'Na vier ronden vernietigde Verstappen zijn set, na een hoge initiële pace neer te zetten' Formule 1
Formule 1

'Na vier ronden vernietigde Verstappen zijn set, na een hoge initiële pace neer te zetten'

'Na vier ronden vernietigde Verstappen zijn set, na een hoge initiële pace neer te zetten'

Mark Hughes kaart bij The Race enkele factoren aan die het gat van Ferrari naar Red Bull Racing verklaren in Monaco. Max Verstappen en Charles Leclerc strijden dit weekend om de zege, en voorlopig lijkt het erop dat de Monegask met Ferrari op poleposition staat. Het voordeel naar de directe concurrenten was bijna vier tienden, en volgens de doorgaans goed ingevoerde Formule 1-journalist is dit gat representatief.

'Verstappen toonde aan dat het makkelijk is om de zachte banden te oververhitten door te vroeg te veel van het rubber te vragen. Na vier ronden vernietigde hij zijn set, na een hoge initiële pace neer te zetten', laat de expert weten. Het is dus van belang op het stratencircuit om vooral in die eerste ronden niet teveel te pushen, want dat kan de coureurs aan het einde van de stint veel tijd kosten.

Dat Verstappen moeite had met de juiste temperatuur vinden bij het rubber, werd wel duidelijk in zijn diverse voorbereidingen op een snelle ronde. Hij experimenteerde met een enkele opwarmronde en zelfs twee opwarmronden achter elkaar om te bepalen wat werkte en wat niet. Met één opwarmronde miste hij grip in bocht 1. Toen hij er twee deed was de grip in sector 1 prima, maar liet hij weer tijd liggen in de derde sector. Red Bull vond op vrijdag de sweet spot dus nog niet.

Ferrari beter in trage bochten

Hughes heeft een kijkje genomen naar de GPS-data van Leclerc en Verstappen, en stelt dat deze data hem doet denken aan de eerste race van het jaar, de Grand Prix van Bahrein. 'De Ferrari kwam ook daar gewoon veel beter weg uit de trage bochten', beargumenteert hij. Dat is dan ook waarom Ferrari momenteel overtuigend veel sneller is dan de Oostenrijkse tegenpolen.

'De Ferrari komt dusdanig goed uit Sainte Devote (bocht 1, red.) dat het in de zevende versnelling de heuvel op kan. Red Bull blijft daar haken op de zesde versnelling', ziet hij. 'Al gebruiken Verstappen en Leclerc dezelfde versnelling, Leclerc kan altijd nét iets eerder opschakelen, ondanks dat de Red Bull bij de apex van de bocht iets sneller lijkt.'

Max Verstappen lijkt in de trage bochten met Red Bull minder snelheid te hebben dan Charles Leclerc bij Ferrari.
Max Verstappen lijkt in de trage bochten met Red Bull minder snelheid te hebben dan Charles Leclerc bij Ferrari.

Red Bulls Honda-motor een nadeel?

Ook zou Ferrari op motorisch gebied een licht voordeel kunnen hebben ten opzichte van Red Bull, dat met door Honda geproduceerd materiaal in actie komt. 'Er is gespeculeerd dat Ferrari's motorblok een kleinere turbo heeft dan de Honda, wat bij een bepaalde vrijgave van elektrisch vermogen een voordeel kan bieden', aldus de Engelsman.

De Ferrari-motor wint het met name wanneer de motor elektrisch vermogen begint vrij te geven, maar heeft daardoor aan het einde van de rechte stukken minder extra vermogen over. Doorgaans kan Red Bull dat initiële nadeel dus neutraliseren door aan het einde van het lange rechte stuk dat tijdsverlies terug te winnen, maar omdat er in Monaco geen lange rechte stukken zijn, kan dat dit weekend niet. Ook hierdoor laat Red Bull dus tijd liggen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws