamelijk als je aan probeerde te vallen of probeerde te verdedigen. Die ene stop maakte daardoor veel verschil.’ Voorafgaand aan de race verwachtten ze bij het team van Mercedes al dat het juist door die temperaturen een lastig karwei zou worden iets verrassends neer te zetten in Monza. ‘We hadden al verwacht dat het een zware race zou worden voor de banden. Normaal is onze auto best oké met het onderhouden van de banden, maar al sinds vrijdag hadden we het moeilijk met het zo laag mogelijk houden van de temperaturen.’

Toch is Shovlin tevreden met de prestaties van Hamilton en Russell. Immers gingen ze er niet vanuit hoge ogen te gooien op the Temple of Speed, dus de schadebeperking zat wel goed bij de Duitse renstal. ‘Het team en de coureurs hebben het gewoon goed gedaan door zo min mogelijk punten te verliezen in het constructeurskampioenschap.’ Ondanks de moeilijkheden met het gebrek aan snelheid en de hoge temperaturen waren er ook positieve dingen die het team mee kan nemen naar Singapore. ‘We hadden in ieder geval wel een goede snelheid en ook op de rechte stukken zag het er allemaal goed uit, waardoor Hamilton aan het einde nog wat plekken kon winnen.’ In Singapore hoopt het team dan ook voor een beter resultaat te kunnen vechten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws