NB: 'Verstappen of Albon had deze race gewoon moeten winnen' Formule 1
Formule 1

NB: 'Verstappen of Albon had deze race gewoon moeten winnen'

NB: 'Verstappen of Albon had deze race gewoon moeten winnen'

Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. Vandaag laat redacteur Christian Moerman zijn licht schijnen op de GP van Sakhir. Hij vond Renault een grotere verrassing dan Racing Point vooraan in de race en ziet George Russell als de toekomst van Mercedes. Lees hier hoe Christian de Grand Prix van Mexico heeft beleefd en praat mee!

De race had een onverwachte winnaar en een onverwacht podium. Wie was de grootste verrassing?

‘Als eerste wil ik zeggen dat Racing Point het beste was van de drie. Twee auto’s op het podium is gewoon heel goed. Al hadden we wel verwacht dat zij het met de Mercedes krachtbron goed zouden doen op dit circuit. Daarom was de verrassing voor mij Renault, de reden hiervoor is dat Esteban Ocon met minder materiaal en een inferieure motor zich gewoon tussen de twee Racing Points wist te plaatsen. Renault doet het altijd wel goed op banen met een lage downforce, maar Ocon had gewoon een hele goede afstelling en reed een uitstekende race waarmee hij met de langzamere auto gewoon een podiumplek haalt. Daniel Ricciardo's vijfde plaats onderstreept dit sterke weekend van Renault alleen maar. Ocon had vermoedelijk alleen iets meer geluk met de pitstops.'

Perez was betrokken bij een crash in de eerste ronde, heeft daarna een inhaalrace gereden en wint de race. Kan Helmut Marko nu niet meer om Perez heen?

‘Ik moet toegeven dat ik het Alexander Albon wel gun. Alleen Sergio Perez heeft zo’n goede race gereden. Niet alleen hier, in Turkije deed hij het ook heel goed. En de eerste race in Bahrein had hij zonder motoruitval zeker ook op het podium gestaan. Dit zou dan zijn derde podium op rij zijn. Als je zo kan racen, verdien je gewoon een plekje in de sport.'

'Albon is niet per se slechter maar heeft wat meer moeite als hij terugvalt. Hij startte vandaag twaalfde, door een slechte kwalificatie op zaterdag, dan mis je gewoon de aansluiting met de voorkant van het veld. Max Verstappen heeft laten zien in de kwalificatie dat de RB16 van Red Bull heel goed mee kon met het tempo van Mercedes. Als team wil je dan dat een tweede coureur aan de voorkant meerijdt en als Mercedes steken laat vallen dan kan profiteren, zoals hij gisteren had kunnen doen. Deze race had gewoon door de pech van Mercedes door Verstappen of Albon gewonnen moeten worden, het is de tweede auto van het veld.'

Zou je kunnen stellen dat het succes van Albon vorige week in Bahrein dan voornamelijk een geluksmoment was?

‘Albon had het deze week moeilijk om zich te laten zien. Er werd gereden op een heel kort circuit en er werd gereden met heel weinig downforce. Dan zijn de verschillen tussen de auto’s klein. Dit zag je ook al in de kwalificatie, de tijden zaten heel dicht bij elkaar. Coureurs met iets meer klasse kunnen dan heel constant rijden en hier trok Albon aan het kortste einde. Albon kan als hij goed kwalificeert het tempo vaak heel goed bijhouden, maar dat maakt hem zeker nog niet van het niveau van Lewis Hamilton of Max Verstappen. Zelfs Valtteri Bottas is vaak voor Albon namelijk nog een maatje te groot. Maar hij heeft wel de kwaliteiten om met dit materiaal een vaste podium kandidaat te zijn wanneer een van de gebruikelijke heren wegvalt. Dat had je hem dit weekend wat mij betreft dan ook kwalijk kunnen nemen.’

Mercedes kende, net zoals in Duitsland 2019 een rommelige race op operationeel niveau. Waren beiden races pech, of had het te maken met de druk in beiden races?

‘Tuurlijk hebben er onvoorspelbare factoren meegespeeld in de race van vandaag, daar kan een team zich moeilijk op voorbereiden. Het korte circuit waar men zonder data reed en bijzonder dicht op elkaar zat heeft vast voor wat onzekerheid gezorgd bij de Duitse renstal, maar of dit met druk te maken heeft durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk is het gewoon pech in combinatie met fouten van het team. Zo had Russell mét de pitstopfout van Mercedes nog steeds kunnen winnen, ware het niet dat hij daarna nog een lekke band kreeg. Het gebeurt bij iedereen wel eens. Denk maar aan Verstappen die in Turkije met een hele verkeerde afstelling op zijn vleugel reed. Iedereen maakt fouten en als dat samenvalt met wat pech, houd je nou eenmaal weinig punten over.'

Wat kunnen we zeggen over het talent en de toekomst van Russell na zijn eerste race in de competitieve Mercedes?

‘Je zag deze race dat hij een waanzinnig talent is. Het is gewoon heel zonde, want zonder lekke band had hij de race zeker gewonnen. Iedereen had hem die overwinning ook gegund, net als men dat deed bij Verstappen die in Barcelona zijn eerste race in de Red Bull won. Je ziet aan zijn rauwe pace dat hij Bottas gewoon kan uitdagen terwijl hij voor het eerst in die auto stapt. Hij pakt bijvoorbeeld ook de snelste raceronde. Dat zegt veel over Russell, maar misschien nog wel meer over Bottas. Bottas is gewoon niet een coureur van het niveau van Hamilton, Verstappen en blijkbaar ook niet van het niveau van Russell.'

‘Kijk, hiermee is wel duidelijk geworden dat Russell de toekomst van Mercedes is. Zeker vanaf 2022, anders misschien al volgend jaar. Er zijn nog twee stoeltjes niet vastgelegd, waaronder die van Lewis Hamilton. In het onwaarschijnlijke geval dat Hamilton en Mercedes niet tot een overeenkomst komen, dan is Russell de meest logische keuze om dat stoeltje te vullen. De manier waarop Russell zich heeft laten zien, als zeer waardige vervanger van Hamilton, zal ook zeker een rol spelen in de onderhandelingen tussen Mercedes en Hamilton.’

‘Met Russell achter de hand, die competitief kan rijden in de Mercedes, heeft het team immers een sterkere onderhandelingspositie. Ze hebben nu aan Hamilton laten zien dat ze ook zonder hem als team een hele strakke pace kunnen rijden. Hamilton heeft natuurlijk wel de positie om wat te eisen, hij is gewoon de beste coureur die er is en Toto Wolff wil hem ook heel graag houden. Alleen als Daimler het geld niet kan neerleggen dan houdt het op. Ook al ben je zevenvoudig wereldkampioen: als niemand je kan betalen, kan je niet racen.’

Sainz reed op een hele knappe vierde plek in zijn McLaren, is dit het laatste goede resultaat wat we van hem kunnen verwachten aangezien de tegenvallende resultaten bij Ferrari?

‘Nee, Ferrari heeft hele diepe zakken en hebben een imago hoog te houden. Ik verwacht dat Ferrari vanaf volgend jaar weer stappen naar voren gaat maken en zich weer gaat voegen bij de beste drie teams. Carlos Sainz is gewoon een coureur met veel gevoel die het mensen heel moeilijk kan maken, zeker als de Ferrari weer een beetje competitief wordt. Ik vermoed dat Sainz en Ferrari een gevaarlijke combinatie gaat worden, die het Verstappen heel moeilijk kan gaan maken. Hij zou zelfs een kans kunnen maken op een wereldtitel bij de rijders. Dus nee, Dit is zeker niet het laatste wat we van Sainz zien en vermoedelijk ook niet van Ferrari, gelukkig.’

De twee nieuwe namen op de grid dit weekend. Welke indruk heb je van Jack Aitken en Pietro Fittipaldi na deze race?

‘Ze hebben natuurlijk om heel eerlijk te zijn beiden niet echt een rol van betekenis gespeeld in deze race. Maar dat was ook niet te verwachten met het materiaal wat ze tot hun beschikking hebben. Fittipaldi heeft eigenlijk een heel keurig weekend gereden. Geen goede resultaten, laatste in de kwalificatie en de race, maar hij maakte geen fouten. Hij heeft de auto keurig naar huis gereden en dat was ook gewoon zijn rol deze race. Hij had van tevoren ook al gezegd dat hij ruim een jaar niet in een auto met hoge G-krachten had gereden, dus die krijgt van mij gewoon een voldoende.'

'Eigenlijk had Aitken ook gewoon een prima weekend. Het enige smetje op zijn optreden was dat hij gedurende de race zijn vleugel verloor. Daar zal hij ook nog wel even mee zitten, maar verder heeft hij ook geen grote fouten gemaakt. Ook van hem hebben we echter weinig gezien, wat wel te verwachten valt in de Williams. Mocht Russell op een gegeven moment de stap maken naar Mercedes, dan zal Williams Aitken denk ik zeker als kandidaat zien. Hij is echter wel al 25 en heeft dit jaar in de Formule 2 geen wereldjaar gekend. Daarom zouden ze een Dan Ticktum, die in de juniorenklassen wél af en toe was indrukwekkends laat zien, vast en zeker ook overwegen als de tijd rijp is.'

Door: Bas Wijnsouw

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws